Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4613 ggr
bluemary
0

skällande i bilen

Jag har en labbe på 5 år och en golden på 3 år.
I bilen så sitter de i en hundbur. Om de ser en hund
så blir de helt vansinniga. Jag fick en två på bilbesikt-
ningen p g a att labben hade bitit sönder den del
av bältet som sitter där. Och det har han gjort i ren
frustration p g hundarna han ser.Och han skäller
inte utan blir fullständigt rabiat.
Och golden har förstås tagit efter beteendet.

Är det bara mina hundar som uppför sig så här ?
Något tips vad man kan göra ? Vi bor på landet och
har 5 mil till staden och åker inte dit alltför ofta
men när vi kommer dit, då blir det liv i luckan .
Har funderat på de här banden med en liten dosa
som sprutar upp vatten så fort det börjar att gurgla
i halsen. Kan det hjälpa ?

Ricko
0

Kan hjälpa kan det säkert, dock sprutar det ibland fast hunden inte tänkt skälla eller morra osv, då blir det ganska onödigt.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

bluemary
0

Jo, det är ju inte meningen att det ska bli obehagligt om de
inget gör, så det kanske inte är så lyckat.

tsset
0

Följdfrågor - är det bara hundar de stressar upp sig för? Hur är de i övrigt i bilen, vilar dem eller är de lite småstirriga hela tiden? när börjar stressen, vid första anblick eller när någon kommer nära bilen? Hur är dem mot hundar och annat utanför bilen, lugna vid möten eller är det samma sak där? Hur reagerar du/ni när hundarna stressar upp sig?

Vänj dem vid att vara lugna i bilen - träning som gäller alltså!

Jag hade delat på dem och tränat dem en och en så de inte stressar upp varandra.

I bilen vilar vi, det är vår filosofi. Sätt dig med ena hunden i bilen hemma, och läs en bok och bara ta det lugnt. Det enda du ska göra är att skicka ut lugnande signaler, vilket du gör bäst genom att själv vara helt lugn. Lite musik och en bok, eller sov en stund. Målet är att hunden ska vara lugn - helst av allt somna. Beröm när den är lugn, i form av lugna ord, lite godis lugnt levererat, eller annat som hunden gillar - men luuugnt.

När ni är redo tar ni nästa steg, förslagsvis fortfarande med en hund i taget. Någon eller något som går förbi, eller åk till ett ställe där det rör sig lite folk och kanske någon hund. Beröm när den är lugn, och stressar den upp sig så håll dig själv lugn och tänk inte så mycket på det. Det är ju bara en hund och ingenting hundarna behöver varna dig om, eller hur? Du bryr dig inte. Öronproppar eller hög musik i öronen brukar vara bra för att man själv inte ska hoppa till av hundens skall eller andra påhitt. Beröm när hunden är lugn igen.

När det funkar, ta nästa steg med fler folk, också nästa och nästa. Sätt ihop hundarna när du känner att de verkligen förstått enskilt att i bilen så vilar man. Ta dem tillsammans steg för steg igen, först något lugnare och sedan steg för steg(som förhoppningsvis kommer gå snabbare).

Nyckelordet är alltså lugn. Ta det steg för steg, inget stressande framåt, och träna. För det är väl hela stressen du vill ha bort och inte bara det som orsakas av stressen, bitandet alltså?

bluemary
0

Tack snälla för råden, ska verkligen ta till mig det hela.

Vi har som sagt en hundbur och även galler bakom sätena
så jag kan ju inte nå hundarna mer än att sätta in handen
genom gallret. Där bak är det 2 grindar.

För övrigt så är de jätteduktiga i bilen. De älskar att åka
bil. När de är ute och springer och har tröttnat så springer
de till bilen och är luckan öppen så hoppar de in.

De är mycket lugna i bilen, sitter upp en liten stund men
sedan så lägger de sig ner och sover.

Men när vi kommer till staden så sätter de sig upp och
det är då det börjar.

Om någon okänd går runt bilen och tar på den så skäller
de och talar om att det gillar dom inte. Men om jag är
med så blir det tyst ganska så snart.

De få gånger vi är staden så tränar jag detta med hund-
möten. Labben har varit oerhört jobbig, mer eller mindre
rabiat. Men vi har tränat mycket så nu så brukar jag
sätta honom ner, jag pratar med honom och berömmer,
och så får han sitta och titta när hunden går förbi.

I staden så vill ju inte andra hundägare att de ska få
hälsa utan de drar till sig hunden och tittar åt ett annat
håll. Märker att många går över gatan trots att min
hund är lugn.

Golden jobbar jag med på samma sätt.

Vi brukar åka till ett ställe där hundar är i en inhägnad och får
springa lösa och leka. Först så skäller de men får de bara
hälsa så är det puss-puss. De skulle aldrig någonsin slåss.
Det har hänt att hundar har gjort rejäla utfall men då så
hade de backat och tyckt det var obehagligt.

När golden sist hälsade på en liten hund så blev han tyvärr
biten i nosen så att det blödde och det var ju inte så bra.
Han blev ju förstås helt vansinnig.

Så, så här ligger det till. Jag ska läsa råden igen i lugn och
ro.

bluemary
0

Så problemet ligger ju när jag kör bil i stan och det knepiga
är ju att jag kan ju inget göra när jag kör. Att säga till dom
är som att prata med en vägg. Jätteduktiga annars, men
2 tigrar i bilen när jag kör i stan. Pust, stånk !

tsset
0

När du kör också? Tror att det löser sig även när du kör om de fixar att ligga lugna och tysta när bilen står still. Jobba som jag skrev men förläng med att sedan starta motorn och de är lugna, sedan köra en bit osv.

Att säga till dem ger ju som du själv märkt ingen verkan. Det är i längden lättare attt jobba med att de själva förstår vad som lönar sig. Kan du ha någon med dig så kan de leverera godis när det är lugnt och tyst, eller så kan du själv ge beröm med ord när de är lugna och sedan strunta totalt i dem om de börjar låta.

Du har väl två alternativ sen. Antingen så lämnar du dem hemma när du måste göra något mer än det steg ni kommit till, om du t.ex. måste köra genom hela stan och de bara fixar att vara lugna när bilen står still, eller så har du med dem ändå och struntar i vad dem gör.

Det är väl lite delade meningar om vad som är bäst, fast då främst gällande hundmöten men detta är väl att likna med det. Ska man strunta helt i att ta med hundarna om det är för svårt eller ska man dra med dem och bara ignorera och inte se det som ett träningstillfälle utan bara nödvändigt ont?

själv säger jag att om du inte måste ha med dem utan kan lämna dem hemma eller så så är nog det att föredra. Att ta med dem kan ta er ett par steg bakåt i träningen, men kanske gör det inte heller det? Den som lever får se.

Medhjälpare när du kör är iaf ett hett tips, så du kan koncentrera dig på vägen och din medhjälpare på hundarna, eller tvärt om. Det räcker med tänkande som det är när man kör ;)

bluemary
0

Lite svårt att lämna dom hemma eftersom det är frågan om
4-5 dagar. Vi bor på 2 ställen, både på landet och i stan och
skiftar boendet. Så därför så är ju hundarna alltid med i
bilen.

tsset
0

#7 ah, det gör saken lite svårare. Ja, medhjälpare eller "köra slut på dem"-metoden är det jag kan föreslå när bilen är igång. Kör slut på - metoden innebär väl helt enkelt att du kör och kör och kör och låter dem skälla tills de inte orkar mer. När det inte ger något är tanken att de tröttnar.

När, om och hur bra resultatet blir är bra frågor som jag inte kan svara på, men det är ett alternativ.

bluemary
0

Jo, jag har funderat på precis samma sak. Grannen har en hage
med en massa får och de blir ju lika rabiata då. Har faktiskt
tänkt att åka dit, ta med kaffe och en tidning och så får de
sitta där och gapa. Men jag får inte glömma öronpropparna !Skrattande

Tack för jättefina råd och för att du har tagit dig tid !