Hane eller tik?
Jag och killen ska ju skaffan ny vovve till sommaren, och har bestämt oss för Eurasier och en kennel. Men nu är vi så jäkla kluvna i könsfrågan. Vi är för båda, dock tilltalar Eu-hanarna mig mer än tikarna exteriört.
Hur skulle ni beskriva könsskillnaderna? Och varför väljer du tikar respektive hanar framför den andre?
Kul att höra andras åsikter!
Kramar Lotta
Hane - Utan tvekan.
Dock ska jag säga emot mig själv då jag nu söker tik, och har tik själv.
Men det är mest för att underlätta för mig själv då jag också har en hane, samt umgås mycket med hanar..
Skulle jag strunta i sånt så hane, helt klart!
Jag har för erfarenhet att hanar har mer "will to please".
Hanarna blir inte lömska med åldern.
De är lättare att ha att göra med.
Man slipper löp + att de är lättare att kastrera och billigare.
Tycker över lag att hanar är vackrare.
#1 Jo hanar tilltalar mig utan tvekan mer exteriört än tikarna! Men jag har ju haft både tikar och hanar i föräldrahemmet, och på de hundarna var det ingen större skillnad. Lika trevliga allihop, dock kunde ena tiken bli grinig gente mot andra hundar vid löpen, men inget farligt liksom.
Anledningen till att jag ställer mig kluven i frågan är ju att min egen Amstaffhane har varit ett rent helvete innan vi kastrerade honom. Och jag gruvar mig för att jag isf kommer få genomgå samma sak igen. Men sånt där är ju väldigt individuellt, och Eurasiern är ju i allmänhet en mkt "lättare" ras än Amstaff som kan vara så jäkla ettriga etc.
Hmm.. Hatar att att vela! ;)
#2 Haha, svårt det där.
Svärmors tiks mamma, renrasig eurasier var en riktig bitch!
Tyvärr fick dottern lömskheten av mor sin.. Hon hade dock cocker och collie i sig också, men eurasiern slog igenom mycket.
Ja du, man velar mycket.
Tur att jag har många hanar runt mig, det hjälper.
Då jag letar omplacering gör jag det lätt för mig, annars om det vart valp spelar det ju ingen roll, och då hade det blvit en hane.
Jag har hört att hanarna är trevligare när det kommer till många raser.
Generellt sätt alltså.
Vi sökte efter en tik först faktiskt, men så fick vi tag på Aramis istället och det har jag inte ångrat.
De hanar jag träffat har varit mer som Hilo sa, "will to please". Tikarna har varit mer egna och självständiga kanske man kan säga, vilket i och för sig inte är dåligt alla gånger men för mig passar nog hane bättre :).

Jag kommer inte skaffa hane igen efter den här. Är otroligt trött på hormonerna och löptikar som får dom knäpp. Och för att inte tala om pisseriet.
Finns så klart negativa delar med tikar också om man som jag vill tävla och det där med att dom kan vara riktigt aggresiva mot andra tikar.
Mjo som satan!
Men det lutar faktiskt mer åt hanhållet :)
Jag håller med Hilo i det hon skrivit. Jag föredrar hanar framför tikar :)
Ne jag gillar tikar mer än hanar, man slipper allt kissande då och när tikar löper lider många hanar. Jag har tik o det är smidigt visst löper 2 gg per år men en hane som har flera tikar i sitt område tror jag får lite mer o ha koll på. Men har inte ni redan en hund? ps: finns en Eurasier hane som söker nytt hem på blocket.
#8 Ja, men lider de så mycket så är det bara att kastrera
Alla mina tikar utom en har haft jättejobbiga löp, och vart deppiga, griniga och allmänt pain..
Bara tiken jag har nu som bara blir mer glad i andra hundar.. Annars inget
Sen slipper man risken med livmoderinflammation och juvertumörer som är så vanligt på tikar.
Jaha, då har jag tur för jag har inte märkt skillnad alls på Chanel när hon löper. Jo, lite hon kan gå lite framför lite mer framot av sig o det är bara bra.
#10 Ja, säger inte att det finns bara dåliga tikar 
11 ne jag vet vad du menar :) men jag är mer en tikperson tor jag iaf
man vet ju aldrig nästa hund kanske blir en hane i framtiden det vet man ju aldrig :)
Tik, tik, tik! Nu är visserligen min tik kasterad och världens snällaste (och min hanhund är världens mest ouppfostrade) men kan ändå säga att jag generellt föredrar tikar. Man ska aldrig säga aldrig eftersom jag faller mer för individ än exempelvis kön men har jag ett val så blir det tik i framtiden och gärna kasterade.
Okej, detta är en svår fråga då det finns för- nackdelar med bägge. Tror dock att det är en smaksak. Själv föredrar jag hannar. Det känns bättre på något sätt. Kan ej förklara varför. Men en sak är att man slipper löpet. 
(Fast när jag tänker efter hade jag tänkt på en tik när jag besökte Zacs kull, men det blev Zac och han är bäst.)
Okej, kul att höra allas åsikter!
Lutar nog mer åt hanhållet. Får hålla tummarna för att jag inte råkar ut för samma skit som med Tarox bara! :/

jag gillar båda. Jag bestämmer mej aldrig för ett kön utan vill hitta en individ som passar mej och min familj. Blir dte en tik så visst blir det en hane så är jag lika nöjd med det. Jag anser att flk hakar upp sig för mycket på vilka kön det är och vilka för och nackdelar det är. Sånt finns på allt och alla frågan är väl vad an själv kan stå ut med.
En tik i erat fall kan ju kanske vara det bästa eftersom du är orolig att råka ut för en jobbig hane. Tikar är oftast(min erfarenhet) lugnare och har ett jämnare temperament förutom vid löpen då de kan bli hispiga. Dessutom om man vill bli av med det så är det bara att kastrera och sen är problemet ur världen så att säga. Hanar är väl bra på sitt sätt med att man slipper löp och skendräktighet sen är de ju ofta väldigt starka om de skulle vilja springa efter något. det är tikar också men min erfarenhet är att tikar är lättare att få med sig på det sättet. Som sagt det går att väga hur mycket som helst emot för och nackdelarna. Men lås er inte för mycket vid ett kön. Ni kanske hittar en tik som passar er bäst eller en hane som har allt ni vill ha i en hund
#16 Som jag skrev i själva inlägget är jag även inne på hane eftersom de tilltalar mig mer än tikarna. Men självklart kommer jag inte köpa en hund som jag inte vill ha, skulle jag fastna mer för en tik blir det såklart den liksom :)
Men nu i förväg känns det mer som att jag är inne på en hane :)

Jag tycker nog det mest optimala är en kastrerad hane! Har tre själv, samt en kastrerad tik.
Men könet har aldrig varit det viktiga när jag har skaffat mina hundar utan det är individen som räknas. Nu är ju alla mina kastrerade och jag kastrerade dem alla när de var unga.
#18 Det håller jag med dig om! Jag önskar dock att jag hade kastrerat Tarre mkt tidigare, och inte väntat så länge.. ! :/
Jag tycker alltid man ska gå på magkänslan, o i det här fallet verkar det ju som att du innerst inne är lite mer förtjust i hanarna, eller hur? :)
Min Eurasier-hane är iaf inte det minsta jobbig iaf, o han är könsmogen o okastrerad :) Men det säger dig ju inte mkt iof ;)
Jo det känns ju så, och då blir det nog bäst att jag kör på det! :)
Och skulle det olyckligtvis bli problem så får vi väl helt enkelt kastrera. Dock håller jag tummarna för att det inte blir så såklart!