pris - låna ut hane?
Hur mycket är rimligt att få betalat när man lånar ut en chinese crested powder puff hane till avel?
ta kontakt med rasklubben och fråga.
tänk på att det är viktigt att din hane gör testerna som behövs för att få användas inom aveln enligt rasklubben!
Det mest vanliga jag vet är summan av försäljningsvärdet för en valp…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Man brukar komma överens innan om priset för en valp eller en summa per valp.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
när vi låna en hane till vår avel så betalde vi 3500 kr från början, och sedan betalde vi 1500 kr per valp som blev äldre än 8 veckor.
fast detta var rasens mest meriterade hane så tror priset var lite högre, osäker..
Lyd ett gott råd.
Låna INTE ut din hane. När en tik ska paras är det tikägaren som kommer hem till hanen, där han är hemmavan.
Men du kanske menar att den ska användas till parning bara. Svårt att veta vad du menar.
På SKK finns det parnings avtal att ta hem. Se till att det blir underskrivet innan parning och att ni är överens. Innom våra raser kan det se ut så här. 1000 kronor i språng och 800 kronor per levande valp eller liknande. Och då har tikägaren en vecka att se om alla valparna klarar sej. Ibland kan hanhunds ägaren ta en parningsvalp i stället för pengarna och då brukar han ha första tjing på att välja valp.
Men allt sånt ska du ha nerskrivet innan parning.
Vi har råkat på att få betala mer efter valpningen, för hanhunds ägaren påstår att han höjt priset för att hunden är så meriterad. Alltså ett annat pris än innan parning. Och det är bara att betala om man vill att han ska skriva på "faderskaps pappren" Vägrar han skriva på kan man inte regga valparna.
Så det är hemskt viktigt att ha allt nerskrivet.
Lycka till.
#5 varför kan man inte låta hanen para utanför sitt egna revir ?
vi försökte först hemma hos hanen men våran tik ville inte där, så vit tog med oss hanen hem och då var tiken parningsvillig,
och det hanen är i australien nu, och blivit pappa där utan problem, han har även varit på ny zeeland och i usa .. så ser inte det osm något problem men kanske olika jag vet inte…
Det är så att hanen ska vara på hemma plan vid parning tiken ska komma, tiken kan stanna ett par dagar för paras varje dag. Kostnad det är jätte olika, har du ställt ut han osv gjort alla hälso undersökningar?
Att hanen bör vara i sin egna hem miljö är för att han då inte behöver kolla av hela stället med allt vad det innebär med att pinka revir och bli distraherad av alla nya dofter med mera.
Oftast när tiken är ovillig är på grund av att hon inte är rätt i löpet. Det kan slå på en halv dag. Och det känner även hanen som av vaktar.
Jag har haft hane som gått ut och solat sej i stället när tiken ställt upp sej. Sen har man provat några timmar senare och det har bara blivit pang på. En del hanar känner när tiken ligger bra till i ägglossningen.
Jag har fått svar på min fråga :)