Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2247 ggr
[matildax]
0

problem vid möten mm.

Hej!

Lucas har på senaste tiden blivit värre vid möten med hundar och ibland människor. Han är strax över året nu och jag antar att han har kommit in i tonåren.
Men iaf vid mötena så reser han ragg (det har han dock gjort sedan valp, ngt som har hängt kvar från ett 'läskigt' möte.), vid enstaka fall skäller han och precis när man passerar den andra hunden (om man är nära) så drar han för att komma fram o hälsa.
Han är inte aggressiv utan tvärtom, han är tokig i andra hundar o människor och vill bara leka.
Detta beteende har nu börjat komma upp vid möten med människor oxå, då han kan reser ragg.
När han får syn på en hund eller människa så finns inte jag längre, han följer personen/hunden med blicken tills han inte kan se den längre.
Jag försöker att "ta kontakt" med honom, ibland så kollar han upp på mej för att sedan återgå till att följa personen/hunden med blicken.

Sedan så är det ett till problem; när vi hälsar på andra hundar och/eller personer så hoppar han liksom upp på dom (hoppar om det är en person) och börjar leka. men han kan ju inte leka med varje hund/person med koppel på oså så jag säger ju till honom o när han då inte kan leka med dom så börjar han bita och dra i mina vantar eller kopplet.
Och det är verkligen jätte jobbigt, han är stor o väger mkt o det är jobbitg att få honom att släppa vantarna/kopplet, o sen när jag väl lyckas med det så biter han bara tag igen.

Aa, det jag undrar då är om någon har något förslag på hur jag kan bryta dessa beteenden? Alla förslag/ideer är uppskattade.

Jag hoppas att ni orkade läsa ^^

bluemary
0

Jag har exakt samma problem själv med mina hundar !

Men det finns jättemycket duktigt hundfolk här, så jag lägger
in detta på mina favoriter så att jag ckså kan läsa.

Kanske att det kan ordna sig för oss !Glad

bluemary
0

Jag har exakt samma problem själv med mina hundar !

Men det finns jättemycket duktigt hundfolk här, så jag lägger
in detta på mina favoriter så att jag ckså kan läsa.

Kanske att det kan ordna sig för oss !Glad

tsset
0

Är det lugn du vill ha honom till? För, det verkar som att du inte lärt honom att hålla sig lugn och sansad i dessa situationer. Han vill fram och leka, han stressar upp sig när någon kommer och det är väl inget som är fel på det beteendet. "Å titta en kompis!" Det är väl att jämföra med när vi ser något vi verkligen tycker om, vi stressar upp oss och blir överexalterade. "Titta vilka underbara skor!"

Vill du ha honom lugn vid möten och när ni hälsar? Du får du också lära honom det. För, som sagt, ligger ju glädjen honom närmast.

Hur vill du att han ska bete sig när ni möter någon? Fundera på det, ha en klar bild framför dig och sen jobbar du mot den. Det vanliga brukar väl vara att han är uppmärksam mot dig(tyckte mig kunna tyda något sådant från det du skrev) och det innebär att du får beröma honom när han tittar mot dig, och när han tittar bort så ignorera.

Du skrev att du försökt att ta kontakt med honom men att det inte gått, det är ett tydligt tecken på att ni är för nära mötet och att han redan "låst" sig. Börja på längre avstånd, på en plats där det är lite folk. När han ser mötet, som du helst redan ska ha sett(medhjälpare är bra här), så ta direkt kontakt med honom. Genom hans namn, ett ljud, lite lockande med någon leksak eller liknande, något han gillar som han får om han tittar mot dig. Du ska försöka hålla kontakten med honom tills mötet försvunnit, går inte det så ignorera hans beteende och försök hårdare nästa gång och kanske öka avståndet. Går det bra, minska avståndet steg för steg. Beröm när han gör minsta lilla rätt, vare kvick med att beröma och träna träna träna.

Jag föredrar att man står en bit ifrån t.ex. en gångväg vid sånt här, så man alltså har mötena att passera från ena sidan till den andra, istället för att mötet sker framifrån. Ger mer kontroll på situationen och enklare möten.

För att det här ska funka krävs tålamod från din sida(kan ta tid beroende på hur mycket han låser sig och hur lugn du vill ha honom), att ni bara tar små små steg(först är ni stillastående på långt håll, lite närmare, närmare, på gångbanan stilla, i rörelse osv.) och framför allt att det du har är tillräckligt motiverande för att han ska tycka att du(dina lekar, dina ord, kelandet t.ex.), eller det du har(boll, godis, leksak osv.) är bättre än mötet.

Hur vill du att han ska bete sig när ni hälsar? Samma sak här, en tydlig målbild på hur du vill ha det och jobba mot den.

Det verkar(?) som att du här också vill ha honom lugn. Han ska inte hoppa mot människor, vilket du får bort lättast genom att berömma när han har tassarna på marken och ignorera när han hoppar. På den punkten menas att han inte ska få något av att hoppa, varken knuffanden från dig eller den andra personen, personen ska inte prata med honom eller ens låtsas som att han finns. Beröm när han är nere, bästa berömet är troligen att personen hälsar nere hos honom på ett lugnt och sansat sätt. En annan idé är att berömma innan han hunnit hoppa första gången, beröm direkt i mängder. Ökar chansen att han håller sig på marken.

Även här kan du använda dig av avstånd. Han ska hålla sig lugn när han ser människan på håll, sen närmare och närmare. Du kan också låta människan gå iväg en bit, eller att ni går iväg en bit, om han hoppar och stressar upp sig.

Att han håller sig lugn kommer också göra att du får bort vantdragandet och bitandet.

Jag får en känsla av att han biter och drar i dig för att han är uttåkad, han får varken hoppa på människan eller leka med hunden. En uppgift för honom att utföra skulle kunna hjälpa. Låta honom hälsa och sedan sitta/ligga still vid din sida?

Jag tror dessa problem grundar sig i att han fått för lite passivitetsträning - han vet helt enkelt inte hur man är lugn när man gör något. T.ex. är ute på promenad eller står och pratar med någon. Så det ni behöver träna är på att vara lugn i alla situationer, inte bara när man sover. Små steg, motiverande beröm och en tydlig målbild borde lösa era problem! :)

[matildax]
0

#1 får hoppas på många förslag ^^

#2 jo det är ju som sagt lugn jag vill att han ska vara :) Jag vill att han ska klara av att möta hundar utan att behöva ha stenkoll på dom, jag vill helt enkelt att han ska kunna gå lungt förbi.

Det är exakt så jag gör, direkt när jag ser att det kommer en mötande person så försöker jag fånga hans uppmärksamhet o när han tittar på mej så berömmer jag honom, men så fort jag har berömt honom så faller han in i samma mönster igen, eller om jag tar för lång tid på mej att berömma..

Jag får nog öva på att hålla mej lite lugnare oxå, o vara mer tålmodig jag oxå ;)

Samma sak när vi hälsar, jag vill att han ska vara lugn o inte "flyga på" personen/hunden.
Jo det ligger något i det du säger om att han kan vara uttråkad, men det är just det att jag inte vet hur jag ska hantera honom. För när vi är tillräckligt nära så hoppar han, jag säger till honom och säger åt honom att sitta. Han sitter i 2 sekunder o flyger sedan upp igen. När han fattar att det inte "hjälper" att fortsätta hoppa så går han över till att bita i vantarna Obestämd o ja, som sagt, jag vet inte hur jag ska hantera det. Han är starkare än mej.

Tack för tipsen! :)

scth
0

Gå i båge vid hund/människomöten och gå så pass lång ifrån att han klarar av att bete sig som du vill. Att ge hunden en uppgift som den sedan belönas för kan vara bra. Tex du kan säga ett komando och hålla handen på ett sätt (knuten/öppen) och han ska då dutta med nosen där, då avleds hans koncentration, självklart ska han få massor med beröm(för attt han klarade uppgiften) hunden eller människan är mer sett som en störning och kan allt eftersom "flyttas" närmare.En annan uppgift kan vara att hunden får bära någonting om den gillar det. Att hunden kollar på den andra hunden är helt naturligt, det gör säkert du oxo, men hunden ska inte vara besatt eller helt inne i vad den andr hunden gör. Går han lungt vid din  sida men utan ögonkontakt skulle jag tycka att det var bra. Det är förståss upp till var och en dock.

Om du inte ger hunden en uppgift vid mötet utan bara själva beteendet belönas se då till att fortfarande gå på ett avstånd där hunden är såpass lugn att det finns möjlighet att belöna. Gå gärna av cykelbanan och ut på gräset så att du gör det enklare för hunden. Att gå  i båge är fortfarande bra då det är naturligt för hundar att mötas på det sättet.

När hunden hoppar har vi sagt till alla och själva vänt oss om och igrorerat, då alla tassarna är på marken vänt tillbaka vilket i sig blir belöningen. Även att vår hund alltid måste vara lugn innan hon ska hälsa underlättar, hon måste sitta och ta ögonkontakt innan hon får gå fram och är hon fortfarande i ett för ivrigt "mode" får hon vänta. (hon lär sig att det lönar sig att vara lugn)

tsset
0

Sluta inte berömma honom när han gör rätt utan fortsätt! Det kan mycket väl innebära godisautomat under hela mötet, men det är det mycket väl värt.

Faller han in i samma mönster så är ni för nära, för långt fram. Backa bakåt några steg. När är han lugn? Är det när ingen annan är i närheten så är det steg 1. Steg 2 är förslagsvis att någon visar sig, på lååångt håll. När han gör rätt, så belöna och fortsätt belöna! För, om han både kan titta på dig och få godiset och sedan berömma sig själv genom att ändå göra som han vvill så kommer han göra det. Har han däremot alternativet att fortsätta med det som är roligare så kommer han göra det! Allt handlar om vad som motiverar honom mest.

Samma sak med sittandet. Han har satt sig, så beröm honom så länge han sitter. Även här om det så innebär godisautomat i tio minuter, eller kampande i tio minuter. Duktig pojke i tio minuter.

Så småningom kommer han kunna vänta längre tid på berömmet, men ni är inte där än. Det räcker inte med en godis/en leksakskamp/ett bra ord för att han ska fortsätta vara lugn, han behöver flera i snabb takt. vänta lite och så fort han visar tecken på att göra något annat så kontakt och beröm. du lär dig snart hans signaler så du kan berömma innan han gör något.

Visst att han är starkare än dig, men er relation bygger väl inte på vem som är starkast fysiskt utan förhoppningsvis psykiskt? Var smartare än honom, genom att erbjuda något roligare och på så sätt lära honom att det du vill att han ska göra lönar sig mer!

bluemary
0

Jättemycket bra att läsa för mig med samma problem. Tack !

[matildax]
0

#5 det där med att dutta med nosen på handet skulle nog kunna vara ngt för honom! Tack :)

det är inte det att jag vill att han ska titta på mej under hela mötet, bara att han inte "förföljer" hunden med blicken, att han tittar på hunden/personen vi möter har jag inget emot alls, men han ska ju som sagt inte vara helt "besatt".

#6 han är helt lugn när vi är själva, o vissa personer bryr han sej inte alls om.
mkt beröm ska det bli :)
men om jag har fått honom att sitta när vi hälsar o sedan berömmer honom så slår han om på en sekund igen o börjar hoppa o greja.. är jag på ngt sätt för glad när jag berömmer? att han uppfattar det som "men nu är matte jätte glad, då är det okej att leka igen"?..

självklart bygger inte relationen på vem som är starkast, men har han bitit fast i min vante o drar o grejar så hör han inte mej, han lyssnar inte. O gör han inte det, hur ska jag då få honom att sluta?..Obestämd
nu kanske de låter som om jag 'ger upp' jätte lätt/fort men så är inte fallet. men det måste ju finnas ngt annat sätt än att stå där o dra i vanten tills han ger sej. O drar jag i den, då uppfattas det ju bara som lek från hans sida. jaah, jag har nog förvärrat detta själv en hel delObestämd

tsset
0

#7 Det kan hända att du är för glad när du berömmer, att belöningen är för uppjagande. Testa att beröma lite lugnare, kanske klappa lite lugnt samtidigt, eller ge honom en godis istället eller annat som han håller sig lugn med men som trots allt belönar honom..

Målet är ju att han inte ska komma till det uppstressade stadiet där han hittar på något själv och då biter i dina vantar. Men för att få honom att sluta kan du försöka överlista honom med hjärna, inte strycka ;) Testa att byta mot en godis så han måste släppa för att få den, eller en leksak han får bita i. Eller helt enkelt låta honom ta vanten och inte reagera, då dina reaktioner som du själv listat ut kan vara självbelönande för honom. Lite som med människorna och hundarna, du får testa tills du hittar något som motiverar honom att släppa vanten.Att separat lära in ett "loss" kan också  vara bra, då du kan använda det när han börjar dra. Han vet ju då att "loss" betyder "släpper jag så får jag en smarrig godis/beröm/lek!"

Förvärrat har du troligen inte gjort medvetet, man gör ju som man brukar då det ligger närmast. Är ens vän jätteirriterande kan man säga åt den, "lägg av med det där", medan ens fyrbenta tyvärr inte förstår våra ord på samma sätt. Där får man jobba lite annorlunda, och ha i bakhuvudet att hundar (och människor också egentligen) bara gör något de tjänar något på.

[matildax]
0

Tack, allt du säger låter riktigt vettigt! :)
Jag får nog lugna mej endel vid berömmen.
Loss kan han, dock inte vid detta tillfälle.. får nog finslipa på det oxå. ;)

Så, nu ska jag verkligen börja träna på allvar! Jag har fått jätte många bra tips o råd på hur jag ska göra i dom olika sammanhangen, tack!