Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3548 ggr
lisette
0

bc:n - mer känslig?

fick höra häromdan att border collien är känsligare för mediciner än vad en annan ras är…

kan detta stämma?

Zebben
0

Det stämmer att de kan vara känsligare för vissa mediciner. Precis som Collien. Kommer dock inte ihåg exakt vilka mediciner.

Anki113
0

Dom brukar vara känsligare  när man söver dom samt medicin mot noskvalster b.l.a.   Har hört att det beror på att dom är lite annorlunda långt uppe i näsan mot pannan, det blir lite mer kontakt med hjärnan.

lisette
0

jaha det trodde jag faktiskt inte.

min granne varnade mig nämligen för att använda scalibor på hugin, att det kunde påverka honom på något sätt. men han är likadan som han alltid varit och han har haft det sedan han var liten… eller ja, när han var 6/7 månader.

Sussi
0

Lisette - har du en border collie?

lisette
0

hugin är bc/labbe. därför jag undrade :D

smurfan-13
0

Collieraser (& blandraser) samt vinthundar kan ha nån genetisk skillnad som gör de känsliga mot vissa specifika ämnen. Scalibor är mig veterligen lika farligt/ofarligt för en collie som för vilken annan ras som helst.

Min tik misstänker vi har någon typ av collie i sig, så i hennes journal har vetten skrivit in det tydligt så att de inte ska ge henne det av misstag!

Polyanna
0

Eftersom jag haft collie  mer än 20 år så har jag tagit reda på fakta. Vissa raser som collie, shetland sheepdog, australien shepherd är extra känsliga för ivermectin som används mot noskvalster och skabb mm. Bordercollien finns inte med på listan.

De känsliga raserna har en genetisk defekt med större genomsläpplighet i blod-hjärnbarken, det har inget med långa nosar att göra! Släktskap finns i nämnda raser med vinthunden som är inkorsad långt tillbaka. Alla våra Raser är ju tillverkade och sedan renavlade.

Faxlin
0

Oh, vad bra Polyanna att du har lite ren fakta att komma med. Detta tror jag är en viktig sak att upplysa om.
Du skulle inte ha lust att skriva en artikel om ämnet?
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Polyanna
0

Tack så mycket Åsa:)) men allt finns ju att hämta på internet för den intresserade. www.frågaveterinären.se  t.ex.

Kan tillägga att min Västgötaspetshane Oskar fått ivomec i tablettform, uppdelat på 3 dagar, mot noskvalster. Detta är "snällare" och var effektivt. Tyvärr är risken för återfall stor. Kvalstren finns överallt i naturen men valpar som utsatts för dem utvecklar  immunitet. Oskar är lägenhetsuppfödd (ej min egen uppfödning) och den ende av mina hundar som haft svåra besvär.

bjorsa
0

Den här vetrinären säger dock att bordercollien är känslig http://www.srhf.se/vet/vet2.htm 

Din länk till frågavetrinären fungerar inte provade oxå att ta bort å och ä men fick den inte att funka ändå .

mvh/bjorsa

Zebben
0

#10. Ja, även jag har hört av veterinär att B.C är känslig. Men allt beror väl på vilken vet. man frågar. Brukar vara så.

nallebjörn
0

en vän till mej hade en sån i 16 år utan större problem. Dock fick den ofta inflammation i öronen.,

ester
0

Bordercollien tillhör också de känsliga raserna, beror på som sagt tidigare en annan uppbyggnad på hjärnhinnorna. Man rekommenderar inte ex. fästinghalsbandet scalibor till dessa.Vid ev.rävskabb så behandlas  border collie med ett utvärtes preparat och inte som andra raser att de sprutas med ivermectin.Självklart finns det säkert hundar som inte har blivit sjuka även om de har använt ex, scalibur halsband men varför chansa.

Polyanna
0

#10 Sorry! jag har blandat ihop sajterna i minnet. Kollade nu och mina uppgifter kommer från SVA - statens veterinärmedicinska anstalt  http://w3.sva.se/dokument/stdmall.html?id=222 direktlänk till aktuell sida. Bordercollie nämns inte här men jag tycker det vore logiskt om den vore med för den är ju också besläktad med collie och de övriga raserna. Man vet egentligen förvånandsvärt lite om noskvalster men att det inte tycks drabba valpar, vilda djur som katt, lo räv m.fl  som lever i naturen och ständigt utsätts för kvalstren. Immunitet?

Noa-Nisse
0

Kan det vara så att collier kan vara känsliga mot fästinghalsband !?!?! för en som jag känner har en collie och när hon hade satt på halsbandet och väntat en stund,, så vart hunden helt groggy.. eller hur det nu stavas.. ville inte resa på sig eller något..komma och hälsa på folk som den gjprt tidigare,, men så skulle hon ta av det när hon förstod att det kunde ha berott på fästinghalsbandet så blev den helt återstäld…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Polyanna
0

jag har inte märkt något på mina 2 gamla colliedamer, de har haft sina ÖRThalsband i 2 månader nu. Din väns collie måste ha haft det receptbelagda halsbandet.

lisette
0

min hugin var ju bc/labbe och han hade aldrig ngr problem med scaliboren.

Noa-Nisse
0

jaa, det var nog ett receptbelagt halsband!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Missy
0

#2 Anledningen att vinthundar är mer känsliga för narkos beror på att vissa narkosmedel är fettlösliga och som vi alla säkert vet har vinthundar inte speciellt mycket kroppsfett. Detta medför att vinthundar är sövda(hög konc. narkosmedel i hjärnan) en mycket längre tid än "vanliga" hundar. Detta eftersom narkosmedlet koncenteras i hjärnan där det finns fett och sprids inte ut i kroppsfettet som hos hundar med mer kroppsfett. Andra hundar sover länge men är inte sövda-låg konc. narkosmedel i hjärnan, narkosmedlet skickas i liten mängd ut i blodet och bryts därför inte ner av levern. Thiopenthal ska inte ges till vinthundar då det är mycket fettlösligt och endats kan brytas ner av levern. Propofol går därimot utmärkt att ge då det bryts ner i levern och andra organ.

Missy
0

Skulle vara#6 inte #2..

DianaK
0

Hej på er! Har också hört att BC är känsliga mot vissa mediciner att dom inte tål tex sprutorna/injektioner som man kan ge då hundar får rävskabb det skulle tydligen vara livsfarligt att ge en Border Collie, vår renras Bc fick skabb så fick vi nått medel att bada henne i då veterinären sa att man inte kan ge "sprutan" mot skabb.

Mvh/Di Paw