Små raser!
Nästa sommar tänkte jag skaffa en till hund, då en tik, och är väldigt inne på små raser då det är det jag alltid velat ha. Eller ja små, eller halvstora. Just nu har vi en hane som är golden/border collie.
Och nu till saken, jag har en heeel del raser jag gillar både när jag läser om dem temperamentsmässigt, dom jag träffat och hur dom ser ut. Så det är svårt att välja men jag vill gärn ha era åsikter ni som har/haft någon av raserna nedan. Om det är hona eller hane, hur dom är i temperamentet, om ni tränar/tävlar med dom i något, osv. :) Roligt att höra lite erfarenheter innan man bestämmer sig! Har ju ett tag på mig.
Vill även höra nackdelar såklart!
Raserna jag är intresserad av är:
Cairnterrier
Chihuahua
Dvärgpinscher
Fransk bulldog
Japansk spets
Papillon
Pomeranian
Shetland sheepdog
Prazsky krysarik
Jag har själv papillon och gillar rasen.
Min tjej är väldigt lättlärd och vi kommer ev börja med agillity inom kort, hon älskar att vara ute i 30graders hetta till oväder.
Hon är inte rädd för blixt eller åska och det är bra.
Hon är otroligt vaktsam här hemma så på kvällarna behöver man inte vara orolig att något ska hända.
Dock bör man vara väldigt bestämd i början, annars blir det som min fröken var hos sin fd matte där hunden bokstavligen bestämde över henne och åt från bordet och fick precis som hon ville.
Här får hon knappt titta på maten och har lärt sig det nu.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#1 Okej! :) Jo, dånt lär man ju va hård med hos större hundar också, min golden/borderv collie är också o tigger vid bordet men han börjar lära sig nu så han inte vågar kolla riktigt. Det är på gnåg! Hehe :)
Jag vill nämligen ha en liten ras som man ändå kan träna lite med, jag har ju en hund som kommer bli ganska aktiv nu som jag kommer hålla på med agility o långa promenader, sen behöver inte den lilla hunden klara av lika långa promenader men kul om man kan träna lite agility o ånt också :)
Japansk spets är en härlig ras :)
Min erfarenhet säger att de är ganska skälliga. Fast sedan så har de jag känner minst 2 stycken, o som triggar igång varandra med sitt skällande. Är de var o en för sig är det rätt så tyst, haha! :P
Annars är de Enormt kelsjuka, o ligger gärna o grisar i sängen o bara myser, samtidigt som de har en jäkla energi när de är ute. Jag gick agilitykurs med en av tre japanska spetsar som var med på den kursen, o alla tre tyckte det var super-roligt med agility! O visade sig väldigt lättlärda o villiga att verkligen köra runt hela banan också!:)
#3 Ja, det är ju det jag hört om just spetsarna också. :/ Det är ju en nackdel men borde även gå att träna bort.. Och den andra hunden jag har skäller sällan, bara en gång typ om den blir väldigt sur för han inte får gå fram till en annan hund eller om han busar, men det är sääällan jag hör ett skall från honom så har i alla fall ingen som triggar den i så fall! ;P
Jag vill ju gärna ha någon som klarar agility och gärna en del promenader, en golden har ju ockå rätt mycket energi *puh* :P
Hur gammal är din nuvarande hund? Har för mig att den är valp ännu? I så fall tycker jag att du ska vänta lite innan du skaffar dig en till då din hund bara kommer att vara ett år nästa år..
Jah an är född 30 maj i år. Tänkte skaffa en till nästa sommar eller så. Varför bör jag vänta? Det är väl bara bra om dom får komma ihop sig när båda är rätt unga och inte blir en massa revir här och ja men vad vet jag, vad är anledningen att jag bör vänta? Roligt för honom om han får sällskap o slipper va ensam när man åker iväg nånstans..
Kolla in Chinese Crested. Det är en hund som är en pajas långt ut i klorna.
Har själv 2 pälsade och 1 nakenfis.
Det är en pigg, lättlärd, och den är med på allt som man gör. Min minsta är ca 4,5 månad. Hade agiligyhinder här hemma på gräsmattan och hon sprang och hoppa de själv så jag fick ställa undan de. Men hon tyckte det var skitkul, så det blir till att träna sådant med henne när hon blir äldre
.
Dubbelt
Läste någonstans att man ska vänta minst 2 år innan man skaffar den nya hunden då unghunden inte har kommit igenom tonnåren än och det är lätt att den lär valpen dumheter. Kommer inte ihåg exakt hur det stod men man ska iaf vänta minst 2år innan man skaffar hund nr 2.
Sen när hunden är runt ett år, lite mer kanske kommer den in i en period igen som den testar. Så därför är det inte bra att skaffa en valp när den andra bara är 1 år, då valpen lär sig av vad den stora gör.
#9, tycker det är väldigt dumt att använda ordet "ska". Man "SKA" vänta si o så länge. Det tycker jag man avgör helt o håller själv. Sedan är det självklart enklare om man redan har en bra lydnad på den tidigare hunden, vilket man kanske inte får till ordentligt förrän hunden kommit ur sina spökåldrar, tonår o allt vad det är. '
Men som du säger bör man vara medveten om att valpen kan ta efter den stores dumheter osv. :)
#9 På mina 2 äldsta har jag ca 6 månader imellan och det har inte varit några problem. Det var meningen med att jag skulle vänta med att skaffa en till men hittade "mellanhunden" och det stod "min" på hennes bild på annonsen så jag var bara tvungen att köra och titta på henne och naturligtvis följde hon med hem.

Har en papillon/chihuahua på 1.5 kilo. Helrolig hund som jag aldrig skulle kunna vara utan. Ville ha en Chihuahua från början men så hittade jag lilla Prillan och ångrar inte alls att det inte blev en rasren.
Här är Prillan tillsammans med min Borzoi.
Lycka till!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Jag håller med om att det kan vara bra att vänta tills den första hunden är fullvuxen "mentalt" innan man skaffar ännu en hund. Men det är olika, för en del går det hur bra som helst ändå.
Japansk spets är en ras som inte ska vara skällig, men det är tyvärr många som är det ändå har jag sett. Dålig avel eller dålig uppfostran? Jag skulle därför vara noga med att träffa föräldrarna, andra släktingar till valpen hos uppfödaren och dennes andra hundar och se hur de är. Annars skriver jag under på det som Taci säger i #3. Positivt att rasen inte heller har några rasbundna sjukdomar och är en mycket frisk ras.
Pomeranian är riktiga små charmtroll. De är full fart och storleken hindrar dem inte att hänga med på näst intill allt. Tuffa och tåliga små hundar. Lättlärda och enkla. Har en del problem med dåliga tänder och patella, så det får man vara observant med när man letar valp. Likaså säljs det väldigt många "renrasiga pomeranian utan stamtavla" (blandraser) för 10-15 000 kr…
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#7 Ahh kollade faktiskt på det! :)
#9 Det hade jag INGEN aning om! :S Vet allldeles för många som skaffat en till hund INOM två år, men då får jag väl kolla upp det ännu mer då och se men har aldrig hört av nån annan att det skulle bli problem. :/ Trist i så fall! Tänkte bara det är bra för honom o få sällskap :( När man jobbar o sånt..
#10 Ja, jag får se då hur han sköter sig i tonåren helt enkelt! =)
#12 Åhh så söt hon är!!!! :D Jag vill ha en chihuahua/papillon för jag ÄLSKAR den blandningen men samtidigt är jag ute efter en hund jag kan ställa ut o sånt nu när vi har en blandras redan. Men nån gång i framtiden blir det säkerligen en sån blandning också, älskar dem! =) Alltid lika söta.
#13 Okej! :) Ja dom verkar helt underbara och man kan säkert få dem uppfostrade så dom inte skäller. Finns ju hundar som inte "ska" skälla men som gör det ändå pga dålig uppfostran också. :) Supersöta hundar där!!! :D
#14 Min jappe är inte ett dugg skällig, kan jag tillägga. Ja, visst är de väl söta ihop 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#14 Prillan är helt fantastisk i temperamentet, men som du säger. Vill man ställa ut (vilket jag egentligen ville) så är det ju bättre med en reras. Om vi hittar en klockren hane, och om Prillan håller måtten på alla plan om något år så ska vi överväga att kanske para henne beroende på hur efterfrågan ser ut. Det finns ju mängder av blandisar, men Prillan har något speciellt.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#15 Det låter ju underbart! Då är det verkligen inte uteslutet. Jag älskar spetsar! :) Och temperamentet på dem jag träffar är underbart oh ar inte hört dom skälla. :)
#16 Okej! Vad roligt. :D
En till fördel är ju att man lägger fokus på en hund, och ger den det behovet den behöver tills den är färdiglärd.
Jag har länge velat ha en andra hund, en till träning och tävlingskompis, men då jag känner att jag inte har blivit klar med mig tvååriga tik (sheltie) så vill jag vänta med nästa. Vi tränar och tävlar i lydnad och agility och håller just nu på med att klättra i klasserna ;) Därför vill jag inte ha en till hund just nu för det känns som om jag fortfarande lär sheltien det hon behöver för att kunna utvecklas till en bra och stabil hund.
Mamma har även en hund, han var sju år när vi köpte min sheltie, så det är 7år mellan nr 1 och 2 här. :)
Hur länge är din hund ensam om dagarna?
#18 Nu är han ju valp så nu är hani nte ensam länge alls, men ibland blir det någon timme och det funkar ju bra men vore ju roligt för han o ha sällskap. Men när han blir äldre lär han ju va ensam en 4 timmar mellan att jag kan gå hem o rasta honom i alla fall.. Typ nästa år. Så då hade det vart bra o ha en till hund, fast då får jag ju inte lämna den ensam så länge i stället men det kanske går lättare o ensamträna den när man har ne till hemma så den slipper känna sig ensam..
om ts känne ratt dem har tiden ser jag inga problem att ha två unga hundar i samma hem..
vi har två stycken jämgammla hundar här hemma som är ´10 månader, en hane och en tik.. den funkar fint :P
#20 Okej! :) Ja det dröjer ju till nästa år innan vi skaffar en till i så fall men jag går i skolan påd gane o kommer då jobba dag, han jobbar natt. Så det finns i stort sett alltid någon hemma! Så tiden är egentligen inga problem..