Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3398 ggr
[Katteeen]
0

Inga valpar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Suck, nu är vi lite besvikna här hemma.
Det var ju bestämt att vår Cornelia skulle paras i september ungefär, men så ville hon inte löpa.
Nu först har hon äntligen börjat löpa och mamma ringde uppfödaren som ska stå för att fixa alltihop (det är hennes kull). Men vad säger inte människan då?
Jo, att Cornelias mamma visst har hjärtproblem, och vi kan alltså inte betäcka henne.
Alltså, detta hade hon ju kunnat kläckt ur sig liiite tidigare, så hade vi inte blivit lika besvikna, men nu när det var typ fem dagar till beräknad parning liksom.
Usch, vad sur jag blev. :/

Hon bestämde sig för att överlåta hunden till oss, innan har vi ju "bara" varit halvfodervärdar.
Så hon kommer ju bli vår helt och hållet, det är bra, men vi får inte para henne förrän hon är fyra år gammal.
Känns såå tråkigt, här har man pluggat och haft sig och riktigt laddat upp för valpar, så blir det inga.

bobbs
0

Ursh vad tråkigt :( Å andra sidan verkar det ju inte helt kört ännu, ni kan ju kanske para när hon blivit lite äldre :)

Yessica
0

Tråkigt. Men varför får ni inte para förrän hon är 4 år? Vad "spelar det för roll". Hur gammal är hon nu?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Katteeen]
0

#1: Ja, jo så är det ju. Jag är inte sur på det viset, det var bara det att hon kom och berättade det så himla tätt inpå när man verkligen trodde att det skulle bli av…

Eriiccaa
0

Fast det är bättre att hon inte tar valpar på tiken om mamma har hjärtproblem då det kan vara ärftligt.

Som uppfödare vill man inte ha rycktet om sej att man avlar på sjuka föräldrardjur.

Eriiccaa
0

Men tycker jätte synd om er ändå.

[Hilo]
0

Vad tråkigt, och lite dåligt att uppfödaren inte talat om det innan. Obestämd

-Kan dock inte hjälpa att undra varför uppfödaren valde att ta kull på tiken om hon har hjärtfel, som dessutom är en vanlig sak hos rasen. Är det då så klokt att avla vidare på de linjerna?

Förlåt, menar inte att kritisera eller så, vart bara så nyfiken.

[Katteeen]
0

#2: Tydligen är det något som SKK har någon regel om, vet inte så mycket om det där då det inte var jag som pratade med uppfödaren.

#4: Självklart håller jag med dig, jag känner själv att det är bra att hon i alla fall berättade, annars hade det ju kanske drivit aveln åt fel håll.
Det känns hemskt att vara så egoistisk, men jag hade verkligen sett fram emot det.. :/
Men som sagt, det som är bäst för djuren är bäst för djuren!

[Katteeen]
0

#6: Ja precis, hade det kommit lite tidigare hade jag inte blivit lika besviken.
Det där har jag och mamma också funderat på, hur hjärtproblemet har kunnat "ploppa upp" så plötsligt.
Jag tycker inte att det är klokt att avla vidare på en eventuellt dålig linje, nej. Och speciellt när det är som du säger, att CKCS faktiskt har problem med just hjärtat, själv vill jag inte vara med och påverka åt fel håll.

[Hilo]
0

#8 Låter bra det. Det är ju så himla vanligt att det är ett stort problem.
Hoppas att det går bra oavsett.

Hon var himla fin hur som helst Glad

ingann
0

Har inte djuren tidigare i linjerna haft hjärtfel så kan man avla på tiken. Hjärtat kan vara ua vid både 1, 2 och 3 års ålder men sedan visa fel vid 4  års ålder…  Har den fortfarande ua vid 4 år så är risken minimal att det kommer senare. (Det är därför alla avelsdjur ska kollas vid 4 år)

Jag skulle inte avla vidare på en tik med hjärtfel bakåt i linjen oavsett om hon har ua vid 4 års ålder.  Risken finns att det hoppar över en generation eller 2 och sedan dyker upp igen…

Tillägg: Glömde ju att säja att hon är bedårande söt Kyss

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Karizma
0

Först vill jag säga att uppfödaren inte avlat rätt dels är ju denna ras kända för sin hjärtproblem redan så avla på sånt fattar jag inte. men så tycker jag att det är väldigt synd att ni köper en hund o hoppas på ta den till avel så får ni höra detta efter så lång tid ne fy jag hade blivit rätt piss på uppfödaren.

[Katteeen]
0

#9: Ja vi får se hur det blir, men jag vill inte avla på henne när det finns sjukdom i bakgrunden. Tyvärr bestämmer mamma hur det blir då Cornelia inte kommer vara min hund när hon är fyra eftersom jag kommer gå på gymnasiet en bra bit härifrån då.
Men jag kanske kan övertala henne..
Tackar :)

#10: Aha, då förstår jag bättre. Tack för förklaringen! :)
Och tack :P

#11: Ja, det känns lite lurt detta… Vet inte om vi kan lita på uppfödaren riktigt :/
Mm, det känns tråkigt. Men det viktigaste än ändå att Cornelia mår bra, och såklart hennes eventuella valpar (som jag inte tror kommer födas).

[jakke94]
0

#1 tycker jag absolut inte, finns ju en anledning till varför uppfödaren inte vill avla vidare på linjen.

TS: tycker oerhört synd om er som har sett var emot detta.

ingann
0

#11 Finns ingenting som säjer att uppfödaren gjort fel! Finns inga hjärtproblem hos hundarna i stamtavlan så finns ingen anledning att tro att sin egen tik ska få det…  Tiken var ju faktiskt ua på hjärtat innan aveln, annars hade valparna inte fått reggas! CKCS måste alltid ha ua på hjärta, knän och ögon innan parning… Sen gör man en sista hjärtkoll vid 4 år för att vara säker på om man kan avla vidare på avkommorna.

Jag tycker uppfödaren var ganska snäll som skriver över sin halva av hunden utan kostnad när hon inte vill ta kull utan tar sitt ansvar för rasen genom att inte avla vidare.. Hon hade lika gärna kunnat säja att de fått köpa loss henne till lite reducerat pris…

/Ingalill

Karizma
0

#14 jaså, så hjärtfelet kom efter valpning, eller senare som nu tiken är 4 år o gjort sin andra koll antar jag. jag är inte så himmla insatt i denna avel men tycker att hjärtfel bör man väl märka redan som 2åring.

ingann
0

#15 hjärtat kan vara ua vid både 2 o 3 års ålder men sen visa sig vid 4 år eller senare… så tiken var med all säkerhet ua vid parningen eftersom valparna är reggade, vilket de inte fått bli annars…

/Ingalill

[Katteeen]
0

Tack för alla svar!

ingann: Du förklarar väldigt bra så man förstår :)

Har nu vant mig vid tanken på att det inte blir några bebbar, även om det känns väldigt tråkigt.
Ja vi fick ju henne för halva priset nu, utan att uppfödaren fick nåt för det. Så det var ju schysst. :)
Bara det att hon inte varit ett skvatt intresserad av Cornelia under hela tiden, och nu ska hon inte ens fortsätta med CKCS som jag förstod det, för att de har så mycket problem med sjukdomar och annat…

ingann
0

Katteeen: Jag är uppvuxen i en CKCSuppfödning och älskar rasen även om mamma lagt ner kenneln:) Vi hade en sån tur, eller vad man nu ska kalla det, att vi inte fick en enda avkomma med hjärtfel eller nåt:) Det enda vi råkade ut för var en kryptokid hane, men honom behöll vi tills han dog vid 15 års ålder;)

Slutar hon pga av sjukdomar i rasen så är det nog inte rasen hon är mest intresserad av.. Låter mer som hon är intresserad av att sälja valpar Obestämd För den som vill föra rasen framåt så går det att hitta friska, sunda hundar att avla på så det kanske är bra att hon lägger ner Flört

/Ingalill

[Katteeen]
0

#18: Aha, det var så det var :) Ja det är en mycket härlig ras, Cornelia är helt ärligt den snällaste hund jag träffat. Finns inget ont i henne.
Och de är såå glada! Glad

Det är uppfattningen vi har fått av henne också, eftersom hon verkligen inte varit intresserad av vår hund, som ändå är en del av hennes uppfödning..

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 Hon är jättefin! Väldigt lik Kickan, en av våra avkommor som vi behöll som avelstik:)  Vi avlade på tricolorer och blenheim..

Här är några av våra Cavalierer (+ cockern som var min första egna hund), tricoloren närmast är mamma och mormor till de andra;)

(Dålig kvalité men det är en gammal papperskopia från mitten av -80talet)

/Ingalill

[Katteeen]
0

#20: Härlig bild och underbara vovvar Skrattande