Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 7856 ggr
Ricko
0

Rottweiler

Haft Rottis förr, men var så pass liten att jag inte minns mycket. Dessutom var hon inte "hel" rottweiler. Så undrar om nån med Rottweiler erfarenhet kunde skriva här hur dom är, Hur dom ska aktiveras för att må bra osv osv. Några bra uppfödare(helst i Västerbotten men andra upf i landet går också bra) skulle inte vara dumt heller. Ska kanske hälsa på en Rottweiler uppfödare när dom fått valpar och när valparna blivit runt 4-6veckor också ;) Har snart läst ut en bok om bara Rottweilers, tyckte det var en bra bok och har fått ännu mer förnuft nu av Rottweilern osv osv! Har även 1 fråga. Om man köper en valp som är reggad i SKK Och BHK klubben, måste man fortsätta betala en avgift då etc, eller är det bara en summa per år?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rottweiler är ju en tung ras.
Den måste jobba mycket med hjärnan för att må bra.

Aktiviteter som upplet, spår, drag och dylikt är jättebra för en rottweiler.
Se dock till att hunden är Hd/Ad-röntgad med bra resultat.

Rottweiler är en mysig hund som kräver fast hand.
I rätt familj även en mycket bra familjehund.

Något jag upplevt med mina rottweilers är att närhet är viktigt.
Mysiga stunder i soffan efter en hård dag är precis vad de vill, hehe.

Det är väldigt kelna och tyr sig lätt till människor.
Icke att förglömma vakten, men trots de är det inte så främlingsfientliga som många tror, men det kan också bero på individ.

Man ska också tänka på att en rottweiler blir stor, och vissa ofantligt stora. Har man inte koll och pli på hunden är muskelstyrka ett måste.
Helst ska man väl träna hunden att inte håll på och dra eller andra otyg.

Så är man intresserad av skog, mycket fysisk och psykisk aktivitet samt vet vad en rottweiler innebär är det en mycket mysig hund!

Glöm dock aldrig att inte underskatta en rottweiler.

anaprincess
0

Skulle inte du ha en schäfer och så skulle du ju ha en släghund?

anaprincess
0

*slädhund ska det stå

Ricko
0

#1 Okej, tack :) När man ska AD/HD testa hunden, hur gammal ska den vara och gör man det hos en vette då? Och vad brukar priset vara normalt för det? Undrar även om det kostar och vart man kan göra ett mentaltest? :) Har isåfall tänkt aktivera den med(när den är färdigsväxt och fått bra resultat på ad/hd-röntningen) på vissa av dem här:

• Agility(inte höga hinder och inte så långa stunder osv, och som sagt bara om den fått bra resultat påå ad/hd och är over 2 år?)
  • Sök
  • Spår
  • Lydnad
  • Dragning
  • Ev. andra saker

Ricko
0

#1 En Schäfer ska jag såklart ha eftersom det är min favorithund. Jo jag vill ha nån slädhund men Rottweiler står mig mycket närmare, och isåfall skulle ju slädhunden bli nån gång när jag verkligen fått upp intresser för drag osv osv. Sen bestämmer alla sig inte en ras på en dag, finns många som brukar vela mellan olika raser innan dom bestämt sig. Men inte förren om kanske 10 år kommer jag skaffa min min egen hund(alltså får bestämma ras osv)

[Hilo]
0

#4 Osäker på när du röntgar första gången.. 1 år kanske?
Ja, det gör du hos veterinär.

MH-testet gör du hos din brukshundsklubb som du måste vara medlem i.
Prata med din lokala BHK så kan de hjälpa dig.
Kostnaden minns jag faktiskt inte Obestämd

Hunden måste ju vara frisk och färdigvuxen innan du börjar jobba ordentligt med den..

Ricko
0

#6 tack för svaren :)

anaprincess, sen kommer jag ju inte ha en hund, och bara för man har många behöver det ju inte vara samma ras. Jag kanske har 1 av varje ;)

Ricko
0

#6 tack för svaren :)

anaprincess, sen kommer jag ju inte bara ha 1 hund, och bara för man har många behöver det ju inte vara samma ras. Jag kanske har 1 av varje ;)

[Hilo]
0

#7 Så lite så, undrar du över något annat kan du ju hojta.

TheWildRose
0

_Jag har en tik som är 75% Rottweiler & 25% Schäfer.
Hon älskar Agility, dock har jag inte tränat så mycket just nu. Men hon är alltid lika glad. När nån kommer innanför dörren blir hon så glad att hon knappt vet vart hon ska ta vägen. Ett minus dock för hon skäller för minsta lilla ljud.

Hon är inte heller van att man ens pratar med henne. Hon bodde hos ett par döva under halva sitt liv..(Hon är 1 men iallafall)_

Nikkis
0

Min erfarenhet av rottisar; Hundar som är väldigt hårda, dominanta och som verkligen Kräver sin förare.
Lite mer bongstyrigare an de flesta andra bruksraser.
Såklart beror det på individ, men det är mer ett undantag än en regel.

Mao inget jag skulle sätta i en tonårings hand, och än mindre ngn änny yngre - för du är väl 11-12 år?

[Hilo]
0

#11 Helt rätt uppfattning, Nikkis.

Huvudet på spiken.
Det kräver en del, och speciellt om det är av bruks!

[lottaeriksson]
0

Varenda jäkla Rottweiler jag har träffat på har haft nått allvarligt fel i skallen. De har antingen varit extremt hundaggerssiva eller varit väldigt misstänksamma mot människor. Dessutom har alla jag träffat på eller vet av attackerat antingen nån hund eller människa. Så nu kan jag helt ärligt säga att jag inte har speciellt mkt alls till övers för rasen.

Min egen hund blev även påhoppad av en Rottweilerblandning för nån månad sen, helt oprovocerat. Den hunden kom bakifrån och flög på honom, högg sig fast i skallen och vägrade släppa. Vi fick strypa hunden för att få honom att släppa..

Nu ska folk som äger en Rottweiler inte ta åt sig. Såklart vet jag att alla hundar inte är som de jag träffat. Men för mig rann bägarn över när min egen hund blev attackerad, och sen dess har rasen sjunkit nått så otroligt i mina ögon. Jag gillar dem helt enkelt inte längre. Eller jo, en Rottistik som gick unghundskurs med Tarox, hon var riktigt go, men det ska vara undantag isf..

Anledningen till att jag skriver detta är att jag måste fråga, har det hänt nått med rasen på senaste tiden? Har de blivit sämre i mentalitet eller nånting? De flesta ägarna till de hundar jag vet av är erfarna hundförare som i övrigt har mkt trevliga hundar.

Tycker det är synd att det blivit såhär, för det är ju väldigt fina hundar utseendemässigt osv..

[Hilo]
0

#13 Absolut, många köper skräpbrukar som är kassa i skallen och tänker inte på att styra vatken i hunden, snarare tvärt om, föder den egenskapen till den når maxgräns och hunden blir knäpp.
Sen så avlas det hejvilt på rottisar idag och en bra uppfödare kan vara knepigt. Det man ska leta efter är en erfaren men många linjer i sina blodslinjer. Temperament är OTROLIGT viktigt i avel vilket många förbiser för alla vet ju att en bra vakthund hugger det första den gör Obestämd

Självklart finns det toppenbruksar, och toppenutställare.
Skillnaden är inte hårfin, utan det är ganska lätt att sålla bort de bästa från de värsta.
Den ultimata rottweilern är den som "korsats" av en bra bruks, inte för skarp, med en lugn stabil utställare, båda i hemmamiljö.

En bruksare går lika bra att ställa ut, och en utställare går lika bra att köra skydd och annat med. Man måste se hur man föder upp hunden och tränar den.

Men jag håller med, något har hänt så det är inte bara du.

Nitro
0

Nu kommer jag och berättar om en hund som är helt olik dom ni beskriver. Min mor och hennes sambo har en rottweiler på 1½ år. Det är världens snällaste hund, och hon fungerar i stort sett som gårdshund.
Alltid glad, alltid pigg och är inte alls en sådan krävande eller dominant hund som ni beskriver. Men det finns väl undantag =)

[Hilo]
0

#15 Också haft en sådan rottis. Helt underbara när en rottweiler blir så.
Lätt att ha att göra med, gjorde inte en fluga förnär och så försiktig med barn och andra djur. Men dominansen är något som präglas. Självklart är det en dominant ras, men av olika grad, och hur mycket ägaren jobbar med hunden Glad

Nitro
0

#16 Det är det jag tycker är så lustigt. Vi har inte ansträngt oss i stort sett något med henne, hon bara är sån. Underbart snäll hund :)

[Hilo]
0

#17 Nej, vi gjorde inte så mycket heller, men som sagt, det präglas på ägaren. Vissa har "det", och så blir det lättare, och man tycks inte göra så mycket Glad

mabia
0

hej!

Håller med Hilo fullt ut…..kunde inte ha skrivit det bättre själv! Flört

Har själv en rottweiler och jag måste säga….min killle är den snällaste och trognaste hund jag någonsin haft!

Det är precis som Hilo också säger, en otroligt kelen ras och min hund formligen älskar alla människor……verkligen mammas pojke. Han gör inte en fluga förnär, alltid go och glad. Glad

Skickar med en bild av min snyggvovve!

[Hilo]
0

#19 Stilig pojke!

mabia
0

#20 Tackar hälsar Midas! Glad

[Hilo]
0

#21 Här är hanen jag hade- ursäkta bildkvalitén Oskyldig

KadjaNina
0

En vän till mig har haft en rottweiler. Hon tog hand om den på bästa sätt. Gav den vad den behövde osv. Hon tränade bruks och är i mina ögon en perfekt hundägare. Men ändå gick något snett med hennes hund. Hennes mamma satt och kliade den i nacken som hon alltid brukade göra och mitt i allt så hugger Robin henne helt oprovocerat. De avlivade han eftersom att hon inte kunde lita på hunden. Han var inte sjuk eller så.

Min överförmyndare har en rottis och hon är hur underbar som helst.

mabia
0

#22 Jasså, han finns inte kvar i livet!? Gråter

Såå fin han var på bilden….påminner väldans om min Midas!

[Hilo]
0

#23 Kollades det upp så han inte hade ont? Någon knöl eller något som är vanligt på rasen, och vissa kan göra ont.. Synd att det vart så.

KadjaNina
0

#25 Jo det kollades upp. Hon skulle aldrig avliva en hund i första taget. Men eftersom att det inte var något fel med han fysiskt så kände hon att hon aldrig skulle kunna lita på Robin. Minns att Robin  absolut inte tyckte om hennes ex. Han släppte knappt in han i sovrummet så något fel måste hunden haft. Från början var det dessutom hennes ex hund.

[Hilo]
0

#24 Jodå, han finns kvar, men han bor hos en bekant i stockholm. Han behövde mer tid än vad vi kunde ge honom då, och hon älskar den hunden över allt annat. Hon frågade ofta om hon fick låna honom, och han stannade kvar ibalnd både en och två månader, så det föll sig naturligt att han vart kvar.

Fick dock tråkiga nyheter förr.
Han hade blivit anfallen av två stycken pitbullmixar, och vart svårt skadad i ansiktet, han mår dock bra nu även fast han var rädd för att gå ut ett tag.

#26 Aha okej.

Ricko
0

#19 Gud så fin!

#22 Super snygg!

#10 Vad fin :)

Sån Rottis du Hilo och du Mabia har/hade hade jag verkligen velat ha :)

Nikkis: Oki doki tack för svar, jo jag fyllde 12 nu i okt;) Som jag sa i #5 Så kommer det nog inte bli en förrän jag blir runt 20(eller äldre) då jag nu när vi skaffar hund osv inte får bestämmar ras, eftersom det är ska vara en ras alla vill ha och som passar oss nu :)

Tack för alla svar! Tittade på olika halsband osv, har fått höra lite här och där att en Rottis halsband brukar vanligtvis vara runt 60-65cm som fullvixen(självklart varierar det mellan individ), Kollade på Granngården idag och när jag kollade på ett halsband som var 60 & 65cm såg det litet ut? Känns som dom har mycket större hals än som det halsbandet var? Men det kan ju vara en känsla jag bara fått eftersom jag dessutom inte träffar en rottweiler på länge(träffade iofs ett 10-tal Rottisar på hundutställningen häromveckan) men kollade inte in halsmåtten på dem då. Om ni vet vad eran Rottweiler har för halsmått kan ni gärna skriva det :) (Även ålder och kön)

Ingen mening jag köper ett halsband redan nu men har ett par halsband jag ev. tänker sälja annars.

[Hilo]
0

#28 Som jag tidigare sagt till dig så hade min hane runt 60-65 (i dressyrlänk) och tiken runt 55-60 (i dressyrlänk) Glad

Det här halsbandet den här tiken har tror jag var på 60 cm, vanligt halsband, utan stryp..

Ricko
0

#29 Aa. Okej ja jag tror jag bara inbillar mig hur stor hals dom egentligen har också Glad Måste bara få säga vilket fint halsband! OCH SHIT VAD SNYGG HUNDEN VAR, och väääldigt fint kort!!SkrattandeFlört

[Hilo]
0

#30 Hehe det är ju lite skinn också men man måste ju också tänka på att köper man en länk eller halvstryp så måste det ju passa över skallen.

Ja, hon är fin. Glad
Helbild

Ricko
0

#31 Jo det är ju det.

Men gud så fin! En av dom finaste Rottisarna jag sett, är det en bruks eller utställnings variant? Har du kvar henne nu? :) Annars är det ju kanske bara att ta med sig hunden till en djuraffär man får det eller köpa ett och byta om den inte passar :)

[Hilo]
0

#32 Utställningstypen är hon. Jadå, hon finns kvar. Fast det är inte min så, utan en hund jag jobbar med. Det är hon, samt en till i samma hem. Annars varierar det Glad
Här är en ny bild på båda.

Jadå, du kan ta med dig hunden om du är osäker på vad som passar.
De brukar vara hjälpsamma och kunna vad som är bra till din hund.
Jag har lite olika halsband på hundarna.. Beror på vad vi ska göra, och ska vi dra är det ju sele som gäller.

Ricko
0

#33 Okej. Japp :)

Om du vet- brukar man använda en speciell sele om man spårar eller "söker" eller är det bara att använda en vanlig sele? Har just nu en spårsele(tror jag det var) sen min gamla hund.Min sele ser ungefär ut såhär(dock ett annat material): http://www.naturligthastliv.fi/Bilder/Salusak11.jpg

Och ett sådant här koppel, är det ett lydnads/dressyr och/eller ett utställningskoppel eller är jag ute och cyklar nu? :)

http://www.zoocenter.nu/sortiment/ProdBild/Koppel_Retriever_Alac.jpg

Nikkis
0

Du har ingen sele på hunden när den söker! Ett tjänstetecken och ett halsband ska hunden ha.

Du får ha vilken sele du vill när du spårar. Jag föredrar Y-selar och nomesele.

Kopplet du visade är ett sk. retriver koppel….

[Hilo]
0

#34 Ja, det kan man ha. Jag brukar ha ett som ser ut såhär.

Jag brukar ha sele när jag cyklar med hundarna också, eller ett ickestryp. Sen kopplet jag brukar ha är ett sådant man brukar ha till skydd bl.a., utan ögla så att det inte fastnar om man måste släppa för att hunden plötsligt stannar för kiss-eller bajspaus. Ibland händer det fast man rastat den ordentligt innan Glad

När vi drar har vi en sånhär sele

Ett sådant koppel kallar retrivierkoppel och används oftast inom fågeljakten med golden eller labrador. Man kan också använda det som utställningskoppel. Sett vissa som gjort det Glad

Finns en hel djungel med koppel…

[Hilo]
0

#35 Haha, får sluta ta så lång tid på mig, nu hann du ju före Nikkis Glad
Glömde dock svara på sökfrågan..

Nikkis
0
[Hilo]
0

#38 Haha, ja. Fast jag kan skylla på att jag letade efter alla länkar Oskyldig

Ricko
0

#35 Okej, men jag tänkte mer om man bara tränade för skojs skull :) Jo vet att det är ett Retriever koppel men har sett ganska många ha det på utställningar och när dom tränar lydnad/dressyr(måste bara få fråga var skillnaden är mellan Lydnad och Dressyr?) ;)

#36 Okej tack :) Ja eller hur. Hur fick du tag i den där "drag" selen? Aldrig sett en på affärerna förr? :)

Nikkis
0

Nu förstod jag inte riktigt, träna vad för skojs skull?

Man kan använda retriverkoppel till var man vill. Hilo beskrev vad det ursprungligen är till för, men det har idag flera olika ändamål.
Jag kan använda ret.koppel när jag t ex ska köra sök eller upplet med min hund. Då vill jag helst ha honom så naken som möjligt och slippa konka med halsband + koppel utan vill kunna skicka iväg honom snabbt och smidigt.

Lydnad är det du tränar med hund, lydnadsmoment.
Dressyr är det du tränar med häst.
Jag har aldrig hört ngn använda ordet dressyr inom hundvärlden.

Ricko
0

#41 alltså inte tävla osv utan bara göra det för att aktivera den och för att hunden tycker det är kul(om den nu gör det) inget på "allvar" alltså.

Nä det var det jag tänkte men det var en häromdan som sa att hon tränade sina hundar med Dressyr, och en annan som sa att om hon fick en skulle hon tävla/träna dressyr, var därför jag undrade.. :P

Nikkis
0

Okey, men oavsett om du ska träna eller också tävla, så ska hunden inte ha sele på sig vid söket och under spår kan du ha vilken sele du vill. =)

Ricko
0

#43 Okej tack tack :) Spelar det någon roll vilket sorts halsband hunden har när den söker?

[Hilo]
0

Ricko - Den där selen köpte vi på loboo.se

Nikkis
0

Nja det beror på vilken markering man har på hunden. Skall eller rulle?
Kör man rulle så ska hunden såklart ha på sig ett rullhalsband

Kör man skall så kan man väl ha vilket som.
Dock är jag av den åsikten att jag vill som sagt ha hunden så naken som möjligt, delsvis pga risken att den fastnar i ngt och inte kan ta sig ut/skadar sig innan man hinner fram. Sen ska det gärna vara ngt som är enkelt att ha sönder, tex läderhalsband.

Ricko
0

#45 Vilken storlek har ni till Rottisarna? :)

[Hilo]
0

#47 Minns faktiskt inte… Obestämd Hmm

Ricko
0

#48 Dom här finns av stl. Kanske ni har 7 eller 8?

Selens storlek, Färgmarkering, Hundens vikt i kg
1 Gul 15-17 kg Halsöppning 45 cm
2 Röd 18-21 kg Halsöppning 47 cm
3 Blå 20-23 kg Halsöppning 50 cm
4 Grå 23-27 kg Halsöppning 52 cm
5 Svart 26-30 kg Halsöppning 54 cm
6 Guld 29-33 kg Halsöppning 55 cm
7 Brun 32-36 kg Halsöppning 56 cm
8 Grön 36-40 kg Halsöppning 59 cm

[Hilo]
0

#49 Ja, det skulle jag tippa på!

Nikkis
0

Får jag fråga dig varför du ska köpa halsband/sele till en hund Nu, när du ändå inte kommer köpa en förens om ca 8 år?

Ricko
0

#51 Ska inte köpa en nu men är nyfiken :) Och är en person som vill vara förberedd(även 10 år framåt haha XD) och kunna hjälpa en person jag känner som ev. ska köpa Rottis.

Ricko
0

Har era Rottisar varit lättlärda? Hur har/är det varit med andra hundar? Lätt att träna till att vara lös osv?

Nikkis
0

Som sagt, Rottisar är väldigt speciella hundar. Dom har mycket åsikter om saker och ting och frågar gärna fler gånger även om dom fått svar på tal.

[Hilo]
0

#53 Lite som Nikkis säger.

Ta det lite som att visst är de lätta att lära, men de frågar gärna varför innan de vill göra något.
Något som är viktigt när man tränar en rottweiler är att göra träningen rolig för hunden. Får hunden inte ut något av det mer än att lyssna på ord från matte så tröttnar den fort.
Så ett tips är att träna med mycket kontakt.
När hunden gör något bra, lek med den istället för att ge den godis, det uppskattas oftast mer än en korvbit..
Plus att själva kontaktsökningen från hund till ägare stärks så mycket genom det.

Ang. lös träningen så javars.. Klart det går, vi hade ju våra lösa utan problem och att träna dem till det var inte så mycket svårare än någon annan hund. De har ju inget enormt jaktdriv som ras, men det finns individer som kan dra iväg för vilt.
Våra drog gärna för harar, men fick aldrig tag i någon.
Dock gick det att få stop på dem innan de for iväg, men hade de redan stukit så fick man göra sig roligare än haren så att säga.

Min tik jag hade gick bra ihop med de flesta hundar men kunde vara väldigt vass på undergivna hanar. Hanen gick ihop med alla tikar och valpar. Hanar var han osäker på, fast ingen galning. Han lekte dock aldrig med hanar, men man kunde ju gå förbi utan att bli iväg släpad.

Så mitt tips är att träna din hund genom kontakt och inte godis, i alla fall inte enbart godis. En rottweiler älskar att jobba och jobb kan oftast belönas med mer jobb och lek. T.ex. att man kastar en boll eller kampar lite lätt med hunden.