Hur förena hund & katt bäst?
Har försökt sitta med Otto (vår boxerhane på 3,5 år) och Nova (vår kattunge som kom till hem till oss igår)tillsammans massor nu sedan igår. Nova bara väser åt honom hela tiden och Otto tycker det är jätteobehagligt, han försöker undvika ögonkontakt och om han ska vara i samma rum som henne så vill han sitta i antingen mitt eller min mans knä, annars går han ut ur rummet.
Nu undrar vi om det finns någon som har något bra tips på hur man enklast förenar hund och katt? Vi vill ju så gärna att de ska bli goda vänner.
Vi hade tänkt att det löser sig nog med tiden, och att de förmodligen bara behöver tid att smälta varandras närvaro men vet inte om det är rätt tillvägasätt, kanske ska man göra något för att "styra upp deras relation" eller ska man låta de sköta det själva?
Så vad tycker ni?
1 - Låta dem sköta det själva?
2 - Försöka förena dem på något vis, och i så fall hur?
Alla tips mottages varmt!
Mvh Therese.
´Låt dom sköta sig själva det har funkat bra med alla hundar vs katter jag vart med om. Vi var aktut kattvakt (en drog sig ut som skulle vart vakt) men iaf den kattungen då 14 v gg vart minnsan vän med våran på 2 dagen men då är våran hund himmla kattkär med.
Ja vår hund är med otroligt smådjurskär, han älskar våra kaniner och min mammas katter så därför vill vi ju att denna övergångsperiod ska vara snabbt överstökad. Hoppas hon ser snart att han inte vill något annat än att ge kärlek…
Ja då tror jag dom är snart bästisar :) En bra hund som inte är på sig brukar fatta när en katt är rädd och låter den vara lite. Jag gjorde som så att jag gav maten samtidigt o det gjorde att katten såg hunden mer som ofarlig. Skålarna en bit ifrån förståss :)
I morse satt jag brevid Ottos korg och pratade lite med honom och klappade om honom, så hade jag en kattleksak med mig som jag lockade på Nova med, hon kom, väste åt Otto en stund och sen lekte hon med leksaken, efter en stund la hon sig i mitt knä och spann och somnade en stund.
Det var inte mer än en halv meter mellan dem. Det måste väl ändå vara ett tecken på att det går i rätt riktning?
Det är bara när de får ögonkontakt hon väser, hoppas det ger sig snart!
helt klart rätt rikning
Låter ju som att ni är på rätt väg tycker jag
Jag skulle säga: Ge det tid!
Katter kan vara lite svårflörtade ibland, men oftast så anpassar dom sig ganska snabbt. Så du ska nog se att om någon/några veckor så är det inga problem.
Var ett himla fräsande och morrande från våra katter när vi fick hem våran valp
Men nu "älskar" dom varandra, brottas och busar och har sig.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Låt dom sköta sig själva, men var noga med att hålla lill-kattens klor korta då kattklor kan skada en hund ordentligt….Katten slår ju ofta mot ögonen….
Vad gäller mat så håll koll, vår katt Seppo gick ville dela matskål med Qaxe andra dagen hos oss….gick inte så bra, Qaxe gjorde ett utfall och Seppo träffades i ögat, vilket innebar dyra vet.kostnader då jag inte hunnit försäkra Seppo.
Jag tycker att hund och katt kan vara lite klurigt, ena stunden verkar dom älska varandra och andra stunden inte.
Lycka till!
Låta djuren sköta det själva skulle jag säga!
Min hund och katt var Precis likadana. Lillkissen väste och väste och väste och våran vovve tyckte att hon var det otäckaste på jorden.
Vi lät det vara, höll koll så att det inte såg ut som om att kissen skulle fara fram på henne bara.
Tycker att det låter som om att du gör lite för stor sak av det. Gör du det kommer din hund att tycka att det är otäckare än vad det egentligen behöver vara!
Tänk speciellt på att inte hålla fast i något av djuren när de hälsar på varandra. När ett djur känner sig trängt tar de till det stora F:et - Fight!
Kommer säkert bli jätte bra snart.
När Nera (katten) kom till oss var jag nästan lite orolig ett tag för hur det skulle fungera, även om jag fört samman katt och hund tidigare men under under så mycket morrande och fräsande från katten. Efter en vecka sov de båda två i sängen tillsammans och väsandet hörde vi endast när hon tyckte Salsa (hunden) kom lite för fort inpå.
Idag är de bästa vänner!
Salsa skyddar Nera från andra vovvar när de kommer på besök.
De sover ihop i princip hela tiden, gosar och leker, och brottas.
Nera tar dessutom efter Salsa jätte mycket så vi har fått en kisse som är mer hund än katt ;-)
Eftersom att de redan gör sådana framsteg så behöver du garanterat inte oroa dig. Ge dem lite tid på sig att hitta varandra! Och lycka till :-)
#8 - Stort tack för bra råd och stor insikt, det kändes nästan som om du känner mig! Jag vet att jag gör lite för stor sak av det hela… He he! Ska försöka låta allt flyta på och inte oroa mig så mycket i onödan.
Håll tråden uppdaterad och berätta hur det går med dem! :-)