Foder fråga
Min hane på 4,5 månad äter 600g mat per dag och det är lika mycket som en 16 månaders hund ska äta. Han måste ha mycket då han är såpass aktiv och förbränner mycket..
Men det borde väll finnas bättre foder som han tar upp mer av? Han skiter även 5ggr per dag. Så känns inte som att fodret han äter nu är vidare bra för just honom.
Han äter Pro Plan Puppy Large Robust.
Har ni något tips på foder? Gärna som finns att beställa på foderbilen.
Glömde skriva att fodret måste vara anpassat för stoväxande raser.

Låter ju onekligen som att han inte tar upp fodret tillräckligt. Hur många mål ger du honom? En stressad hund kan oxå ha svårt att ta upp fodret bra, så tänk verkligen till så att ni minskar all ev stress han kan utsättas för. En väldigt aktiv hund kan ju vara just stressad. Sen så skulle jag vara väldigt försiktig m att ge så mkt mer mat än vad som rekommenderas på påsen. Valpar växer oftast bara snabbare m mer mat och går liksom inte upp i hull på samma sätt som vuxna hundar. Valpar får gärna vara tunna, hellre det än rultiga. "Valpmagen" ska inte finnas kvar på en 4,5 mån valp (vet inte hur det e m ruskigt stora hundar dock, men nog är de känsliga för att växa för fort iaf). En valp som får "för lite" mat växer långsammare, men tar igen det genom att växa längre upp i åldern istället. Kanske vore smart att prata m uppfödaren för att få hjälp m foder och mängd?

En så pass ung hund ska inte motioneras. Annan aktivering är ju bra men med måtta. Hur mycket gör han per dag och vad? Han kan vara stressad. Min hund (7 månader) äter Pro Plan, tycker det är ett bra foder. Hon äter 250 gram per dag vilket är det rekommenderade.
Skynda långsamt så går det fortare.
#3 Var har jag skrivit att jag motionerar honom? Han rör sig fitt i kuperad terräng dagligen då vi har skog bakom huset och trädgården är i olika phöjder eller vad man ska säga.
Jag går som max 1 prommenad per dag på kanske 20min. Ibland ingen alls då han rör sig fritt hemma.
Hur märker man om han är stressad? Jag tycker inte han verkar vara stressad iaf.
Har inte du en amstaff/pitbull? Är de verkligen storväxande raser?
Jag tycker du ska passa för att ge honom för mkt mat, de är normalt att valpar och unghundar ser lite tunna ut.

#4 Du skriver att han är "såpass aktiv". om det sen är fysisk eller psykisk aktivitet vet inte jag.
Min hund rör sig nog ungefär lika mycket som din. Jag ger henne inte mer mat för det utan det som står på påsen. Hon håller ett fint hull, det säger även uppfödaren.

Ge honom ett foder som innehåller mer kött än spannmål. Hundar kan inte ta upp sånt i kroppen, och har ingen större nytta av det, därmed skiter dom ut det mesta av maten. Eller blanda i rent, rått kött i vanliga maten.
#5 Han kommer väga runt 30kr som vuxen.
Det är många som komenterat att han är smal. Så jag har höjt upp maten. Sen ska man inte alltid gå efter vad som står på påsen :)
Han har blank och fin päls. Men det är det att han skiter 5-6ggr per dag :o Och måste äta så mycket annars ser han ut som ett vandrande skelett.
Ska jag testa att avmaska honom och se om det blir bättre?

Om han skiter är det nog inte mask, eftersom masken äter upp skiten… Se mitt tidigare inlägg om maten.
Ska jag testa att ge honom Orijen? Det är väll fritt från spannmål? Kan ju köpa en liten påse och testa.
#8 Okey, ja har inte stor koll på de raserna så jag vart mest nyfiken. :)
Jag kollade på bilderna du la upp i dina förra tråd om hans vikt och jag tyckte hans såg normal ut. Kan ju vara så att han har mask, men att han bajsar 5-6 gr om dagen kan de ju vara stess..känslig mage kanske.
Min pappas hund sprang väldigt mkt på tomten när han var valp..jaga bollar och var ganska stressad om han inte fick springa. Då fick han lov att bara ta de lungt. Nu är han 1 år och ser inte alls tunn ut. Pappa ökade inte på maten utan han fick lära sig att ta de lungt. :)

Jag kollade bara lite snabbt på det, men det låter ju som ett bra foder! Men dyyyrt… ca 40 kr/kg
Själv ger jag min 4 månadervalp en blandning av Bravo färskfoder (17 kr/kg) och spillkött från slakt, och några knöpar Eukanuba puppy. Torrfodret har vi bara för att kunna åka bort utan planering, och då ge henne bara torrfoder när vi är borta. För att slippa krångla med fryst kött och grejer då.
Hon är också lite tunn, men i gott hull. Energi till tusen och skiter mycket mindre än när vi bara hade torrfodret.
Vi har tyvärr bara en liten frys. Så har inte plats för färskfoder.
Ska prata med pappa när han kommer hem. Då det är han som betalar.
Nån som vet om Hill's valpfoder är bra?

Hills verkar vara crap. För lite fett och protein, och sen när började hundar odla majs?
Oliver's kanske vore något? De har ett valpfoder för stora raser. Finns i och för sig inte hos foderbilen, men Oliver's levererar också till dörren. Frakten är gratis om man handlar för 300 kr har jag för mig.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Min "pitbull" var jättefin på James WellBeloved innan jag började ge henne färskfoder. Nu är hon ännu finare både i päls, hull och aktivitetsnivå.
Funderar på Orijen eller James Wellbeloved. Men måste luska ut vilket som är bäst och mest värt pengarna :)
Min hund äter allt som går så behöver inte vara orolig att han inte ska äta.
Vägde han nyss och han vägde 19kg, inte undra på att han är så tung så jag knappt orkar bära honom 

Om han väger 19 kg nu känns det inte som han skulle vara så tunn.
Han är bara 4,5 månad (?) och har 10 kg kvar för att väga som en vuxen.
Eller tänker jag fel nu?
#19 Det är ju inte helt säkert att han kommer väga just 30kg, han kan ju väga 35kg. Det är ju svårt att avgöra helt när det är en blandras.
Hans pappa var rätt hög och hans mamma var rätt liten.

20# Okej. Ja man känner sin hund bäst så du ser väl om han skulle behöva mer fett på kroppen.

Lär hunden att varva ner och vara passiv. Det blir man jättetrött av ;) Att bara springa en massa kan i sig bli stressande då det utsöndras stresshormoner av aktiviteten.
Min syrrans hund hade svårt att hålla vikten och blev ordinerad att enbart gå kortare koppelrundor av veterinären.
Vad är det för raser i honom? 19 kg på en 4-5mån valp låter mkt tycker jag. Samtliga mina hundar har ung dubblat sin vikt som de hade när de var i den åldern. Och som sagt, hellre en mager valp än en tjock/snabbt växande. Han kommer bli lika stor i slutänden ändå, bara det att hans skelett och leder hinner med att utvecklas korrekt om han växer långsammare!
#22 Han är amstaff med några % pitbull i. Men som jag redan skrivit så var hans pappa rätt hög, så han kommer nog bli ganska stor och hög.
Räknade ut nu att han är 5 månader om en vecka.
Nu tycker jag att han är helt perfekt i hullet varken för smal eller för tjock. Men han är ändå åt det lite smalare hållet.
Har minskat ner maten 100g så får jag se hur det utvecklar sig.

Tycker inte att man kan säga att 19kg är för mycket bara av att kolla hur gammal hunden är. Man måste se hela hunden och känna på den för att veta om det är mycket eller lite. Dessutom står det på fodersäckarna att det är ett riktvärde deras mått, sen får man ju se om det passar ens egen hund, eller om den behöver mer/mindre. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#24 Tror ju inte en Grand Danois på 5 mnader väger 10kg direkt ;) Tog det som exempel.
Har ungefär halva säcken kvar med foder. Så har ett tag att fundera på vilket jag ska testa. Men det lutar åt Orijen. Men hellst vill jag ge JW men det är så dyrt..

#25 varför vill du helst ge JW? En hund kan bli allergisk mot det med (om det är av den anledningen man ger det) och då har man inget allergifoder att ge istället. Min foderallergiker har ätit JW i över 5 år, men blev dålig av det i våras. Han har nu blivit allergisk mot fisk med, vilket gör att deras omega-3 tillskott de har i inte funkar. :(
Orijen är ett bra foder som jag gillar skarpt! Bortsett från att allergikern inte tål det då :P
Min hund har inga allergier än. Han är blank och fin i pälsen.
Det är bara det att han måste äta så mycket, skiter jätte mycket och fiser hela tiden.
Vår hund äter Orijen för stora valpar och jag är jättenöjd! Hon skiter en gång på morgonen och en gång på kvällen - alltid. Det är som en klocka. Hon är jättebra i hull och pälsen är fin.
#9 Masken äter väl inte alls upp skiten! De flesta maskar fäster sig i tarmen och suger i sig den näring som hunden egentligen skulle ha tagit upp. Det är därför hunden magrar av. Men masken äter inte bajset.

#28: Det jag lärt mig om mask är att om hunden skiter lite men ändå tappar vikt är det antagligen mask den har. Så skiter den mycket är det nog inte mask.

#29 Den kan visst skita mycket när den har mask eftersom masken äter den näring hunden annars hade tagit upp vilket gör att det fortfarande blir lika mycket avfall som kroppen inte kan ta åt sig.

#28 och 30:
Ni har helt rätt, jag var tvungen att kolla upp det där. Jag var ju så säker, men så var det 20 år sen jag hörde det med… Men däremot har jag lärt mig idag
att man kan se masken i bajset, och att hundar med mask ofta kräks, hostar och mår allmänt hängigt.
Min valp har inte spytt en enda gång sen vi fick honom vid 8 veckor. Han är 20 veckor nu. :)
Har övertalat min pappa nu så kommer beställa hem en säck JW när den andra säcken är slut.
Har även minskat ner maten nu så får jag se hur han ser ut i hullet.

#31 fast hundar kan vara ganska så rejält maskangripna utan att vare sig spy eller hosta! Det beror säkerligen på vad det är för mask med. Jag har dock bara sett hundar som spytt pga mask några få gånger och då har jag bott 3 år i spanien och jobbat med gatuhundar som ofta kunde ha ganska så rejält med mask vid avmaskningarna.

#33: Good for you. Jag sa ofta, som det stod på de sajter jag kollade infon på. Jag sa inte alltid. Jag känner mig klar med maskdebatten nu, vi kanske kan gå vidare?

#33 och #34 det beror helt på masken. Om de hostar mycket är det troligtvis lungmask. Man hostar ju inte för att man har mask i magen eller hur?

#35 jo, man kan visst hosta om man har mask i magen. Men som sagt, då är man REJÄLT maskangripen! Jag har sett hundar som hostat upp stora krälande nystan m mask. Bland det äckligaste jag sett faktiskt!

#36 Men då är det kanske så att de kräks, inte hostar. Sen har ju ala maskar olika utvecklingscykler, vissa larver lever i lungorna eller annan kroppsdel fast de vuxna maskarna lever i tarmarna tex.

#37 du har rätt, man säger kanske att de kräks. :) Äckligt var det oavsett :P