Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7977 ggr
Royalz
0

Sneda tänder..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min valp på snart 5 månader har väldigt sneda tänder i underkäken? Spelar det någon roll, eller måste man göra något?

Sen håller han på och få dubbla hörntänder då dom gamla inte har släppt än. Dom nya har vuxit ut några mm. Behöver man göra något åt det också?

[Hilo]
0

De dubbla hörntänderna kan man behöva ta bort, men i normala fall brukar de ramla ut.
De andra vet jag tyvärr inget om Glad

Royalz
0

Okej!

Dom nya hörntänderna har precis börjat växa ut så dom gamla tappar han kanske snart.

Kom på att vi människor kan ju också ha sneda tänder utan att det är något farligt.

[Hilo]
0

#2 Ja, jag passar en PRT som har dubbla hörntänder. Hans första par kommer snart trilla för de sitter så löst.

Ja, det borde ju inte vara så farligt sålänge det inte hindrar hunden på något vis.
Det ser inte så farligt ut på bilden i alla fall.

Vattnadal
0

Vi har haft dubbla hörntänder på 2 av våra hundar. Håll koll bara, så att de gamla trillar ur, och inte sitter kvar så länge att de stör de nya tänderna. Blir du orolig, kolla med veterinären.

Min vlap har överbett, och jag försöker låta henne tugga på så mycket ben det bara går, och håller tummarna att tänderna ska rätta till sig lite innan hon vuxit klart helt. Fick tipset av en uppfödare, så mängder av märgben med fri tillgång. Testa det du med, så trillar nog gamla tänder ur och de nya kanske rättar upp sig om käkarna får arbeta mycket.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Royalz
0

Han har 2 tuggben och 1 märgben som har brukar tugga på. Så då kanske dom åker på plats då :)