Tik som juckar
Hej min amerikanska cocker spaniel tik som jag har haft nu i ca 2månader har börjat jucka på mitt ben och på den andra hunden:/ Varför gör hon detta?, jag tillrätta visar henne när hon gör det. Juste det är en omplacering och hon löpte för en månad sen.
Jag har hört vissa säga att det är dominans och andra stress.
Vad tror ni och ska jag fortsätta tilrätta visa henne?

Löpt just det tor jag har med det å göra. Hur är hon annars upplever du henne som stressad o orolig? Våran tik drog ut på tiden på löpet hon spara den tills hon kände att det var bra hon var stressad och orolig i 1-2 mån mer o mer landa hon nu har vi haft henne snart 6 mån och ser framsteg hela tiden. Att det har med domenans o göra stämmer tor jag med men i ditt fall kan det mycket väl ha med o göra att hon nyligen löpt.

#1/2
jag vet inte riktigt hon är ju väldigt livlig och reagerar på minsta lilla ljud.. det låter ju stressat..
Men då ska jag alltså inte tillrätta visa henne?
Massage är det nått att föredra?
En stressead hund kanske helt enkelt känner sig otrygg och behöver se vem som för befälet? När de rider är det ju oftast dominans men inte i alla fall.

Nej om det är stress, så behöver hon veta att du är lugn och har koll på läget. Du behöver inte tillrättavisa eller dominera för att visa att du har koll.
Om du gäspar eller ger andra lugnande signaler så talar du om att läget är lugnt fast på ett språk som hon förstår. Hur gärna vi än vill så kan inte hundar svenska. ;)
Jag tycker denna bok är den absolut bästa jag har läst. Även Karen Pryor "Skjut inte hunden" kan varmt rekommenderas.
Går hon ute o kollar sig runt o lyssnar på allt med? Då ska jag ge dig ett bra tips så ska du se att hon kopplar av under promenaderna snart. Gå samma promenader varje dag i 1-2 månd ha denna runda även sen eftersom denna runda brukar bli den roligaste. Ta sen de korta rastrundorna med samma allså 2 st rundor en rast en mer för motion. Detta gjorde jag med våran o hon var så här: Kolal sig bakot titt som tätt ofta gick o lukta upp kolla sej runtom. Väldigt bråttom hem när man närma sig. Ha samma tider för att gå ut när du märker hon kopplar av så kan man ta en ny runda o köra den ibland med. Våran hund har landat helt nu men ser framsteg varje 1 mån tex nu föredrar hon att ligga under min rumpa i soffan o huvet på benet för morgon mys innan låg hon på golvet nedanför mig.

#6 ne när hon är ute så är hon ganska lung förutom mot främande föremål.
Men det är just på kvällen när alla har gått och lagt sig då börjar hon. Men hon, otto och jag är ensama hemma hela förmiddagana..