Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1416 ggr
Gingo
0

Lydnadsträning?

Jag har en samojed, schäfer, collie Tik på 5 år. on har förut tyckt att lydnad eller vad man ska sga har varit jätte tråkigt. Igår provade jag igen och det så bra Vi hade en jätte bra kontakt och hon förstod mina hantecken skitbra Skrattande

Så nu när hon tycker det är roligt, Så vad bruakr man göra för nått på en tävling? Hur går det till som? Nån som kan skriva hur ni brukar träna?

tsset
0

Ja, det beror väl lite på om det är vardagslydnad eller tävlingslydnad vi talar om (och dessutom den vanliga lydnaden eller brukslydnaden)…

Vardagslydnaden är för mig det min hund behöver klara av i det dagliga, att vara lugn och tyst även om vi inte gör något t.ex. Det tränar vi också dagligen, där vi är, på promenad är det mycket "håll dig hos mig med uppmärksamheten hitåt".

tävlingslydnaden tränas lite då och då i veckorna, precis som för er så tyckte vi väl först att det här med lydnad itne var någon jättehit, men nu älskar vi det. Finns lite artiklar här tror jag? Annars finns det inne på tävlingshundar.ifokus, om lydnad och bruks och så där du kan se vad som ingår :)

Jag brukar varva fjärrdirigeringen med platsen, lite linförighet/fritt följ eller fot helt enkelt med läggande/sättande/ställande under gång. Det för att han ska hålla intresset uppe och inte i förväg kunna lista ut vad han ska göra då han har en fallenhet för att göra det han tror att han ska göra jättesnabbt  och sen vara jättenöjd med det…

Mitt absolut bästa tips är att du tänker ut eller allra helst skriver ner vad du vill att ni ska kunna, och sedan betar av den listan. Gör upp en plan helt enkelt, det brukar vara lättare att komma på vad man ska träna på då. Vill du träna för tävling eller husbehov? Vad är det främst du skulle tycka var kul om hon kunde? Vad är mindre viktigt? Vad kan hon redan (och behöver således inte lära sig) och vad har hon aldrig gjort förut? Lite frågor som kanske kan sätta tankarna i rullning ;)

Gingo
0

okej.  Nej inte vi ska inte tävla, Bara lite så vi har att träna med och så hon blir mera lyhörd eller vad jag ska säga.

Hur tränade du in att dom skulle sitta ner under gång? En grej som hon gör att när hon ska sitta ner vid sidan så lixx hoppar hon runt så hon hammnar framför mig, eller inte hoppar  utan hon kan aldrig sitta helt vid min sida. Vet du eller nån annan hur jag ska göra. Jag vil inte precis dra i kopplet så hon inte kan röra sig eller så.