Rosenöron
Har hört att b.la Amstaffs ska ha "rosenöron". Och att för att man ska få öronen så ska man massera dom, men hur? Hur gjorde ni, hur lång tid tog det? Och ska Dogo Argentinon har rosenörn? :)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Nope, så vitt jag vet ska de ha lappöron.
Eller ska och ska.
Sett att det har både rosenöron och lappöron hos championat.
Sen vet jag inte om man ställer de med att man håller upp öronen och att det kanske inte spelar någon roll..?
Utdrag från SKK rasstandard - Dogo Argentino. Öron
-Öronen skall vara ansatta högt på sidan av skallen och brett isär på grund av skallens bredd. I hemlandet kuperas de till upprättstående trianglar där längden inte överskrider halva framkanten på det okuperade örats ytteröra. Okuperade öron skall vara medellånga, breda, tjocka och platta med rundade öronspetsar. De skall hänga ner och täcka baksidan av kinderna. När hunden lystrar kan de vara till hälften upprättstående. Öronen skall vara täckta av slät päls som skall vara något kortare än på resten av kroppen. Små fläckar på öronen godtas.
Rosenöron brukar oftast tejpas om dom inte vill ligga fint från början.
Jag tyder det som att det inte är idealiskt med rosenöron utan vanliga hängande för dogo även om det förekommer.
≧◔◡◔≦
#3 Precis. Det tror jag med.
Om jag förstått rätt så brukar dom ligga rätt (okuperade) redan från början? Och OM dom inte gör det ska man "tejpa" dom?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#5 Brukar och brukar. Det är från hund till hund.
Ibland hamnar det fel efter ett tag, men då lägger man det bara rätt igen - Detta då om hunden är äldre.
Är det en ras som ska ha rosenöron, så ja, då tejpar man om de inte ligger rätt.