omplacering av Jack russel/border terrier
Efter 10 år med min hund är jag tvungen att omplacera honom (tårarna har sprutat). Han är givetvis van vid att vara ensam med mig och har varit trygg med detta. Nu har min pappa och hans fru tagit hand om hunden. Första natten skällde och gnällde han vilket tvingade pappa att låta hunden sova i gäststugan.
Nu på morgonen var hunden lugnare och tydde sig en smula till min pappa. Vad göra om hunden börjar väsnas ytterligare en natt (det var vanligt att han förde väsen när någon annan passade honom även under min tid som husse). Kan man stävja oljudet och få honom att känna sig tryggare med några enklare knep? Vill undvika ett liv i gäststugan s a s. Vet att han är till åren och präglad på mig men jag vill att han ska må bra och hitta sin plats igen. Mycket tacksam för tips eller om jag kan svara på frågor som i sin tur ger svar.

Ge det tid och se till att nya ägaren tar ut honom på mysiga promenader, umgås med hunden och visar att de är trygga.
Tack för uppmuntran, men det verkar inte fungera alls hos min pappa - han har inte vana eller uthållighet att invänta hundens acklimatisering. Stress och kaos i kölvattnet av vovvens ständiga skall mot dörren trots att ingen kommer…
Hur hittar man ett lämpligt omplaceringshem i Göteborgstrakten? Vill hund såväl som ny ägare det bästa. Och det är en frisk, intelligent och snäll hund med mycket liv i och flera år kvar. Återigen tacksam för tips.
:-)

ursäökta att jag är nyfiken………..
men varför placerade du om honom?
Din far verkar inte vara den största djurvännen, och slängen ut lill stackaren i gäststugan, utan man får göra som en valp, låta dem få nått med sig som luktar du, och låta honom sova i sovrummet.
,-)
klart man ska vara nyfiken…
Hunden placeras om därför att jag och flickvännen väntar (oplanerat) barn och hon har en son som är allergisk. Vi är särbo och jag kan inte finnas till hands när jag måste åka hem till hunden efter ett antal timmar.
Hunden blev väldigt mycket ensam och mitt samvete fick mig att ta steget till omplacering.
Kan förstå min far eftersom hunden är så van vid mig och känner sig väldigt vilsen hos någon annan (med få undantag och dessa undantag kan ej ta över hunden). Vet att han är påfrestande med ett ihärdigt skällande när jag inte finns där. Därför blev det gäststugan… Omplaceringen gör att jag känner mig som en förrädare och har dåligt samvete.
Ska höra mig för idag och se hur läget är. Kanske blir att hämta hem lillen från pappsen. Får göra vad som krävs till alla blir nöjda.

Tja du..detta var inte enkelt, direkt…
oplanerade "valpar" är alltid ett bekymmer *flinar* 
Sedan detta med allergi, är du säker på att han är allärgisk just mot din hund?
Jag har inte någon allergihund, men har en i släkten som är får allergichockar bara hon ser en hund på julkort, men med Tyson går det bra. =)
Lycka Till!
Och berätta hur det går!
Fortfarande nyfiken