Öron rengörning
Min hund kliar sig ibland i öronen och går och "slår" med tassarna på öronen. Verkar vara något som kliar.
Finns det någon speciell öron rengörning man kan köpa? Eller räcker det att peta bort smutsen i öronen?
Det kan vara skabb el öroninflammtion. Då brukar dem slå med tassarna på öronen.
En test kan du göra ta fingret i klia lite i örat kliar han då tillbaka med benet är det troligt det är skabb. Skabb är brunt man kan känan det på lukten med om man vart med om öronskabb innan men ofta kliar dom sig som tokar. Jag trode våran hund hade skabb men det hade hon inte (var o kolla hos vetrinären) men hon hade torrmjäll så jag ska rycka öronhår. Örontvätt finns att köpa i zoobutiker. Men det finns bara en sak att göra för öronskabb kontakta sin vetrinär.
Han har brunt klet i öronen. Han kliar sig inte hela tiden utan det är bara ibland.
Men såg nu ikväll att han slog sig mot öronen.
Instämmer med #1.
#2 Ang "klitestet" som veterinärer kör med så är det ett osäkert test i mina ögon. De gjorde det på vår hund och vi behandlade flera ggr mot rävskabb för "hon hade ju så bra symptom". Då jag till slut propsade på ett blodprov för att bekräfta den där evinnerliga skabben visade det sig att vår vovvsa aldrig haft skabb då hon inte har några antikroppar mot det. Efter många om och men visade det sig att vår hud är allergiker.
Så - vis misstänkt skabb som inte ger med sig. Ta en blodpov!!!
I tidigt stadium behöver dem inte klia sig så fruktansvärt mkt, men de blir värre och värre..och obehandlad skabb kan bli öroninflammtion om de inte behandlas.
Och öroninflammtion som inte behandlas kan bli kronisk, leda till blodöra. Så tycker hel klart att de är värt en undersökning.

Det är också skillnad på öronskabb och rävskabb. Öronskabb kan man med lite tur se om man gräver ur lite öronvax på en tops och kikar med förstoringsglas.
Han kliar sig max en gång per dag. Men ska ta en tops och kolla på öronvaxet.

Mina hundar har precis blivit fria från sin öron skabb och dom kliade bara då och då precis som din hund.
Kontakta vet det är ganska lång behandlingsperiod.
Om du har fler djur i hemmet så nämn det för vet också de kan också behöva behandling
Jag har en katt. Sen massa hamstrar och gerbiler, men dom kan väll knappast behöva behandlig eftersom dom inte är i kontakt med katten och hunden.
#4 Vetrinär ska kolla av det om det är skabb eller inte, jag brukar inte gissa hejvilt utan min vetrinär för kolla upp det. De ser i morcroskop om det är levande kvalster skrapar o kollar. Att bara ta med tops o utgår från det anser jag är slav från en vetrinär.
Later som oroninflammation tycker jag… min hund har haft det och da marktes de knappt alls i borjan. Vi akte till veterinaren "for sakerhetens skull" bara for att kolla henne och da visade det sig att det redan var ganska illa!! Fast man knappt sag nagra symtom alls pa henne. Sa det ar helt klart vart att kolla en gang for mycket…
Han har inte kliat sig något mer idag.
Så avaktar med att åka till veterinären. Sen såg jag inget på topsen heller. Och när jag kliad honom i örat kliade han inte tillbaka. Så det är nog inte skabb.