Vaktar era hundar ?
hej!
tänkte höra med er om era hundar vaktar någonting ? tex när det ringer på dörren eller om någon går utanför eller så ?
kan ju också vara kul om ni berättar rasen :P
vaktar dem bara huset ? eller kanske bilen eller trädgården också ?
våran clumbertik 4 år vaktar vårt hus och vår trädgård.. och matte i vissa fall, dock försöker vi få ner det..
vår flat vaktar huset och trädgården :P valparna har inte börjat vakta än :P
just det glömde att fråga i #5; har ni tränat dem så att dem ska vakta? vill ni att dem ska vakta ?
Ohja ! Min hund är en blandning av chitzu (stavning) och malteser . Dom är ju vakt hundar så dom skäller om bara en bil åker förbi ! Ganska jobbigt ibland . Men det har blivit bättre sen vi kastrerade honom !
Den äldre har bara vaktat tre gånger, alla tre gånger då jag varit hotad eller i fara.
Den yngre vaktar väl egentligen inte, men det kan väl se ut som så. Kommer det någon så hör han det garanterat, och av ren glädje så skäller/låter/pratar han.
Den yngre har precis den typ av vakt som jag behöver där jag bor. Lagom. Inte aggressiv eller så men det ser värre ut för folk utifrån. Hade jag däremot bott i stan med närmare grannar hade jag illa kvickt tränat bort det, då han verkligen hör allt.
Lägenhet bor vi i o här kommer inte nån inklampad utan ha sett en Chanel nu skäller hon o varnar, jag säger till så ducktig nu är det bra så är hon tyst men ska ha koll på vem det är. Vi har öppna fönster ofta och dottern på 7 år var ute o lekte, då en pojke kom fram o drog en spade i huvet på henne. Detta hörde inte jag riktigt men herre gösses chanel for som en stålle o skällde på mig till dörre no skälde fatta att det var något med dottern. Så jag öppna dörren Chanel tränger sig förbi o ska bra NER men i trappen komemr en ledsen Ada o möter en orolig hund som slickar henne´. Vi redde upp det hela med pojken o det var inte så farligt. Men jag tycker inte man slår andra. Men jag märker att hon vaktar gärna lillmatte lite om hon gör sig illa är chanel som en igel på henne :)
våran blandras vaktar gärna (golden/schäfer om de e nån som undrar), men så flyttade vi ganska nyligen ifrån ett samhälle där de bodde mycket knarkare å alkoholister som gick igenom våran trädgård ibland. så vaktandet var väldigt uppskattat då, men nu när vi bor i en lugn by på landet kan jag tycka att det är lite överdrivet. men de e la bättre å seja till en gång för mycket än en gång för lite…
min kille (pappis/york/dv.pudel) vaktar ingenting vilket jag är supernöjd med. däremot skäller han när posten kommer för han tycker den blanka skivan som rör sig är läskig… vickar man den inifrån så han ser är det ingen fara men när den rör sig "av sig själv" blir den jättefarlig;p
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Min hund(mellanpudel tik, 7 1/2 månad) vaktar mej inget annat. Hon vaktar inte hus trädgår eller någo utan bara mej. Jag ha inte tränat henne till det men jag vill att hon ska vakta så för mej gör det inget nog för att det kan vara jobbigt när någon går i huset och hon börjar morra och varna inkräktarna för då tycker jag att det är onödigt men jag har ju faktiskt gått med på att hon får vakta oh därför får ja skylla mej själv när jag tycker att hon börjar bli jobbig. Nog för att det är svårt som det är att skilja på hennes spökålder och vakten men det går oftast bra Jag hör det på hennes tålamod och skall om det är spöken eller hon som vaktar. När hon vaktar så låter hon verkligen stor och farlig(hon fick en rottis hane att backa ifrån mej och flera hundar där till plus människor:P)och när dte är spöken så låter hon ängslig och kryper ihop mera. Hon reagerar när någon knackar eller ringer eller liknande bara för att se om jag märkt det men annars så är hon en väldigt tyst hund faktiskt
Min hundar skäller till om någon går i dörren vilket jag uppskattar väldigt mycket och har uppskattat hos alla mina hundar.
Men säger man åt dem, vilket oftast inte behövs då de blir tysta efter "varningsskallet", så lyssnar de ju.
Min rottweilertik vaktade mot skumma människor när man var ute, påverkade eller väldigt gapiga (som ofta hör ihop).
Det var också skönt då fyllon är något jag hatar att stöta på, och de kom inte i närheten med en rottweiler framför en med sina dova morrningar. Också något man kunde bryta om det behövdes..
Mina hundar har aldrig tränats till vakt så, utan jag har bara format den vakt de redan har till något jag uppskattar.
Det lilla jag tränat - på skoj - var min risenmix.
Sa man vakta så morrade han och vaktade det som skulle vaktas.
Mina hundar har aldrig tränats till eller haft "hugg" som en vakttyp, utan det har alltid vart i form av kroppsspråk eller morrningar/skall.

Båda mina hundar vaktar men på olika sett otto vaktar när det kommer någon utanför huset och även om det kommer någon skum människa bakom eller nå mycket praktiskt. Lizzy vaktar på allt hon tror kommer ut ifrån hon är en liten "spökhund" har bara haft henne i 2 månader så han har väll inte riktigt lärt sig alla ljud än.

#6 Sätt en fiskelina i den och stå en bit ifrån. Så kan Du lära honom att det inte är farligt. om det nu är att det är just när den vikar och inte när någon står utanför som gör att han blir rädd.
I så fall, be någon träna alt sätt upp en lapp där det står att alla som går förbi gärna får vika lite på den och sen skicka ner en liten godisbit som Du förberett och hängt i en burk på handtaget.

Mina hundar larmar när det är någon på ingång, vilket jag verkligen uppskattar. Bor man ute i skogen är det fint att bli förvarnad när det kommer oväntat besök. Just nu är det många bilar som passerar på grusvägen bakom gården, jägare på väg ut i skogen, så de bryr sig mindre om det. Det är dock massor av jägare som åker öäver gården ner till slakteriet oxå, och då vill de helst att jag ska kolla. När det är bilar som de är vana vid att påker ner tar de det lugnare, men nya bilar är lite läskigare. Då får de sitta i hallen och så öppnar kjag dörren, kollar ut, och talar sen om attd et inte var något. Då är de nöjda igen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min larmar också. När det kommer någon och ibland när han ser eller hör någon/något utanför.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Min pinscher vaktar vårt hus. Hon skäller när det ringer/knackar på dörren eller om det är någon på trappan.
Min är bara en valp än. Men skäller när det går förbi någon när han är lös på tomten. Men slutar när jag säger till honom.
Min larmar. Ibland mer ibland mindre beroende på på vart vi är någonstans. Jag uppskattar det men ibland är han lite överdriven när han är uttråkad.
Fick "beröm" av en jägare i helgen som jagade nära våran stuga. Jägaren sa att han hade ett väldigt bra drivande skall ;) när han skällde mot deras bil som stod parkerad vid våran vändplats.
Nemo och Hugo vaktar lägenheten, när någon knackar/plingar/går in så skäller dom.
Nemo är jack russell/foxterrier/pudel/lhasa apso & Hugo är jack russell :)
Jag har inget emot att dom vaktar ;)
min papillon vaktar huset, hon ligger alltid vid dörren och vilar, eller i mitt rum som är vid hallen och så fort hon hör hissen åka spärrar hon upp öronen och börjar smått morra.
terven ja tränar vaktar mig hela tiden, så fort någon främligt kommer emot mig börjar hon buffa och visa tänderna, dock är det också för att hon är otroligt rätt för främligar pga vanvård.
men det är skönt att hon skrämmer bort alkisar på kvällarna genom att skratta lite ;)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Prillan tror att hon är doberman. Hon vaktar lägenheten + trapphuset, vilket är lite jobbigt. Hon kan skälla i onödan vilket vi försöker få bukt med men vi gör tydligen inte rätt för hon fortsätter.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

18# ta det lugnt det är spökåldern, sindra gör det med.. Det kommer att avta om några månader. Fortsätt att vara konsekvent när hon skäller..

Tror faktiskt inte att Charlie är särskilt vaktig. Han kan skälla till nån gång ibland, men oftast blir han bara glad när nån kommer in genom dörren o hämtar sina leksaker och vill busa. Oavsett vem det är.
Däremot skällde han på en kisse som gick på våran uteplats. Den fick inte gå där verkade det som.
Zebben: Tack för tipset med fiskelinan! Det ska jag testa:) Det andra alternativet går inte för jag har i princip bara en som går förbi min dörr och det vid 6 på morgonen och 22-23 på kvällen *s*
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#20 Hoppas du har rätt. Annars får vi ett problem på halsen efterom det är ett faktum att bebisar är lättväckta. Skulle kunna bli riktigt jobbigt :P
Med Vänliga hälsningar
Jag har 3 Chinese Crested. De äldre, 3 och 3,5 år, vaktar hem, bil och trädgård medans den lilla, 4,5 månad inte har kommit på riktigt varför de andra skäller ibland men det är på G på henne också.
Ibörjan när hon kom och de stora började skälla så sprang hon åt andra hållet.

#21 Du får boka in folk som kan gå förbi andra tider för att träna. Hyr in någon arbetslös!
MVH Elin

22# som sagt var konsekvent med att hon inte får skälla så kommer hon att lära sig:)

#25 Irriterande nog så fortsätter hon även om hon vet att hon absolut inte får. Hon tittar skamset på oss efter varje skall men trots det så kommer det ett efter ett.
Med Vänliga hälsningar

Min golden är skällig. Dock ignorerar jag hennes skällande för att släcka ut det. Om jag tittar på henne, grälar eller i övrigt ger uppmärksamhet, så kommer hon att fortsätta skälla.
Vaktskall som jag tycker att är OK, lugnar jag ner på, lagom nivå med att sätta henne och kolla, sen säga att det är Ok och hitta på något annat att göra.
MVH Elin
Min hund vaktar inte alls.(Alaskan malamute) Hon tar alting med ro och märker ibland inte ens att det kommer någon om man inte ringer på eller ropar.
Daghunden (flat) är ännu bara strax över 4 månader men håller koll på det mesta vad gäller ljud. Kan plötsligt börja skälla om någon går förbi utanför eller i trapphuset men det är nog medr att signalera än att vakta.

26# hahah:P då får du typ slänga någonting bredvid henne samtidigt som du säger nej eller om hon har lärt sig tyst så är det jättebra.
En kompis till mej som är hundinstruktör berättade att man kan stoppa de flesta beteenden med klicker, petningar eller långt avstånd slänga något bredvid hunden för då får man hunden ur balans så att säga. En annan instruktör på min kurs använde ett stryphalsband som de slängde bredvid sin hund(pumi) för att den skulle inte sticka iväg och han slöt med det rätt snabbt
Har ingen hund ännu, men om 4 veckor kommer det en liten plutt, så får se hur det blir med vaktningen av han!
Men för 7 år sedan hade vi en schäfer, han hade inget vakt i sej alls. Vi lämnade han ensam en gång och farmor och farfar gick in, ingen var då hemma, och då gick dom in och sa hallå? som man säger för att kolla om hunden eller vi var hemma, men ingen kom, så farmor gick till vardagsrummet och såg våran schäfer ligga i soffan och lyfte på huvudet när hon kom in och lade ner det strax efter och lade sej för att sova! ;)

Prillan vet ju så väl att "tyst" betyder att hon inte ska skälla, men hon fortsätter ändå. Ser ut som att hon inte kan göra något åt det, för hon skäms och skallen bara kommer. Jag ska försöka ignorera henne och se om det biter för ju mer man gastar desto längre tar det för henne att sluta. Även om jag håller igen näbben på henne så skäller hon med stängd mun, så hon är väldigt envis! Hon kan ju omöjligt tro att det är ett önskat beteende.
Med Vänliga hälsningar

31# hahahah prillan är inte dum hon:P Hoppas att sindra inte lär sig det:) Änsålänge har vi haft en lugn spökålder men den kommer nog ordentligt snart, jag vågar inte hoppas på att min hund är så himla enkel som hon har varit från valp till nu

#32 Nej, hon är inte så dum som hon ser ut :P Prillan har ju definitivt sina sidor och jag tror att jag ganska lätt får bort skällandet nu, för jag har kommit på knepet! Jag totalignorerar henne (svårt men jag anstränger mig) då gnället hon lite i stället tills hon slutar. Jag tror att hon har velat kräva uppmärksamhet och så har hon skitit i om den är positiv eller negativ. Hälst vill hon ju stå i centrum 24 timmar om dygnet och detdär med skällandet blev väl ett knep. Säga vad man vill om Prillan.Hon må se fånig, liten och dum ut men hon är smart och helt fantastisk! Hoppas att du slipper jobbiga perioder med Sindra-sötisen.
Med Vänliga hälsningar

jag undrar lite om det här med att man säger att vissa raser är mer skälliga och andra inte osv….vi har en vizsla som " inte ska skälla/vakta" men det gör han iaf.Ska man då tyda det som ngt negativt?
Har märkt nu att min hund vaktar.
Han skäller när någon går förbi och när någon bara kommer in genom dörren.
Det är ju skillnad på vakt och vakt - i engelskan så har man två ord för det där.
"Watch dog" är en vakthund som larmar, som säger till när någon kommer, så även en Chihuahua kan vara en utmärkt vakthund på det sättet.
"Guard dog" är en vakthund som även vaktar med kroppen, till exempel spänner ögonen i en tjuv eller dyl. och inte släpper in någon utan ägarens godkännande. Där är en Chihuahua inte lika effektiv. 
Min mammas hund (som jag bor med) är väl lite av det första, han skäller om han hör något ute i trappuppgången och för övrigt skulle han säkert vilja bita en typ som beter sig underligt (han försöker anfalla barn som springer t.ex.), men då är det mer på grund av rädsla än hur riktiga vakthundar gör - de är aldrig rädda överhuvudtaget.

Altså, vaktar och vaktar, Ecco har gått emellan är byns löshundar kom morrande och skälland mot mej och honom. Sen så skäller han när det kommer någon upp på gården.
Man har lärt sej att känna igen vilket skall som betyder vad. :) Jag vet precis när pappa kommer eller när rådjuren är och äter, eller när det kommer någon ny. Om det springer förbi någon på vägen eller om det kommer ett hundspann. Man lär sej helt enkelt och då vet man oxå om det är läge att be honom att vara tyst eller om han gott kan få skälla på t.ex den där joggaren ;)