Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 4877 ggr
[Hilo]
0

BC/Samojed + Oerfaren hundägare = Be om problem?

Har en kompis med ovannämnda hund.
Hans pappa är ren vallare och tar det aldrig lugnt utan vallar på heltid.
Mamman är väl ganska cool, men typisk samojed.

Hunden är ett skällande yrväder.
Han är 6 månader ca, och ska väl igenom några episoder i livet innan han blir "färdig".

Försöker få henne att börja träna något med honom, så som kanske vallning eller annan typ av stimulans.
Hon har gått valpkursen och allt det där.

Hon säger bara att han verkar vara mer inne på spår, men gör inte så mycket inom det området heller.

Han är STOR redan och på kvällarna kan han skälla gott i två timmar p.g.a. han har tråkigt..

Tips på vad hon ska göra, samt fortsätta med, eller börja träna till som en aktivitet när han blir äldre.

Hon har aldrig haft hund innan, bara vart hundvakt.
Jag tycker det är fel raser, och fel aktivitetsnivå för henne, men ja, vad ska man säga..?

Jonna75
0

Låter lite som att han är inne i sin första "trottsålder". Det gäller för henne att vara hård men konsekvent. Vid den tiden, alltså 6 månaders ålder borde man ha hunnit med grundläggande lydnad. Då dom går ingenom "trottsåldern" är det inte lönt att försöka lära nya saker utan hålla med hårt på det han redan kan.

Han låter väldigt understimulerad tycker jag. Han skulle nog behöva lite psykisk stimulans. Både Samojeder och Border collie, speciellt den sistnämna där väldigt smarta och interigenta hundar. Dom behöver lite utmaning.

Uppletande av godis, kanske börja träna lite smått spår, typ att matte eller någon annan familjemedlem går och gömmer sig å sen ska han leta.

Det där med skällandet måste hon försöka avbryta så det inte blir en vana för han, då kommer han vara väldigt jobbig när han blir äldre.

Kanske ge ett märgben så han får jobba att ta ut märgen, är hunden känslig i magen så kan man köpa ben utan märg å sen kladda in något gott så han får jobba med att få ut det.

Det är absolut inte lätt att veta då man har sin första hund vad/hur man ska göra

Finns säkert andra som har bra förslag vad man kan göra Glad

[Hilo]
0

#1 Jo, hon bor själv i en miniliten lägenhet. Hon och hunden. De är väl ute en del vad jag förstått, men av det jag hör när jag pratar med henne när hon är ute är

"Nej, hit! *visslar* Bra, nej, braaaa, nej. Hiit. Kom nu, nej. Braaa braaa *vissla*"

Jag blir förvirrad..
Sa till henne att försöka med positiv förstärkning när han skäller, men hon säger bara att hon inte vill lära honom något nytt nu när han kan skall. Hon tror att det ska göra honom förvirrad.. men jag tror han bara blir mer förvirrad av att höra "Tyst. Tyst. Tyst" hela tiden..

Ska tipsa om märgbenet!
Tack Glad

Sa till henne att det inte var lättaste hunden att börja med, en så högaktiv, men vad ska man göra Flört

Jonna75
0

Hmm.. du säger att hon lärt honom skall Obestämd. Det är väldigt bra att lära dom skall, men då ska man ju även lära dom att inte skälla där emellan. Annars gör han ju "rätt" hela tiden. Kanske fick allt om bakfoten nu Oskyldig.

Possitiv förstärkning är bra, att tjata och rata med hunden hela tiden är desto mindre bra.

Typ kommer inte hunden så kan man vända sig å gå åt andra hållet, då brukar ju hunden bli rädd att man ska försvinna å då brukar den börja hålla bättre koll på sin "ledare".

Att upprepa saker ska man inte göra utan jag själv tycker att om hunden inte lyssnar om man typ säger sitt så antingen så markerar man med ett lätt pet i sidan på hunden eller väntar tills den gör det den blivit tillsagd om. Själv har jag lärt mina hundar tysta kommandon, alltså kommandon med hand tecken, jag tycker hundarna blir mer uppmärksam och lyssnar mkt bättre på det.

Nej jag håller med dig om att det itne var den lättaste hunden för henne. Uppfödaren skulle han hjälpt henne i första hand att få en mkt lugnare hund tycker jag. Men sen så är ju båda raserna ganska krävande just i sina trottsåldrar tyvärr.

Varsegod är bara glad om jag kan tillföra något Glad

[Hilo]
0

#3 Ja, men jag vet inte om "uppfödaren" var de bästa heller.
Då pappan är väldigt nervös av sig, fast de vallar ju iofs med honom..

De är deras andra kull vad jag förstod det som.
Själv skulle jag aldrig gå i närheten av den blandning Foten i munnen
Vet heller inte varför de ens parade hundarna.

Nåväl, får se om det löser sig i framtiden.
Det är ju inte min huvudvärk, men tänkte väl ta lite småtips på vägen..

Jo, hon har lärt honom skall.
Hon lär honom en massa "onödigt" fast hon borde koncentrera sig på att sätta grundlydnaden och inkallningen tycker jag..

Jonna75
0

"4 Ja då är det tyvärr lite lätt. Tycker det är toppen iaf att du försöker hjälpa henne iaf Glad

Faktiskt har jag bara hört bra om den blandningen ännu och då man själv håller på med samojed så håller man lite extra koll på alla tokiga blandningar som finns Flört. Dom brukar kallas för samoborder *Ler*

Att lära dom vinka, vacker tass mm är ju skoj men precis som du säger så borde hon ju lära dom grundläggande kommandona, det andra har hon tid till sen

Jag håller tummarna för att hon vill lyssna på dig iaf och att det löser sig för henne så småningom

[Hilo]
0

#5 Ja, vi får se. Hehe, tack för hjälpen Glad

Gingo
0

När den blir större alltså över ett år, kan du ju tipsa om WP eller nån annan dragsport. Har själv en samojed blandis dom är väldigt krävande har jag märkt. Agility? Själva grundera kan man väl börja med om dom är i den ålder va?

Köpa en sån där boll som dom sen ska rulla för att få ut godiset.

[Hilo]
0

#7 Ska tipsa om drag! Tror inte hon är så aktiv själv att hon är redo för agility. Men WP ska jag tispa om, tack!

Gingo
0

Kom ihåg röntegen  också innan hon börjar så att den inte blir skadad eller så :)

Jonna75
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Att börja dra lättare saker behöver man inte röntga sin hund för, det är mer då du börjar köra släde eller ha lite tyngre last på.

Att kanske köra en skrinda som är tom är ingen fara eller dra en vanlig pulka med lite lättare last så det blir ett litet motstånd är inte heller någon fara. Hunden får göra av med en del energi och det kan ju vara bra att göra innan man typ tränar lite lydnad om man har en väldigt aktiv hund.

Just nu är det väl lite för tidigt att börja med inkörning med något bakom. Men att börja vänja hunden vid en sele och träna lite så är ju bara bra.

Ska man köra WP så måste hunden vara färdigvuxen och häftledsröntgad då det handlar om "styrketräning" för hund och tar då väldigt mkt på bakpartiet på hunden. WP är en väldigt skojig soprt och mkt av det kan man träna hemma oxå, det är d som är så bra Glad

Så här såg det ut i sommar när vi testade WP andra gången

[Hilo]
0

Absolut, höftkoll m.m. ska jag säga till om Glad

Tack snälla för att små tips!

Jonna75
0

#11 Varsågod, hoppas några av tipsen kommer till nytta nu bara Skrattande

Gingo
0

varsågod :)