Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 9463 ggr
elpi
0

Kastrering av hanhund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Min ögonsten heter Rocky och är en blandning dobermann/schäfer/labrador. Han är snart tre år och världens goaste hund. Han leker jättebra med tikar och har många lekkamrater..däremot är han långt i från "go" när det gäller andra hanhundar. Han reser ragg från huvud till svanstipp och gör utfall mot dem. Han är också en rätt stor och stark vovve så det är rätt påfrestande att möta en annan hanhund.

Jag har funderat på att kastrera honom för att "ta udden" av hans hanhunds-aggressivitet. Min fråga är alltså..vad tror ni…kommer det att funka fast han hunnit bli nästan tre år?

Hälsn. Lisa

Dama
0

Det kommer säkert att av ta men om det går bort helt är frågan. Jag kastrerade min när han var 4 och nu är han 5 och har blivit lite lugnare men det tar tid.

gejsa
1

Vet inte hur min hanhund var innan kastration eftersom vi bor på landet. Han träffar inte så många hundar här. Men nu är han snart 4 år och tål inte andra hundar alls. Knappt tikar heller. Han har flugit på två stycken men då var vi här hemma visserligen. Går jag på hundklubben bryr han sig inte om dom alls. Bara morrar om någon annan hund leker med någon annan. Han blev kastrerad som ettåring pga hans syster har vi kvar här hemma. Vill inte att det ska bli inavel. *ler*

elpi
0

Rocky är väldans snäll mot tikar. Han leker jättebra med dem. Men hanhundar, även kastrerade hanhundar, går inte alls. Han blir näst intill aggressiv. Och det är ju inte kul för han är ju världens snällaste egentligen. Tror jag ska försöka med kastrering..hm. Och hoppas på att det blir bättre…

myms
1

Min erfarenhet av kastrering är… bra å ena sidan, för han fick mindre intresse för "damerna"och blev mycket riktigt mindre hanilsken…… men nackdelen blev att han blev slö och överviktig, tyvärr tog han slut inom 6 månader, och jag tror att kastreringen bidrog till det hela, eller skyndade på slutet. Och jag saknar min vovve!!!!

Så tänk dig för 2 ggr extra innan du tar beslutet!.. Det finns ju "kemisk kastrering" …

MoaL
1

Varför kastrera? Varför inte bara acceptera att din hund inte tycker om andra hanhundar? Du måste ju inte ha honom upp i något han inte gillar. Det är väl ungefär som att operera bort stämbanden på hunden för att man är trött på att den skäller så mycket. Milda måne ändå. Kastration är en operation som kräver ett ingrepp i din hund. Dessutom brukar det sällan ens hjälpa efter det att hunden har blivit könsmogen. Inte alls speciellt mycket i alla fall.
Vår schäferhanne gillar inte heller andra hanhundar, men vad spelar det för roll? Vi har inte tänkt tvinga honom till att vara med hanar heller, det är ju inte det minsta nödvändigt. Varför vill du ha din hund till att promt måsta kunna vara med hanar? Var glad över att han kan vara med tikar istället.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

NinaSkurken
0

Har samma problem när de gäller hanhundar :/ inte kul

Vi har funderat mycket också på att kastrera våran "lilla" nallebjörn men de har inte blivit av..

Nu e han snart 7år ..

smurfan-13
0

Kastrering är ingen universalmetod som garanterat hjälper vid den typen av utfall! Är du säker på varför hunden gör dessa utfall? Säker på att han inte innerst inne är osäker & låtsas vara stor & farlig för att ingen annan ska våga sig nära (min tik gör så)? För om det skulle vara så att han gör det pga osäkerhet riskerar du bara att förvärra allt genom en kastrering!

Själv förespråkar jag normalt kastrering, men har sett att vissa (inte sagt du) tror att det är en universallösning så att man slipper jobba med sin hund & kommer undan utan ansträngning. Så är det inte!! Men en kastration m rätt typ av träning kan göra underverk för vissa hundar!

Själv har jag alla mina hundar kastrerade, då ingen ska gå i avel! De gjordes unga & jag har inte sett någon negativ följ på dem. Visst så kanske killarna har lite lätt att lägga på sig, men det är ju jag som matte som får reglera det m foder & motion! Tjocka hundar är aldrig hundarnas fel, utan ägarnas!

Att de skulle bli slöa av kastration håller jag inte alls med om! Kanske om man låter sin hund bli tjock att den givetvis inte orkar som förr, men annars har jag då inte sett skymten av att kastrerade hundar skulle vara slöare än okastrerade! & jag känner MÅÅÅNGA kastrerade hundar. 

På bilden är familjens alla 6 hundar, samtliga kastrerade

Karmatarerskanise
0

myms - Hundar blir inte slöa av kastrering. Däremot blir de lättare överviktiga och det är då extra viktigt att man ser till att motionera dem. Blev din hund slö och sedan avled, beror de antagligen på sjukdom, definitivt inte kastrering! Jag beklagar

atilla
0

Håller helt med smurfan_13. Därutöver kan säjas att det till och med finns hanhundar som förstärker sitt negativa beteende efter en kastration. Viktuppgången sker pga att energibehovet minskar med c.a. 30%. Altså viktigt att minska på maten.

Kastration för att lösa beteendeproblem hos hunden tror jag inte på.

myms
0

Hera-

jo hundar kan bli slöa efter en kastrering, det påstod i alla fall vår veterinär. och våran vovve blev slö. Att det sen gick så fort utför… tja.. det kan jag inte säga varför, kan berott  på flera orsaker.

Karmatarerskanise
0

myms - Att det gick utför beror i alla fall inte på kastreringen. Det som kan hända när man kastrerar är att hundens beteende och kroppsstorlek förändras. Det dödar inte djuret.

Du skriver att hunden kan bli slö efter en kastrering. Jag tror precis som min veterinär, att många hundar blir lugnare. Dock inte slöare.

Som jag skrev innan tror jag att slöheten och att han gick bort beror på någon sjukdom som man inte sett. Symtomen kom lägligt till kastreringen och självklart förstår jag att du fick för dig att det var utlösaren.

Tänker man logiskt och förnuftigt förstår man att borttagning av den kroppsdelen på en hund inte kan vara en orsak till död. ¨Såvida det inte händer under narkosen, och då beror det på narkosen. Eller att det blir infektion i såret.

I i alla fall beklagar jag.

elpi
0

Min hund är nog mer väldresserad än många andra, så hans agg mot hanhundar har definitivt inget att göra med detta.

Och ho ho..vi är mycket ute och går, och möter ofta andra hanhundar. Hur menar du att man ska undvika det?

Eftersom jag provade kemisk kastrering en gång för att se om hans beteende ändrades (vilket det gjorde..dramatiskt) så kommer jag nu att kastrera honom. Han kan nu gå förbi en annan hanhund utan att bli vansinnig, skönt för både mig och honom.

Talade med en veterinär ang. kastreringen och fick beskedet om att kemisk kastrering är något man INTE skall syssla med allt för lång tid. Visst vet jag att en kastrering är en operation (är inte född igår), och med den kommer risker. Men eftersom jag sett hur bra det funkar för Rocky och mig nu efter den kemiska kastreringen så har jag inga tvivel längre. Hellre det än att det en dag händer en olycka med en annan hanhund. (DET FINNS MÅNGA NÖTTER SOM LÅTER SINA OKASTRERADE HANHUNDAR SPRINGA LÖSA, RÄTT IRRITERANDE NÄR MAN SJÄLV HÅLLER DEN KOPPLA!!!! Är så sjukt trött på att höra; "Han bruuuukar aaaaldrig göra så annars….".)

elpi
0

PS. Rocky är en blandras, jag ska följdaktigen inte ha honom till avelshund…

MeMyselfandI
0

elpi: Kastrering har inte gjort min hanhund slö och tjock. Han är go´och gla´ och har benen fulla av spring. Kastrerade honom för att vi har en tik också (som jag i år iallafall blev tvingad att kastrera).
(han har lite problem med att möta andra hundar vid promenad och den biten förändrades inte just på honom)
Personligen ser jag inget fel i att kastrera hunden (jag kastrerar även mina katter). Har varit med om hanhundar som t.ex. blivit "helt förstörda" av löpande tikar (inte kunnat äta, mest gnäller hela tiden, nervösa osv - och detta blir ett stort problem om det bor många tikar runt om) och som återfått ett mer normalt liv efter kastrering.

elpi
1

#14 Tack för ditt inlägg..kändes bra att höra. =)

Illris/Gismo
1

håller med dig nr #14 att alla hundar blir ej feta & slöa .inte  min american pitbull terrier hane på 8 mån. har ej blivit det.  min egen är mycket lugnare nu också. drar ej så mycket som han gjorde innan. nu slipper man ju framtida besvär av att han blir jobbig när tikarna löper. han är den samma goa & glada hund som innan kastreringen så nån skada tog han inte av det. för här var kastreringen bara en fördel. ska ju ändå inte avla på honom.

kerstinjoh
0

Eftersom jag har samma problem som du, så undrar jag vad du gör när ni möter andra hundar?Fundersam

Athlas
0

Hej hej!

Tänkte bara säga att alternativet istället för kastrering kan vara att ge hanhunden en hormonspruta. Veterinären sa att om det blir en önskvärd effekt av sprutan kan man sen överväga att kastrera hunden, för set blir typ samma effekt…så man vet liksom lite innan hur det kommer att bli.Sprutan verkar i ett par månader.

Min hund är en blandning mellan schäfer/labrador/bordercollie och han fick prova på en spruta för jag hade övervägt att kastrera honom med, för jag tänkte att han kanske blir lite lugnare istället för helt galen när det gäller andra han hundar..reser ragg från svans till huvud som sagt var..I alla fall så märktes det inte ett skvatt att han fått en hormonspruta..men man kan ju överväga att prova…

Mvh Madde

kacka
0

Är det bara jag som inte har problem med hanilskna hanhundar?

Jag har två blandras (labbekorsningar) hanar. Den äldsta är väl lite fixerad vida tt revirpinka när han möter en anann hanhund, men han är inte ilksen om jag säger åt honom att vara snäll. Den yngre är lite mer försiktig men om jag visar att det är okej att leka så brukar det inte vara problem.

Hur är ni själva då ni möter en annan hanhund? Märker er hanhund att ni är spända och själv blir spänd?

Sedan brukar mian hundar oftast få hälsa på andra hundar LÖSA så de känner att de inte behöver vakta mig.

http://www.geocities.com/kackas_hundar/valptraffar.html

(om länken inte fungerar så vänta till nästa dag så kanske det fungerar…)

Noa-Nisse
0

#6 fy sören vilken vacker hund du har!! så himmla söt,snygg och allt! du borde verkligen vara stolt över honom!!! han svankar inte alls så mycker som schäfer brukar göra med ryggen! så som honom borde alla championhundar se ut tycker jag absolut! verkligen!!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

danino
0

för mig ska det bli intressant att se hur det påverkar min hund.

Han fick en kemisk kastrering förra veckan.

Kakan81
0

Kerstin Malm har skrivit en intressant bok "Människan, hunden, relationen". I den tar hon upp för- och nackdelar med kastrering. Tänk på att er hund kommer att bete sig (alltså skicka signaler) som att han är hane men luktar inte som en hane. Detta kan göra att andra hundar skickar konstiga signaler till honom och han blir ännu mer osäker runt hanhunar.

Jag skulle rekommendera Turid Rugaas bok om "lugnande signaler" så att ni uti från hunden egna signaler kan tala om att de andra hanhundarna inte är farliga. Det kan ju vara så att ni reagerar på ett sätt när ni ser andra hanhundar (ex. kortar kopplet) detta har då blivit en signal till er hund om att "nu blir det farligt" och er hund reagerar utifrån detta.

Det finns även en bok "klickerträning och lugnande signaler" där författaren har (hade) en hane som inte tålde andra hundar. Hon skriver om hur de har tränat och vad som hände.

Jag hoppas att det ordnar sig. Men kastrering är inte alltid det givna svaret.

[Emma-Rhino]
0

Av egen erfarenhet kan jag säga att kastrering av hunden kan dämpa problemet men absolut inte ta bort det. Det enda som går är träning, träning och åter träning. Alla mina hanhundar är kastrerade, alla av olika orsaker. Teddy kastrerade jag av samma skäl som du. Han har blivit lugnare men problemet finns kvar. En massa motion och stimulans, flera timmar om dagen, har gjort att han går att ha bland folk, men man måste ändå vara beredd på att han kan klicka.