hundar över 10 kg bör förbjudas!
jag läste sydsvenskans debattsida idag, någon har skickat int ett inlägg som jag tycker bara skriker om okunskap!, blev så arg :P
denna författare till det inlägget tyckte inte man skulle föbjuda kamphundar, för det var inte dem som va problemet, problemet var alla stora hundar och att man ska förbjuda lala hundar över 10 kg, för annars kan man lika gärna göra det lagligt att ha tigrar som husdjur, då detta är lika farliga som stora hundar över 10 kg.
om man endå skulle ha kvar dessa stora hundar så skulle man införa koppeltvång, munkorgstvång och så skulle dem som ville ha stora hundar betala höga kostnader för att få köpa en sådan hund.
ahh! blev galen.. herregud har h*n träffat en hund över 10 kg ens ? :S .. ville bara skriva av mig lite :P
Men gud! Precis som du skrev skriker det okunskap om h*n!
Min kusin har två mopshanar. Båda två ligger på 11 kg. Gud vilka monster…
Hahaha, det går inte ens att kommentera detta, det är bara för komiskt, faktiskt ^^
Haha ja för det är ju vikten som gör hunden farlig… Vi kanske ska förbjuda alla människor över 90 kg också då, för det är väl de som begår alla brott och mord? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#4, Haha! :D Eller så tillåter vi bara barn, för det är ju oftast vuxna som beter sig illa, eller hur? ;D
#5 Haha jaa. Fast barn kan allt vara riktiga små djävlar ibland de med. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hihi, vilken lustig typ.
Nåväl, man kan ju inte annat än le lite.
tss…snacka om att leva i en egen värld.
≧◔◡◔≦
Vilken rolig gubbe……

Man upphör aldrig att förvånas!
Skynda långsamt så går det fortare.
haha kan bara skratta åt det för det är så absurt:)
hahah då vet man inte mycket :P skulle våran Chanel blir förbjuden herre gösss då korkad :S

hahaha jaa det skulle betyda nästan alla hundarna i sverige
Jag tror snarare att personen vill ha uppmärksamhet. H*n fick inte tillräckligt som liten.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Nej,det verkar bara knäppt. Om allt som väger över 10 kg skulle jag också förbjudas :D
#15…..ja då hade man varit förbjuden sedan lääänge *ha ha* 

Om vi kunde införa ett förbud mot inskränkta och fördomsfulla människor, skulle världen vara en trevligare plats.
Naturligtvis inser jag att jag tangerar riskgruppen nu, eftersom jag har uppenbara fördomar mot fördomsfulla personer ;)
Herregud. Min Zac är en 30kg stor nalle! Skulle han förbjudas? NEJ. Det är sjukt hur folk tänker. Teddy som väger 8kg däremot kan tom jag tycka är en fara för andra hundar ibland. Därför håller jag honom kopplad. Man kan inte döma rasen, vikten eller något annat.
Hatar även ordet kamphund. Min kompis har en pitbull blandning och jag var skeptisk till en början men han är jättesnäll!
Skulle kunna skriva en bok om detta för det gör mig förbannad!

Ja men dom små kan ju vara lika farliga. Haha…
Bara jag som misstänker att det var skrivet med en hel del ironi? Skulle vilja läsa den där insändaren i sin helhet!
Amen herregud, har h*n ingen hjärna eller?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#20 håller med dig, vill också läsa helheten!
#20 vad jag kunde hitta så var det inge "tecken" på ironi, dock många tecken på okunskap :P men vet inte :P ..
#23 Kan du skicka länk eller något till sidan? 
#24 läste i papperstidningen, men jag kan försöka hitta den sydsvenskans hemsida
#18 Kamphund är inget själsord utan en "hundgrupp" visst finns det många som använder det ordet som själsord men när man sägfer det(iaf jag) menar jag om jag t.ex säger Jag har en kamphund, att jag har en hund av nån av raserna som ingår där
Kamphund är inte en rasgrupp! Det är ett samlingsord för hundar som oftast förekommer i hundkamper. En av dessa raser som har kommit att bli en sk "kamphund" är American staffordshire terrie. Dessa ingår i rasgruppen 3, terrier, hos Svenska kennelklubben. Dessa hundar härstammar ifrån sent 1700-tidigt 1800-tal som boskapshundar. Många av dessa raser användes också till råttjakt. Detta gjorde at man började med ratting som var att hundarna kämpade och dödade råttorna. (Antar att detta senare byttes ut till, hund mot hund istället.)
#27 jag skulle vilja säga att det tillhör en viss grupp, själv har jag en staffe ibland.. och då kan jag säga; jag har en kamphund, eller jag har en forntida kamphund.. då menar jag inte att min hund är agressiv eller något sådant.. jag säger det för att dem ska förstå vad det är för hundgrupp ..
prec. som att våran flatte tillhör retrivrarna och våra clumbers tillhör spanielraserna :P
skk;s kamphundar är dessa; Eng.Staff, Amstaff, bullterrier, shar-pei, tosa och engelsk bulldog (kan nog ha glömt någon)
50% av mina hundar - D.v.s. en, klarar sig undan, men det blir ju lite bakvänt då hon är både skarpare och mer självsäker och mer att jobba med än min kalv till retrivierhane.. Som väger runt 40 Kg..
Min tik väger 4,3 Kg.
(Kamphund för mig, förövrigt är något positivt, om man ska se dagens samhälle. En skarp, arbetsvillig hund med mycket motor. Det är vad kamphund representerar för mig idag. De s.k. pitbullsen som de coola, tuffa killarna har kallar jag Pittförlängarhundar.
lite OT men…)

#28 Det finns ju ingen rasgrupp som heter kamphundar. F
öljande rasgrupper finns: 1.Vall,-boskaps- och herdehundar 2.Schnauzer, pinscher, molosser, bergs. och sennenhundar 3.Terrier 4.Tax (hur kan taxarna ha en helt egen rasgrup??) 5.Spetsar och hundar av urhundstyp 6.Drivande samt sök- och spårhundar 7.Stående fågelhundar 8. Stötande- och apporterande hundar, vattenhundar 9.Sällskapshundar 10. Vinthundar
Inga kamphundar där inte.
#30 Jakke94 menade nog inte grupp så, utan mer en typgrupp.
Svårt att förklara, men för att hårddra det hela och säkert krångla till det.
De med hängöron i en grupp, de med spetsöron i en grupp, de med rosenöron i en grupp.
Eller varför inte raser man vanligast kuperar..
Så jag tror inte att jakke94 påstår att det finns en Skk-hundgrupp.
Tillägg - Läs om läs allt, för mig 
Såg nu att jakke hade förklarat själv, men retriviers och spanielraser..
MAn vet inte om man ska skratta eller gråta

#31 Kanske inte men att jämföra retrievers och kamphundar? Retrievers kan kanske sättas i en egen rasgrupp men de heter ju likadant och används till samma sak (och har gjort länge). Kanmphundar är av väldigt olika ursrung, finns inte i samma skk-grupp och heter inte alls likadant. De finns mestadels att hitta i grupp 2 och 3 medans retrievrarna allihop finns i samma grupp. Plus att grupp 2 är en väldigt spridd grupp med många olika hundtyper, vilket inte är fallet med retrievern då där bara är apporterande och vattenhundar i den gruppen.
Alla spaniels kan man inte heller sätta i en grupp, vissa är i grupp 2 med retrievrarna och någon är i grupp 9. Många hundar har använts till kamp utan att de flesta vet om det. Det är ju inget man ser på dom, bara de mest kända som tex staffe och bullterrier. Är det någon som tänker "kamphund" när de ser en bulldogg?
Har hört att chihuahuan är en av de aggressivaste hundraserna. Ska den ses som kamphund? Vad är det som avgör? Många kamphundar ses inte idag som kamphundar för många vet inte att de använts till det. Ofta har ju kampandet varit en bisyssla bredvid något annat.
#34 Oj vad du läser in i det. 
Förstår vad du menar, men jag tror inte riktigt du förstår hur jakke menar. Kanske inte jag heller gör, men det är så jag tolkar det.
Papillon är en ras som inte hade blivit godkänd idag p.g.a. sitt temperament, det är allt jag kan säga. Hur det ligger till med chihuahuan vet jag inte..
Sen har inte kamp med ren aggressivitet att göra..?
Då är det mååånga hundar som kan kallas kamphundar.
Så nej, jag anser inte att chihuahuan kan kallas kamphund.
För mig är kamphund, en hund som utövar hundkamp, oavsett ras.
Kampras är de hundar som tillhör den typen.
Bulldoggar, shar-pei och så vidare.

#35 Jo men vem ser bulldoggen som en kamphund idag? Hur många blir räda och vänder om för en bulldogg så som en del tydligen gör för kamphundar? Jag tycker att en kamphund är en hund som används till kamp (usch) inte en hundras som har använts till kamp. Vissa kampar tyvärr fortfarande men då är det bara de individerna jag ser som kamphundar. Man kan säkert kampa med massa andra hundar också som ex papillon men ingen hade väl sett den rasen som en kamphund bara för att en använts till kamp?
Nej individer är kamphundar, inte raser.
#36 Tänker främst på deras ursprung, om det så är tjurar, råttor eller hundar de använde i kampen.
Jag hade sett den som kampras om den hade används för det en gång i tiden.
Nu menar jag en längre tid och inte mellan augusti och oktober 1876.. T.ex.
Lika mycket som jag kan se en schäfer som vallhund eller rottweiler som draghund..
Sen vad den är i dag, så är det ju så, men om en golden retrivier plötsligt vart en ren sällskaphund, alltså att man slutade jaga med den ö.h.t. så skulle jag fortfarande se den som den jakthund den en gång var.
Nu hamnar vi lite OT.
Pm.a mig gärna om du vill fortsätta.
Det var ett tag man använde sig mycket av de större kraftiga raserna så som sankt bernads till hundkamp. Schäfer har också använts har jag sett på bilder. Man blandade in varg i schäfern för att det inte skulle se misstänkt ut, de såg då ut som schäfrar. (Detta var länge sedan) Akitahundar användes också under 1600-talet. Så då är de också kamphundsraser då…
#38 I schäferns rashistoria ser jag inget om hundkamp. Har du någon säker källa på det?
Akita räknar jag till kampras..
Kamphundsgruppen är väl lite som med den ovan nämnda gruppen "stora hundar" som alltså är alla hundar över 10kg, den finns bara i folkmun i olika utsträckning och olika varianter 
För mig känns det härligt att en liten Tax också kommer räknas till stor hund om den går över 10kg! För mig är den fortfarande liten men inte för författaren till debattartikeln.

#40 Taxen är gigantisk vet du väl
en riktig best!
Haha, allvarligt måste ju vara ett skämt XD
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
klart du inte hittar det i schäferns rashistoria, den är ju en boskaps-/vallhund.
På denna amerikanska sidan säger de att i de sk "street fights" används många olika raser så som schäfer och doberman. www.petplace.com/dogs/dog-fighting-the-pit-of-despair/page1.aspx
Sen har jag en farbror som är polis och i Malmö hade de gripit en kamphundsuppfödning. Där hade de pitbull, schäfer, rottweiler, mastiff och amstaff som de födde upp, sålde och tränade till kamphundar. Dessa korsade de också för att få så stora hundar som möjligt.
Denna källa kan inte bli säkrare. Är man källkritisk har den närhet, tendens, oberoende, äkthet och urval
#43 Ja, precis. Alltså räknas inte schäfern till kamphund.
Vet inte varför du började dra in schäfern i det då, med att säga att du sett bilder. 
Sen finns det säkert de som har alla möjliga hundar, men varken rottweiler eller schäfer har en kamphundshistoria - men bara för att vissa väljer att använda den till kamp gör den inte till kampras.
Nu kanske jag missförstod vad du ville komma fram till, och ber om ursäkt om så är fallet, men ja.
#27 Jag menade som Jakke94, jag vet rätt mycket om "kamphundar" eftersom några av dom är mina favoritraser. Jag vet mycket väl vad det finns för "riktiga" hundgrupper. man kan t.ex kalla en Amstaff Kamphund om man inte vet vad det är för ras, om det är en Pit eller Amstaff osv osv
Om jag använder en Malamute till kamp gör det väl inte Alaskan malamutes till kamphundar
Men som Hilo sa kanske vi/jag missförstod det? Varken Rottisar, Dobbisar eller Schäfrar är s.k Kamphundar
Kanske ska tillägga att rottweiler, eller ja föregångaren ska ha används för vildsvinsslakt, men det är inget jag kan stryka..
Dock inget sagt om kamp.
Staffar räknas tydligen som Kamphundar trots att de inte är det i botten, så då kan ju alla raser som används i hundslagsmål, hundkamper, kallas för kamphundar.
Jag är uppvuxen med två Staffar och jag reagerar på ordet kamphund då väldigt många, nästan alla, kallade dessa för kamphundar och gick omvägar när vi kom, av rädsla. Dessa hundar var underbara och jag är emot att kalla en ras för kamphund. En kamphund är en hund som används i kamp. Detta tycker iallafall jag.
(#27 Du har väldigt många favoriter…)
#48, Man får väl tycka/tänka olika. Men så tycker inte jag. jag tycker en kamphund är en Amstaff, Pitbull och alla andra raser som avlats för att bli en kamphund.
(So? Kan man bara ha en favoritras eller?? :O)

Lika ologiskt att förbjuda en särskilld vikt som en särskilld ras !

jag tycker inte att kamphund är några speciella raser utan man kan göra en cocker till en kamphund. Andvänds den för kamp så är det en kamphund. Om inte, så är det en familje hund … kantarell hund… polishund… brukshund.. service hund… det beror jue på vad man andvänder dom till.
Amstaff är inte avlade för kamp , Amstaff är utställningsvarianten för pibull,
# 49 Jag hade kunnat ta mig till det du säger om du vetat vad du talar om.
Amstaff har funnits sedan sent 1700-tidigt 1800-taloch användes i första hand till att hantera boskapen. Som #51 säger är dessa inte avlade för hundkamp. Amstaffen och även pitbull terrien härstammar ifrån Staffen Staffordshire bullterrie, som användes som vakt, gårds och vallhundar. Dessa är alltså inga kamphundar.
Att de sedan visade sig vara bra på att hetsa andra djur så som björnar, tjurar och andra hundar är en anna sak. Men ursprungligen användes de inte i detta ändamål.
Men vi kan säga att en kamphund är en hund med historisk bakgrund inom hundkamp. Då har vi bland annat: Shar pei, de söta skrynkliga sakerna som ofta finns med på vyrkort. Boston terrien, en vanlig familjehund. Boxer, en annan vanlig familjehund.
Listan kan göras lång.
#52 Kunde inte sagt det bättre själv.
med kamphund menar jag inte bara kamphundar som slåss mot andra hundar, utan hundar som också använts till hest av tex tjurar.
tittade nu men kunde inte hitta det, men innan har det, på skks hemsida stårr "Kamphundregister" och klickade man där så stod det att tex staff & bull - terrier har använts till kamp samt tosa och shar-pei ..
men det står endå att med rätt uppfostran kan dessa hundar bli perfekta hundar..
så jag står fast vid att tex en staffe är en "kamphund" fastän inte jag använder den i kamp, men dem har avlat den till det.. (även om inte det var målet i början så har många folk avlat det till just kamp sedan, tex avlat på agressivitet m.m)
här är en bild på "kamphunden" som jag har här ibland =)
#54 Vilken goding!
#55 helt underbar :) hon springer runt och runt och vill hälsa på allt och alla :P
#56 Kan jag tänka mig. Staffar är urmysiga hundar!
En dag ska jag ha en, har dock lite andra hundar att "avverka" innan det blir tal om något nytt 
#57 jupp, samma här.. fast det blir när man har flyttat hemmifrån ^^.. dock vet jag ej vad osm kommer först :P blodhund, bullterrier eller staff ? :P ..
fast man kan ju ha mer än en
haha jag har iaf turen och passa en ibland :P
#58 Jo, jag har ju mina två blandraser + en fransk bulldogg som ev. ska flytta hit sen.
Alla är under 5 år, så det lär ta ett tag innan det blir fler, hehe.
Klart man kan ha fler!
Jag har sällan haft bara en 
Men visst vore det lite småroligt med en tio-kilosgräns, tänker då i första han på alla vår jägare som måste byta ras. Vad tror ni?
Älg kanske en JRT, de är ju rätt uthålliga
Sjöfågel, dvärgpudel ev. mellan, vet inte vad de väger
Vildsvin, definitivt argsinta chihuahuor
eller så får taxarna ta allt för de klarar väl viktgränsen och gör de inte det är det väl bara att dra in lite på deras matranson
#60 Låter bra!
Kanintaxar till folket!

#60 Hahahaha…

#60 Hahah! 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#54 Men de flesta hundar avlas ju inte för kamp nuförtiden, man använder de till annat. Då borde man isf räkna boxer som kamphund också ju??
Sen förstår jag inte varför folk är så rädda för dom, visst en del har blivit bitna men hundarna avlades för att hetsa hundar eller andra djur. Man kan inte avla fram en hund som attackerar alla människor den ser, en sån kan man inte hantera. De skulle vara snälla mot människor, de som inte var de kasserades. Nuförtiden roar sig dock en del med det som var tvärtemot deras syfte, dvs aggressivitet mot människor men man kan inte döma ut hela raser pga vad några gör.

Hahaha..det är ju skrattretande!
#64 Precis!
> #60 Ja, tycker man måste försöka se det roliga i alla tokigheter. Själv börjar jag bli rätt trött på allt kamphundstugg. Det gäller att vara positiv. Förmodligen är väl min hund en av de första som förbjuds men då kan jag istället ha, typ 20 rastypiska yorkis för att komma upp i samma viktklass som Texas.

#67 man skulle kanske införa en viktgräns/person också när man ändå är igång, tex varje person får bara äga tio kilo hund. Ex fem två-kilos hundar. Man får bara akta så de inte blir överviktiga!
#68 Eller att hundarna bara får väga en viss % av ens egen vikt, så man kan hålla i dem. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#69 Attans då får jag en bra liten hund.. beror ju på % såklart men eftersom man inte fick ha hund över tio kilo så kanske hunden får va typ 15% av ens vikt, fast om man då är väldigt stor och lång måste ju %satsen sänkas annars kommer man ju över tio kilo iaf..
#70 Ja det blir inte lätt det där. Jag får välja en liten ras jag med, med mina 47 kg. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#71 Vi spelar tydligen i samma division du och jag 
Skrattretande. Hade en hund som vägde 15-16 kg, och jag lovar att han inte var farlig… vet skribenten om att en tiger väger närmare 300 kg? (Och är ett vilt, icke-domesticerat djur?)
#52 Jag vet mycket väl vad jag talar om. Men eftersom man kan ta en Pitbull från USA och omregistrera den till en Amstaff i Sverige är det iallafall en kamphund. Ursäkta mig då om jag skrev så ni missuppfattade, Im not stupid. Amstaff är en väääääldigt nära favvoras och jag vet myyyyycket väl att Amstaffs inte avlades som kamphund. Men efterom ni aldrig verkar fatta nåt på HiF är det ingen mening man skriver här.
Nu lämnar jag tråden.
#74 Hey hey, tonen tack!
#74, det är inte spec. lätt att bara ta hit en amarican pit och omregga den som amstaff.. man måste mösntra in den och få den godkännd av ett visst antal dommare, och den ska ju följa amstaffens rasstandard.
och pitbullarna i usa ser oftast inte ut som amstaffer, så tror det kan vara rätt svårt.
och sedan med din attityd och att du tycker alla som skriver här är korkade så tycker jag bara det visar på hur omogen du är.