Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2555 ggr
fiffiluren
0

Smått akut fråga

nu är det så att min brorsa fick med sig en hund tidigare idag och hon kommer antagligen att vara kvar här till i morrn. Och jag har inte kunnat köpa hem nån mat åt henne. Har ni nå tips på vad man kan ge åt henne som bukfylla bara för idag, för hon verkar rätt hungrig. Vill inte att hon river huset bara för att hon är hungrig. Verkar vara en huskyblandning då hon har blå ögon öronen. Den verkar vara runt ett år gammal. Troligen något yngre

[Empisen]
0

Du kan koka ris.. Det tror jag är okej att ge..
Men är inte säker ;)

Taxelina
0

Har du köttfärs hemma så kan du ge henne lite av det och ett rå äggula. Eller koka lite ris eller potatis och lägg en rå äggula till det. Några mackor med ost på. Sånt som du själv äter, men hoppa över choklad och lök, för det ska en hund inte äta. Det mesta slingker nog ner om hon är hungrig.

Hoppas hon inte river huset för dej nuFlört

fiffiluren
0

tack för svaren :) Går det att ge henne lite pasta också? eller ska man undvika det?

I stället för att bara ge gulan, kan jag inte ge hela ägget kokt? Men ska gå och koka ihop lite ris och grejer nu så får vi se om hon vill ha det :)

Bogart
0

Ge något kött och ägg. Gulan kan du ge rå, men tillaga helst vitan. Du kan lägga vitan i en kopp och köra lite i mikron bara. Du kan ge i princip vilket kött som helst, rått helst. En kycklingfilé, klubba eller en vinge. Hundar kan äta ben så länge de är råa. Ta helt enkelt de kött som du råkar ha hemma, om du nu har något. Kokt fisk går också bra.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

fiffiluren
0

ok, ska göra det också :) blandar lite vad som finns, det slinker nog ner :)

fiffiluren
0

nu har hon fått mat, det blev ris med en ostskiva, leverpastej och ett löskokt ägg. Det var renslickat i skålen så det dög visst åt fröken :)

[GeeGee]
0

Haha ;)

fiffiluren
0

nu har vovvens (som hette Yatzy) matte kommit och hämtat henne, det är redan tomt här…

[jakke94]
0

va bra att det löste sig :P
var det en hittehund eller ? :P

fiffiluren
0

hon hade varit ute med henne när hon hade smitit iväg (naturligtvis på just den dag som hon inte har sitt halsband på sig) och så hade hon slagit följe med min bror hem när han kom från stan. Sen har den varit hos oss till nyss när hon blev hämtad.

Yessica
0

Skönt att det löste sig. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Karizma
0

Glad Gulligt att ni iaf tog in hunden och att ni fan ägaren förstår hennes panik att honden rymt. Antar din bror är som en hundmagnet? det är vissa som är såna utan veta om det brukar hondar dras till dom :)

Tummelisa1
0

#4 "En kycklingfilé, klubba eller en vinge." Ger också min hund kycklingkött men tar alltid bort benen då.

Har hört att det kan vara farligt med just kycklingben som kan vara vassa - någon mer som hört detta?

fiffiluren
0

# 12 jo han är lite hundmagnet, vi har en kompis med två hundar också och dom är lika knasiga runt honom också :)

#13 om jag inte minns fel så är det så att benen lätt flisar sig om man har tillagat (typ kokat) köttet med benen. Och det är det man vill undvika. Råa ben är smidigare och flisar sig inte lika lätt.

Men annars bör man väl undvika F-benen till hundar? Just för att de kan flisa sig och skada hunden…

sisal
0

Jag har också hört att man inte ska ge hundar mat på F, fläskben, fågelben och fiskben…..

Att det kan bero på att de "flisar" sig i magen.

Stämmer detta???

HannaM
0
hittadjur-se
0

Jätteskönt att det löste sig. :-)

Till en främmande hund skulle jag aldrig ge något som kyckling, leverpastej eller kött etc. Allergier och annat kan få hunden att må väldigt dåligt även om det bara gäller en portion.

Personligen hade jag gett ris och möjligtvis kokt torsk till det om det inte räckte med ris. Dvs skonkost. :-)

fiffiluren
0

#17 jo det där med allergier var något som gnagde i huvet på mig, men av egen erfarenhet tror jag inte att allergier är så vanliga bland hundar. Eller har jag fel?

hittadjur-se
0

#18: personligen tycker jag det känns som nog mycket allergier för att jag ska tänka de banor jag gör. :-)

När vår Tax rymde gav de som fångade in honom sockerskorpor då det var det de hade som det var minst ingredienser i och som var lite skonsamt. Jättegulligt av dem. :-)