Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4061 ggr
jezzie_pezzie
0

hund som kissar i säng

Jag har en liten tik, shih-tzu korsning. Hon är nu 14 månader och fortfarande inte 100% rumsren. Men det som är jobbigt är att hon kissar i våra sängar imellanåt.

Är det någon som vet varför hon gör så? Och vad man kan göra åt de?

Jag kommer inte ihåg vid vilken ålder hon började, och ibland går det jätte lång tid mellan gångerna. Jag har försökt komma på anledningar till varför hon gör såhär men jag vet verkligen inte. Det kvittar om hon är ordentligt stimulerad eller om vi inte har gjort någonting alls. Ibland gör hon till och med det fast att hon precis har kissat ute.

Tacksam för svar då detta börjar bli riktigt jobbigt!

Trollhassel
0

Oj, jobbigt! Min hund kissade i sin egen säng när hon var sjuk, men det är ju en annan sak. Får du en känsla av att hon markerar eller kissar hon bara på sig?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

jezzie_pezzie
0

Jo, det är riktigt frustrerande.. Det känns mer som att det är markeringskissande.

Tack för svaret :)

Trollhassel
0

Vet inte riktigt vad man kan göra åt det, men jah hade lått henne sova någon anna stans om hon inte kan sköta si. Mina hundar sover i sina sängar och får inte ligga i våran säng.

Med Vänliga hälsningar

jezzie_pezzie
0

Men det är inte på nätterna hon kissar i sängarna, då sover hon som en stock. Det är på dagtid hon gör det..

Trollhassel
0

Ok, kan hon inte få sängförbud då? Mina har inga problem med att de inte får vara i sängarna.

Med Vänliga hälsningar

jezzie_pezzie
0

Jag har gärna henne i sängen, och har haft det sen hon var åtta veckor gammal. Och eftersom hon sover på mitt rum som är mini litet, och har en säng utan ben, så den ligger direkt på golvet så blir det svårt att hindra henne..

Trollhassel
0

Ok. Jobbigt läge. Vet inte vad du kan göra förutom att hålla henne välrastad, men det gör du ju.

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
0

Vore ju kanon om någon annan med lite erfarenhet av liknande problem kunde svara.

Hmm..min mammas lilla hanhund kissade inne men han slutade när han blev kastrerad. Har ni fler hundar eller är det bara hon?

Med Vänliga hälsningar

jezzie_pezzie
0

Jo, jag gör ju de. Och försöker aktivera henne lagom. Har försökt koppla ihop problemet med överstimulering och understimulering, men jag kan inte se något mönster.

Ja, hemma hos min mamma har vi en tik på 11 år och hemma hos min pappa har vi en tik på 7 år. Jag bor lite hos båda två.

Trollhassel
0

Aha, där har vi kanske problemet. Får de hundarna vara i ditt rum? Hur är hennes relation till dem?

Med Vänliga hälsningar

jezzie_pezzie
0

Nej, de andra hundarna är aldrig i mitt rum. Och eftersom hon kissar i de andra familjemedlemmarnas sängar med så vet jag inte.

Jag tycker att hon har en bra relation till dom. Hon visar tydligt att hon är underlägsen, även om hon har börjat bli lite kaxigare mot den äldsta tiken.

matte-mi
0

Min förra hund gjorde så när han hade urinvägsinfektion. Men han kissade då på andra ställen med. Han kunde stå och kissa ner sig en stor pöl trots att vi precis varit ute. jag ringde veterinären som sa att jag skulle ta med ett urinprov och komman in så det gjorde jag och det visade att det var urinvägsinfektion så han fick pencillin och blev bra.  Lite trixit att ta urinprov hehe. Jag tog en tom glasburk och stack in den under honom när han lyfte på benet ute…men det är ju svårare på tik.

Tänkte bara att det kan ju vara värt att testa för att utesluta att det är det som är problemet. Hoppas det löser sig.

Trollhassel
0

Jag tror att hon skulle känna sig tryggare med att alla hundar får vara i hela huset och att de inte har "egna rum" för det är inte naturligt i en flock. Men vad vet jag. Bara en tanke. Hon kanske skulle sluta upp med att "äga" sängen då?

#12 Det har du absolut rätt i. Det är en bra grej att göra.

Med Vänliga hälsningar

jezzie_pezzie
0

Jag pratade med min veterinär om att jag trodde att hon eventuellt hade urinvägsinfektion när hon fick ett års vaccinet. Men han trodde inte riktigt att det var de och tyckte att vi kunde avvakta lite. Men som det är nu så händer det inte så jätte ofta. Tack för svar Glad

jezzie_pezzie
0

#13 De andra hundarna får lov att vara på mitt rum om dom vill, men de väljer att inte vara de, på samma sätt som min lilla väljer att följa med in varje kväll Glad Tack för att du försöker analysera problemet!

Trollhassel
0

Ok, då är det ju inga konstigheter. Hmm, har inga fler idéer på vad det kan bero på. Hoppas att det löser sig!

Med Vänliga hälsningar