Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3478 ggr
[Ebfotograf]
0

Rottweiler?!

Hejsan!

Min kompis sa till mig idag att hon vill ha en Rottis eftersom dom kanske ska köpa en hund och då sa jag förstås: Köp inte en rottweiler när du inte vet hur dom är och du/familj är ingen hundkunnig familj.

Hur ska jag få henne att fatta? Rottis är ju ingen bra första hund precis..

Det är deras första hund

[jakke94]
0

min kompis tänkte också köpa en rottis som första hund.. men jag förklarade då hur mycket aktivering dem behövde m.m ..

dem ska nu nog köpa en staffe, som jag ser som ett bättre alternativ då dem inte behövs aktiveras lika mycket, fastän man har ett stort ansvar med en staff.
och så känner hon en uppfödare redan som hon kan få mycket hjälp och stöd ifrån :P

du kanske kan höra med henne om inte det finns andra raser hon tycker lika mycket om ? .. om du vet ungefär vad hon gillar kan du kanske ta fram några raser som du tror hon kan gilla :P

här på området köpte en en dobermann som första hund, det gick inte bra.. den är inte agressiv.. men den kan inte vara själv hemma, inte vara i bilen, väldigt stirrig, drar som in i m.m =/

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En rottweiler kräver otroligt mycket.
Det är en utmärkt hund om man vill spåra och dra!
Den kräver mycket mental stimulans och fysisk träning.

En rottweiler som enbart familjehund med trevliga söndagspromenader funkar med 99% säkerhet aldrig.

En understimulerad rottweiler kan göra mycket skada, och en frustrerad kan bli farlig.
Det är en hund som MÅSTE jobba.

/Hilo - Haft två rottweilers, en bruks- och en utställningstyp.
Mamma har fött upp rottweilers.
Även en utställningsrottis måste få jobba, så argumentet
-"Ja men köp en sådan, de är lugnare och behöver inte lika mycket aktivering"
funkar inte…

De är lite lättare, men fortfarande krävande!

[Ebfotograf]
0

#1 - Jag vilka raser hon kan tänka sig men dom är likadana med motionen och sånt.. Hennes föräldrar jobbar ju typ hela tiden och sånt.

Här är raserna:

Rottis

Schäfer

Ridgeback

Men ska leta fram några raser som passar henne och hennes familjs liv.

Jag har själv gått ut med 2st rottisar det är ingen första hund må jag säga.!

[Hilo]
0

#3 Ja, ingen hund är väl den ultimata förstahunden, men det finns ju betydligt bättre raser är de tre.
Ridgeback är nästan värre än rottisen, det är en extremt skarp hund, både tik och hane, även om tikarna kan vara värst.

Om de jobbar hela tiden - Då undrar man vilket liv hunden kommer få.

Hoppas de byter bana, och väntar med hunden, eller det näst bästa, väljer en lättare ras.

Karizma
0

Jag håller med Rottis kräver en del även de som är blandras med rottis får lite o göra :)

[Malin3033]
0

labrador eller golden retriver?
collie?

[Ebfotograf]
0

#6 - Ska läsa om dessa raser :)

Ricko
0

Vi hade en Rottis som första hund, dock hade ju mina föräldrar haft hundar innann men.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[jakke94]
0

#8 då är det väl ingen första hund om ni haft hund innan ? Tungan ute

Karizma
0

#8 nee då är du van som liten med hund :) första egna hund vissligen men van var du :)

Royalz
0

#10 Jag tror Ricko menar att hennes föräldrar hade hund innan dom skaffade barn. Och Rottweilern skaffade dom som första hund efter att barnen var födda.

Karizma
0

11, jag tycker inte man är ovan med hundar om man uppväxt med hund. Vi hade ju själva en pudel när jag var barn till tonåren. Sen har jag haft hundar jag tagit hand, hundvakt osv mm. Jag tycker att en Rottis är en trevlig hund om den arbetas rätt med det är inte ren sällskapshund som nöjer sig med promenader o mys visst alla hundar behöver nån sorts aktevering. Våran kräver lite men det är pga hon helt inte landat än (4 år haft henne 6 mån) men det lilla jag gör är tränar lite.

Royalz
0

#12 Vart skrev jag att dom var okunniga? Jag skrev som jag trodde Ricko menade. Alltså att Rottisen var första hundi familjen, men föräldrarna hade haft hund innan dom blev "föräldarar" :)

Karizma
0

Ja jag hajjar vad du menar :)

Ricko
0

Som Royalz sa, mina föräldrar hade haft hundar innan dom fick barn. Sen hade dom inte hund ett tag, och när dom fått barn och vi blivit lite större skaffade vi en Rottweiler.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Nikkis
0

Varför Collie, om jag får fråga?
Då kan TS kompis hellre köpa sig en rottis och försöka jobba med den och få en bra hund.

Än att köpa sig en skräpras med diverse rädslor och kass mentalitet.

Jösses.Skrikandes

[Malin3033]
0

#16 Delvis sant, men det finns mycket bra kvar hos collien fortfarande! Dock bör man akta sig och kolla linjer och uppfödare noga…

[jakke94]
0

#17 håller med dej, om man är nogran med val av kennel och linjer så kan man få en underbar hund