Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1983 ggr
Catta89
0

Frågor om Saarloos wolfhound

Är det någon härinne som har erfarenhet av dessa vacra djur?

Hur är dom som hundar? Har googlat på dom men hittade inte överdrivet mycket.

Jag är uppfödd men schäfrar, så undrar hur mycket lika do är schäfrar?

Skriv gärna Vad ni vet om dom.

Jag skulle med Gärna vilja träffa en Saarloos wolfhound någon gång :)

Någon som vet om någon uppfödare av rasen som man kan besöka? :)

Mischa
0
[Hilo]
0

#1 Precis de tänkte jag tänka till.

Mycket kunniga människor.

Catta89
0

Tack för länken den va till stor hjälp :)

AnneN
0

Finns en bra artikel om rasen här på sajten

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[chouwa]
0

En hundpsykolog jag har jobbat tillsammans med fick för sig att skaffa en sådan här hund.
De är ju verkligen vackra för ögat men Herregud vilken hund.
Jag tycker att det är Riktigt hemskt att vi har dessa som sällskapshundar. Trots att hon var mycket erfaren och tyckte att hon läst på och träffat dem tillräckligt blev det bara fel!
Hunden var Så stressad!! Och dessa hundar skall så vitt jag vet ha väldigt lätt för att bita när de känner sig trängda (låt oss då tillägga att i dagens läge tränger vi våra hundar ständigt utan att riktigt vara medvetna om det)
Nästa S.W jag träffade var under en föreläsning jag var på precis efter att jag var klar med min instruktörsutbildning, lika stressad och hade någon tarmsjukdom orsakad av stress. Förändringar och nya föremål är någonting som ständigt uppkommer i våran vardag - inte skall dessa känsliga hundar behöva utstå detta?

Men kanske har jag fått helt fel uppfattning?
Vill gärna höra andras åsikter om dessa hundar!

Hoppas jag inte förstörde din tråd nu Catta! :-)

Mischa
1

#5 Visst är det en speciell ras (precis som alla andra)

Men jag tycker inte man kan jämföra den med varghybrider då det inte är inavlat varg sedan 70talet, därmed inte sagt att det är en hund för allt och alla.

≧◔◡◔≦

fiffiluren
0

det lilla jag vet om saarloos är att dom i psyket är som just vargar. väldigt nerviga runt nya människor, men välddigt tillitsfull och fäst vid sin ägare. Och som nämnt så är den rätt skygg så den funkar absolut inte som vakthund. jag skulle själv vilja ha en men på grund av dessa nervproblem vet jag inte om jag skulle orka med en.

SaraC
0

Läs gärna artikeln Anne länkade till i #4, den är skriven utifrån Ninni, WolfWhistle

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Hilo]
0

TS -Ninni är väldigt duktig ang. rasen.
Hon tycker själv att de inte passar till vakthund då de är väldigt kära i människor..

Nervig är ett brett ord i mina ögon.
Jag tycker collies är toknerviga, men en collieägare säger en hund med mycket energi..
Så det gäller att tolka rätt så att säga..

Så jag skulle verkligen läsa om hur Ninni berättar om rasen, då hon kan den verkligen.

Taci
0

Väldigt vacker ras måste jag säga :)