det är en väldigt stor skillnad! gå in på rasklubbarna och läs och jämför.

kan du länka, jag har försökt att hitta sidor om dom raserna, Men .. jag suger på att hitta saker :P

Både utseende och temperament skiljer sig avsevärt. Pinchern är en tuff, självsäker hund. Ofta aretsvillig och med en viss vakt- och jakttendens. De liknar snarare JR i temperamentet än Chihuahua. Chihuahua liknar mer de övriga små sällskapsraserna som tex. papillon. Alla hundar har ju sina egna personligheter och detta är ju bara en grov generalisering.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

#5 Läs vad hon skriver, förstå vad hon menar. Hon menade nog naturligtvis dvärg.
Dvärgpinscher och chihuahua behöver inte skilja sig så väldigt mycket i storlek, men du har rätt i att standarden gör det. Ganska olika hundar på många vis, men de har sina likheter för någon som inte är så insatt. :)
Med Vänliga hälsningar
fick mig en tankeställare, om dem är olika i temprament m.m som ni förklarat.. varför är dem så populära att blanda med ? 

#7 Ingen aning. Lika men ändå olika. Om man ska korsa raser så borde man ju hitta två raser som skiljer sig en aning från varandra annars kan man lika gärna avla renras.
Med Vänliga hälsningar
Men hon skrev ju pinscher - som är en ras. Menar man dvärgpinscher skriver man dvärgpinscher!

#9 Jo, fast det kan ju ingen tycka, att de två raserna är lika. Så man får väl tro att hon menar dvärg? Det utgår i allafall jag från. Alla är inte asduktiga på vad rasera heter, kallas och vad som skiljer dem åt.
Med Vänliga hälsningar

Haha, jag är ingen expert på det, jag trodde att det bara fanns en sorts pincher :P tydligen hette den dvärgpincher :P
tack för alla svar ^^,
skriv på!!!