Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2419 ggr
elvissspringsteen1
0

Patella luxation-Glucosamin?

Någon som har erfarenhet av att glucosamin hjälpt en hund med problem pga patella?

[jakke94]
0

enda erfarenheten jag har av patella är en uppfödare som fick valpar, alla utom en fick avlivas pga av patellan

elvissspringsteen1
0

ok. min hund har patella, och man ser ibland att hon är lätt på tassarna, bla genom att hon kissar som en hanhund osv. ibland vill hon inte gå fort. springa vill hon inte. men hennes är inte allvarlig än. så har hört att glucosamin kan lindra och förebygga.

elvissspringsteen1
0

med springa menar jag ut å springa med mig. annars springer hon å hoppar å så.

Pia-Lena
0

Glukosamin fungerar som smörjmedel för lederna och kan därför knappast avhjälpa patellaluxation,ett tillstånd där knäskålen hoppar ur led. Väl avvägd motion som stärker musklerna runt knäskålen sägs hjälpa men vet inte om det finns dokumenterat.

Jonna75
0

Jag håller med #4. Glukosamin används när hunden har fått konstaterad artros och precis som Pia-Lena skriver så hjälper det till att smörja lederna då artrosen gör det strävare eller vad man ska säga.

Vilken grad av patella rör det sig om?

Är det bara grad 1 så hoppar inte leden ur skålen. det är vid högre grader som den lättare hoppar ur skålen och måste hållas väl tränad.

elvissspringsteen1
0

nej det förstår jag med. men en hund med patella får lätt pålagringar som försämrar och kan ge svårare grad. min hunds knä hoppar inte ur i dagens läge. Glucosamin ska förebygga pålagringar.