Suck...
Ja, suck säger jag bara.
Just nu känns det bara hopplöst. Pratade just med pappa på telefonen…, Han och vovven är i skogen på ''Björnjakt''. Men de enda hunden gör är att söka upp skit att rulla i! Jag blir så less ibland :( Och vad gör man åt det? INGEN ANING!
Och nästa vecka kommer jag och vovven att ha frivalsvecka… Jag får ont i magen bara av att tänka på de. För de lär inte gå så himla bra. Jag kommer nog att vara den enda som inte kommer kunna få min hund att lyssna…. Ibland önskar jag att jag hade varit äldre när vi skaffade honom. Då hade man kanske kunnat forma honom mer. Tänk om man kunde dra tillbaka tiden och han var valp igen… Så man liksom inte behöver göra alla misstag. Jag vill också vara en såndär perfekt hundägare… Som har en hund som kan vara lös och som vill lyda mej. Jag känner mej så misslyckad nu…
Och ändå älskar jag honom, hur jobbig han än är.
Hur gammal är han?
Vill du, så går det! I alla fall någorlunda och det är inget jag säger för jag har varit i precis samma sits…
Jag fick iofs min hund av grannen, men han var en 6 ½ årig jakthund som aldrig i sitt liv lärt sig fot, gå i koppel eller något sådant. Och jag var 11 ½ när jag fick honom, så min första hund var inte en liten läraktig valp utan en svår och otränad fd jakthund.
Med massa envishet och massa jobbande med vår kontakt speciellt så fick jag honom att vilja arbeta med mig, och inom ett år kunde han gå fint i kopplet bredvid mig när vi mötte folk, han kunde fot, han kunde massa trix och kunde koncentrera sig på mig bland andra människor och hundar. Och jag var så stolt över både honom och mig själv.
Så jag föreslår att du tar tillfället att träna på er kontakt denna vecka. Anpassa situationen till er, skulle han stressa upp sig så sätt er en bit ifrån och låt honom varva ner. Det är nog få som inte har något de skulle vilja förbättra hos sina hundar, eller har fått jobba mycket med. Tänk att det är för eran skull ni är där, inte för andras!
Lycka till, det kommer gå bra :)

#1 Han är fem.
#2 Jag vill ju men han vill inte. Jag ska försöka ta nya tag nu när han kommer hem ikväll, så håll tummarna.
Det är bara det att han är så jävla stark i psyket. För stark för mej, för när jag var ute och gick med grannens draghund märkte jag att det var inte alls svårt att få den att lyda. Och den har defenitivt ingen jobbat med mer än när den ska dra…
Men det är dags att sluta deppa nu, för då blir det ju inte bättre. Jag ska klara det här, SKA!
Hm min eller våran då. Är inte socialt tränad Så gå där det finns mycket hundar går inte så bra. Samma som för mig jag var för liten och kunde inte jobba med en hund och nu för tre år sedan började jag träna hon.
Nu kan hon ibland gå förbi en hund utan att dra åt det hållet. Det är bara att träna träna träan