Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 7277 ggr
Taci
0

Fet mat?

Vår hanhund på ett år har blivit lite tunn, o vi vill få upp honom lite i vikt. Har ni några tips på vad han kan få äta extra, utöver sin vanliga mat, så han lägger på sig lite, utan att det är alltför onyttigt? :)

destroyed
0

Min kompis blandade smält smör och vispgrädde till en liten sörja och sen mycket torrfoder så att det sög upp. Nu var ju detta lite onyttigt men det hjälpte efter några veckor så var hon i normalt hull

Bogart
0

Ge mer foder helt enkelt. Förresten, är inte din hund ganska ung? Det är vanligt att unghundar är tunna, det brukar rätta till sig med tiden…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

KitoBonito
0

När Kito var spinkig bytade jag helt enkelt foder till ett fetare foder för aktiva hundar. Det gick som smort efter ett tag! Ibland hade jag i liiite extra smör blandat med a-fil eller yogurt.

Jag skulle föredra detta än att dränka mat i grädde och dylikt.

Mischa
0

Antingen öka fodergivan i förstahand,

ev gå över till en mer energirik variant av det foder du använder om det nu är så att aktivitetsnivån på hunden kanske har höjts eller kanske mixa med lite energirikare färskfoder.

Har även hört att folk köper ister och ger hunden, men jag skulle nog personligen öka med hundmat/mer energirik hundmat än bara rent feta saker.

≧◔◡◔≦

Taci
0

#2, jag skrev i #0 att han är ett år ;) Jo, fast han är lite kinkig med maten till o från, så han lär inte vilja äta mer mat, än den han får. Vi har ökat mate lite grann, men då lämnar han det sista istället^^

Mischa
0

#5 skulle han finna det intressantare om du delade upp målen mer över dagen eller tog bort skålen när han inte visar intresse för att efter en stund introducera den igen(?)

≧◔◡◔≦

SaraC
0

#5 Testat färskfoder? Jag har försökt allt med min hund, färskfoder är det enda foder han "riktigt" äter. Det slukar han på en gång och slickar ren skålen :)

Annars kan man testa att ge maten på ett roligare sätt, genom aktivering till exempel. Och att ge maten när han är som mest hungrig, en del äter bättre på kvällen, andra på morgonen eller efter aktivering.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ms-mee
0

Många ger hundarna lite makaroner precis innan dom ska gå och lägga sig. Det ska dom gå upp i vikt av, har dock inga egna erfarenheter vid det då våran inte gjorde det.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Taci
0

#6, jag har testat allt möjligt :P Den maten vi har nu tycker han dock om, han äter den o så, men han blir liksom mätt av det han får nu, så han vill inte ha mera, verkar det som :)

Därför jag tänkte mig något litet som tillägg bara, som en liten hjälp på traven:)

#7, det har jag inte testat :)

[Stampelina]
0

Mitt heta tips är pannkakor, de skulle i alla fall min vovve kunna äta sig dubbelt så stor på om han bara fick!

Karizma
0

#10 ja pannkakor gillar hundar :) tänk på inte ha i salt och ett bra tips ungspannkaka slipper du steka som en tok.

[Hilo]
0

Vi bytte till Hill's när vår tik skulle gå upp.
Hon var undernärd när hon kom till oss och gick inte upp på fodret hon fick av oss när hon flyttade, så då bytte vi.
Det funkade utmärkt utan att blanda i smör eller grädde eller något.

anaprincess
0

Jag blandade i frolic i maten under en period och då gick han upp fort i vikt. Nu var det en vuxen hund tycker inte man ska göra så med en hund under ett år.

Taci
0

Jag vill inte gärna byta huvudfoder, då jag vill fortsätta med det jag har sedan. Han gillar det, bara det att han blir mätt på det han får nu, o därför vill jag inte öka mängden, för då äter han ändå inte upp :)

#13, han är inte under ett år, han är ett år. O varför inte? :P

anaprincess
0

#14 Om man fetar upp en valp/unghund så har dom lättare att bli överviktig och gå upp lätt i vikt som vuxen. Sen tycker jag dom ska lära sig äta sin mat utan tillsattser som valp.

Taci
0

#15, Som sagt, återigen så äter han sin mat, utan tillsatser o konstigheter. Men eftersom jag fått flera råd om att öka fodergivan så säger jag det att han blir mätt på det han får nu, o lämnar då kvar det han får extra, eftersom han helt enkelt är nöjd så. Därför vill jag ha något utöver huvudfodret, o jag har inte sagt att jag ska blanda det i maten heller, kanske mer ge som godis.

Vi var hos veterinären igår, o hon sa att han inte skulle bli smalare, o att han faktiskt behövde gå upp i vikt, så jag litar helt och fullt på det utlåtandet :)

SaraC
0

Men testa komplettera med färskfoder, kompletteringsfoder eller helfoder. Jag vet inte hur det är hos de andra färskfoderföretagen, men hos Klass som jag köper från var det superenkelt att komma i kontakt och få råd om utfodring.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Taci
0

#17, jag ska ta en titt =)

Vattnadal
0

Du kan inte bara byta upp dig till ett kraftigare foder av samma märke? Ex ett performance eller valpfoder?

Vi växlar på våra, på sommaren äter de eukanuba everyday, på vintern när de jobbar hårt framför släden tillsätter vi kött, och under extremare veckor (i stugan med måååånga mil under tassarna) kör vi performance.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

tsset
0

Lite olja på maten kanske? Eller byta ut hans godis till något fetare, istället för frolic (eller vad du nu har) så får han små feta köttibtar?

Minska motionen är väl också ett tips, så han förbrukar mindre energi och av den anledningen går upp i vikt.

Lägga till ett mål mat kanske? Eller leta fetare foder.

En nyfiken fråga - är det vikt i fett han saknar eller är det muskler? Musklerna tar ju lite tid innan de börjar byggas, och väger dessutom mindre än fett. Jag tror att han med tiden kommer växa till sig i muskelmassa och se större ut, bara att musklerna inte är med än.

anaprincess
0

#16 Det var inte riktat till din hund utan jag svarade på din fråga om varför jag inte tycker man ska extra utfodra valpar.

Taci
0

#21, hehe ok, antog det eftersom det är min hund jag vill ha hjälp med :) Men då vet jag.