Hundköket
Jag fick idag nys om ett svenskt helfoder som småskaligt produceras i en ort ca 5 mil söder om Strömstad.
Märket heter Hundköket och deras foder ska tydligen vara bra för hundar som är kräsna eller har extra känsliga magar.
Dessutom är det otroligt billigt! Den dyraste säcken, Kyckling och ris á 15 kg, kostar endast 230 kronor (!) vilket är en tredjedel av det priset jag betalar för en 15-kilos säck av det märket jag har idag.
Man kan också få det levererat direkt hem till dörren.
De två personer jag träffat som har provat det, tycker att det fungerar superbra. Båda deras hundar har extremt känsliga magar och är allergiska mot i princip alla andra (märkesfoder) på marknaden (jag tror de hade provat fem olika).
Men de är verkligen jättenöjda med detta, och rekommenderar det varmt även till hundar som är kräsna i maten.
Jag undrar nu om det är någon annan som har provat detta? Det låter ju nästan för bra för att vara sant…? 
Här är länken till deras hemsida!
jag fick lite provsmak till min hund som är otroligt kräsen och det gick inte hem hos honom…

Ja, det är verkligen för bra för att vara sant! För det är skitfoder, bokstavligt talat. Hundar är rovdjur, och ska inte äta foder som till största delen består av spannmål. Deras tarmar är inte långa nog för att ta hand om sånt. Alltså skiter dom ut det mesta, och måste äta jättemycket mat för att få i sig tillräckligt mycket näring.
Ge hunden den mat den mår bra av; dvs så mycket kött och proteiner som möjligt. Jag har aldrig hört talas om en hund som skulle vara allergisk mot kött, däremot många, många som inte tål spannmål.
Leta efter foder där kött står som första ingridiens - det är den första ingridiensen som det finns mest av i fodret. Eller köp förskfoder (t.ex. Bravo för 17kr/kg), Barf och/eller kött till varierande pris om du vill ge din hund bra mat.
#1 & 2 Tack för svar!
Det som attraherade mig mest var priset. Min hund har själv inga problem med allergier, dock är hon väldigt kräsen.
Då kan du lika gärna springa och köpa Pedigree, Icas hundmat eller nåt annat skitfoder om det är priset det handlar om.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#4 Självklart spelar priset roll, men bara om fodret håller samma mått som det jag använder idag.
Finns det ett foder som jag blivit rekommenderad av en annan hundägare och som är billigare än det jag använder idag är det väl knappast förtjänt av din otrevliga underton när jag ber andra hundägare att kritisera fodret utifrån sina erfarenheter?
Anledningen till att jag skapade tråden var att jag själv var skeptisk från första början. Jag är väl införstådd med vad hundens kropp är gjord för att äta och vet vad som bör ingå i kosten.