Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3771 ggr
molntuss
0

bellgisk vallhund

hej!

är det någon som har bellgisk vallhund?

Isånnafall skulle det vara trevligt om ni berättar om hunden, vad som helst!

Eftersom tankarna börjar gå mot att skaffa en pigg och aktiv ras.

sen har jag en fråga om pälsen också, fäller dom mycket? blir det mycket hårstrån hemma på möbler och dylikt av hunden?

Skrattande

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

våra kompisar har 3 stycken tervueren.

hur mycket dem fäller är beroende på vilken typ av belgare det är, finns ju 4 st. (tervueren, groenendael, laekenois(nog felstavat) och malionois)

dem är trevliga hundar men den behöver rätt uppfostran! och endel kan vara rätt skarpa.

[jakke94]
0

har för mig att groenendaelen är den som är "mesigast" av dem 4, och mallen är den som är skarpast, mycket för att dem avlat väldigt mycket med vakt och till polishundar

[Hilo]
0

#2 Det stämmer att mallen är skarpast.

[Empisen]
0

Min granne har en Tervueren, han är jätte mysig, tycker dock bara om vissa hundar och är inte så förtjust i barn. Vet inte om det bara är han som är så eller om rasen brukar vara lite reserverad..
Själv tycker jag mallen är väldigt häftig, har dock aldrig hälsat på en.

molntuss
0

#1 okej, jag vill helst ha en terv eller groenendael, antar att det är dom som fäller mest?

[Hilo]
0

#5 De är ju de med lång päls, så logisk att de fäller mest.
Grönarn är dock väldigt trevlig. Jag gillar terven också men träffat mer grönare..

[jakke94]
0

jag personligen tycker att tervarnas päls är lättare att få bort från kläder möbler m.m än vad tex mallens päls är :P

[Hilo]
0

#7 Javisst! Tervpäls ger sig inte, som om de satt små hullingar på stårna, hehe.

[jakke94]
0

#8 vet ej om du missförstod mig .. haha… men jag skrev att jag tyckte mallarnas päls var jobbigare :P ? :D Flört

[Hilo]
0

#9 Ja men titta, jag skrev fel Skäms
Menade mallen, inte terven OskyldigFlört

Karizma
0

Jag var hundvakt åt en terv tik himmla trevlig och hon gillade barn tålamod hade hon :)

Maddepadde
0

Grönisen och Tervens päls skiljer sig åt, även om den SKA vara densamma. (Självklart är det även individuellt, MEN om man tittar över lag.)
När terven fäller så flyger det ofta runt underull i hela rummet, inte helt ovanligt att det är pälsstrå för pälsstrå, medan grönisens päls inte alls är lika flygig och lätt.

Grönisens päls är otroligt lätt att bara "dra" bort med handen från kläder och annat, inte alls som mallens päls som sätter sig precis ÖVERALLT - precis som Schäferns.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Qepta
0

Jag har en terv :)

hon är väldigt sträv päls efter sin pappa Hexen House Zaahr, sveriges finaste hane 96.

Många tycker att tervar är "nerviga" men det gäller att uppfostra vovven på rätt sätt, helst ska dom få vara ute hela tiden.

Jag brukar ta med mig Pandora upp till syrran Pastelle på landet och då står altandörren öppen hela dagarna, konstigt nog sticker dom inte ens iväg till fåren, fast med tillåtelse så skuttar dom glatt dit.

Jag tycker att pälsen är ganska jobbig att borsta, inte Pandoras för hon är så sträv och tunnhårig men syrran som har så otroligt mycket päls! När hon väl fäller så vill man inte vara nära henne. Hårtussar överallt, i trappan, golvet, på kläderna, på katterna ja överallt.

Annars är rasen helt underbar enligt mig.

slänger upp en bild på Pandora också världens vackraste vovve! :)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Empisen]
0

#13 Gu så fin! Skrattande

Qepta
0

#14 Jo tack jag vet!
Tycker att dom mörkare är snyggare än dom röda, Pastelle var den enda röda i kullen och är heltokig, påminner absolut INTE om en terv utan mer en clown :)

Pastelle och Pandora på bild

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Ricko
0

Träffat 2-3 Tervuerens, gillar dock mest Groenendael och Malle. Iallafall så var dom Tervarna jag träffa väldigt lugna av sig.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Karizma
0

Fin han är :)