Stor hane och liten tik i samma hus?
Någon som har efrarenhet som skulle kunna berätta hur det fungerar för er? Båda okastrerade. Jag har en york tik hemma nu och en Greyhound hane som är på prov än så länge. Måste bestämma mig på fredag om vi ska ha honom kvar.
Han är helt underbar på alla sätt, utom att han inte ser lilltjejen alls. han springer över henne osv om man inte stoppar honom. sen ska han nosa henne mellan benen hela tiden, så vi får säga åt honom konstant. Hon säger ifrån men han bryr sig inte. Vad säger ni andra med erfarenhet av en liten tik å en stor hane ihop? Ger det sig? Kommer det bli bättre? har bara haft honom 1vecka…
han har blivit bättre ska tilläggas. men hon står mest under saker å så hon är inte på samma sätt som hon brukar. Rusar han efter mig in i köket så stannar hon hellre utanför. det skulle hon aldrig tidigare gjort. Ska man ge de mer tid? kommer de bli bra eller är det som det är nu?
Jag har en stor och en liten hund - Stor hane, liten tik.
Nu är min hane så flat att han vågar inte göra så mycket med min väldigt bestämda tik.
Nu är han lite mer på ute för att hon löper, men inne är det nemas problemas.
Båda ska kastreras - så småning om när pengar finnes.
Jag tror säkert att det kan gå över.
Vissa hanar är värre än andra, han har ju bara bott hos er en vecka.
Det här med att han inte ser henne kan ju vara bra att träna lite på, olyckor händer så lätt.
Min tik har stenkoll och flyttar på sig när min hane kommer ångandes.. Sen är hon så mammig så hon är sällan långt borta ändå.
Jag, personligen skulle tro att det lugnar sig.
Tiken är ny för honom, och han kommer vänja sig med tiden.
Hoppas allt löser sig!
jo precis. du har ju nästan samma situation som mig:) jag är livrädd att lilla tindra ska bli skadad eller så. vi måste ju passa hela tiden och det blir ju oxå otroligt jobbigt att ha koll varenda sekund om det kommer fortsätta vara så.
Lika det med att han ska nosa hela tiden, då morrrar hon å blir riktigt arg å hugger efter honom men han kommer iaf tillbaka 2sek senare.
Det kommer ju bli jätte jobbigt för henne om han kommer fortsätta vara så. var din hane så i början mot tiken?
#3 Ohja, min hane är en riktig bock!
Han har dock lugnat sig med min tik, men kan vara lika dryg mot andra tikar.
Som sagt, kulorna ska av!
Har man dock en mer framåt hane, så kan det ju ta sin lilla tid innan han blir van med henne som "sin tik".
Jag som ofta haft hane + tik har fått den uppfattningen att de vänjer sig efter ett tag. Man får hjälpa tiken i början, och ska man kastrera brukar det ju också dämpa en hel del.
okey:) så du tror det kommer fungera? tror du att tindra känner sig "lessen" nu när det komit en till efter 3år? eller hur känner hon sig? är så orolig över att hon ska må dåligt.
#5 Jag tror det kommer fungera. Baserat på mina erfarenheter.
Hundar är väldigt anpassningsbara - Visst finns det hundar som inte gillar sällskapet, men det brukar ofta vara något bakom det.
Osäkerhet, aggressivitet, en hund som behöver lugn och ro på äldre dagar.
Jag tror inte heller att det kommer vara ett problem för dig 
okey jag hoppas verkligen det. jag har sån ångest nu för jag måste verkligen bestämma mig snart. Det som absolut inte får hända är att min lilla tindra får det sämre och känner sig nere. Allt fungerar förutom det ja sa att han är lite hårdhänt och ska va på henne hela tiden å nosa.
Men det finns inget ont i den grabben han är så snäll! Så jag vill verkligen behålla honom. det är så svårt att veta vad som är rätt. Det är ju ett stort beslut.
#7 Några tips på vägen med nya hunden. Låt Tindra få lite ensamtid med dig, ta en promenad med bara henne, och låt någon annan (om du har möjlighet) ta ut den nya, medans du och Tindra har en mysstund hemma. 
Det hjälper en del.
ja jag håller på med henne extra mycket. masserar henne å myser:) vill att hon inte ska känna sig utbytt mot en ny hund. Jag har skaffat en TILL inte en NY. Hoppas att hon förstår det:)

Jag har två schäferhanar och en liten pekingese tik här hemma.
Det funkar hur bra som helst, vad annars?
Slyngeln kan vara lite oförsiktig utomhus när han röjer, dvs det har hänt att han rusat på henne av misstag. Men hon har helt enkelt lärt sig att hålla sig undan.
När hon löper så är det strikt förbjudet att äckla sig med henne.
Säger hon i övrigt till ngn av dom så vet dom att man tar det på allvar. Om inte så får man med matte att göra.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
nu är han köpt å allt är klart:D det går bara bättre å bättre så det är jätteroligt:D ja e så glad:D
#12 Vad roligt att du behöll honom! Grattis, och vad kul att det bättrar på sig