Att leva med en blind hund?
Då min ena hund tydligen fötts med fel på ögonen har jag nu fått beslutet att antingen operera bort båda ögonen eller att låta Daisy somna in 
Sjävklart vill jag inte avliva henne, då jag hört att det finns hundar som lever blinda. Och hundar klara ju sig dessutom mycket bättre som blinda än vad människor gör, då synen är deras tredje viktigaste sinnesorgan. Right?
Detta är självklart ett fruktansvärt beslut, men jag har ändå tagit beslutet att försöka. Funkar det inte… så… ja.
Hon har ganska hyffsad syn nu, och jag hoppas innerligt att hon har kvar syn ett bra tag till, och att om hon blir blind ändå kan leva ett långt och lyckligt liv!
Men om du har eller vet någon som lever med en blind hund så berätta!! Vill ha alla tips, råd och berättelser som finns. Hur funkar det? Hur mår hunden? Allt!

Vad är de för sjukdom hon har?
De som en blind hund behöver är lugn o ro, den känner igen sig beroende på hur ljud studsar, dess underlag samt avstånd så saker bör inte flyttas i onödan osv. Den behöver sin trygghet i hemmet o bör inte flyttas runt utan bör få befinna sig i sin trygghet. Promenaderna precis likadana varje dag i ett lugnt område så en har en chans att lita på omgivningen

Har ingen egen erfarenhet av blinda hundar mer än att jag träffat en engång, den hunden var född blind och var då jag träffade den 13 år.
Ägaren sa att det är ungefär som att ha en seende hund med den skillnaden att man inte kan träna med handtecken och absolut aldrig får flytta på möblerna för gör man det så dels går hunden in i dem och dels så blir hunden jätte stressad och orolig av förändringar i hemmet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min veterinär hade en blind hund ett tag innan han avlivades.
Det var ett himla kollande så att han inte gick åt fel håll, ramla ner för trappen o.s.v.
Klart det går att ha en blind hund, men jag skulle nog inte tycka det var ett riktigt hundliv.
Man kan inte möblera om, man måste ha det väldigt lugnt i hemmet, det är ett ständigt kollande så hunden inte råkar ut för en olycka.
Därmed inte sagt att det finns hundar som klarar sig riktigt bra blinda, men det är min personliga åsikt om hur jag skulle göra.

Innan våran yorkie dog så blev han blind. Det var som anne sa. Han betedde sig som en seende hund bara att om man flyttade en möbel så gick han in i det och sen var man tvungen att vara extremt tydlig i sina komandon för att han såg ju inte om vi hade några handsignaler utan snarare blir rädd eftersom det kanske kommer en vindpust. Första tiden som han blev blind så var han jätterädd och låg i soffan hela tiden. gick in i saker hela tiden.

Vi har också precis fått veta att vår hund har en ärftlig sjukdom (PRA) som kommer göra henne helt blind så småningom.
Om det finns människor här som har erfarenhet av att leva med en blind hund så är jag också intresserad av att höra om era erfarenheter.