Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2576 ggr
[lillajessi]
0

OT: Vad är det som händer här???

Jag satt här i godan ro med min tékopp och bläddrade mellan trådarna. Så kom jag till en tråd om huruvida kamphundsraser ska förbjudas i Danmark…..

Vad i herrans namn?? Vad hände där egentligen??

Ska en MedarbetareiFokus kunna få skriva så som den har gjort??

Kalla andras hundar för både byrackor och jag vet inte vad (orkade inte läsa alla tråkigheter..)

Ska man inte kunna ta det på ett bättre sätt och kunna föregå med gott exempel som sitevärd/medarbetare?

Nu är jag inne här med jämna mellanrum och mest kollar tips och liknande (hörs alltså inte så ofta) och är relativt ny oxå.. men detta tog bara priset…jag blev mer än förvånad.

Så…är jag sitevärd/medarbetare så får jag lov att haspla ur mig ALL MÖJLIG SKIT?

är detta vanligt förekommande på siten eller var detta något olyckligt case bara?

Xondah
0

Ursäkta mig, men de är ju inte så att sajtvärden/medarbetare är skolfröken åt klass 1B utan detta är ett diskussionsforum där alla som befinner sig här har rätt att uttrycka sina åsikter.

Dessutom så var ingen sajtvärd/medarbetare på denna sajt särskilt involverad i den diskussionen om kamphundar..

Gluskap
0

Alla har väl rätt att uttrycka sina åsikter här?
I vilket fall som så är kamphundar ett hett och känsligt ämne, men det som skrivs är ju inte riktat till Din hund, så varför ta åt sig?

SaraC
0

Nu kommer jag inte ihåg vilka som skriver vad i vilka trådar och hurvida någon får en varning eller liknande är privat, men jag kan ge ett allmänt svar.

Alla som bryter mot sajtens Skrivregler får en varning eller skriv-eller besöksförbud. Oavsett om man är Medarbetare eller Sajtvärd någonstans.

Att kalla en viss sorts hundar byrackor är inte att bryta mot skrivreglerna, men det är väl ett mindre bra ordval. Handlar det om att en medlem skriver direkt till en annan medlem och kallar dennes hund en byracka är det en helt annan sak.

Jag håller med om att medarbetare/sajtvärd ska föregå med gott exempel, även på andra sajter än sina egna.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Taci
0

En Medarbetare har väl lika stor rätt att uttrycka sin åsikt här inne som vem som helst annan. Jag tror nog inte dom bara vill stå med pekpinne, utan vill vara med och diskutera också!

Nu har jag inte läst tråden nyligen, utan det var ett tag sen, så jag har den inte helt i färskt minne. Men rent spontant känner jag att du kan PM'a den Medarbetare det berör o inte hänga utan denne i en egen tråd här. Vem det nu gäller, det kommer jag inte ihåg (;

Nikkis
0

Det var säkert mig du syftade på. Kan ju informera dig om att jag Inte var Medarbetare då inläggen skrevs, om det nu spelar någon roll. Det är trots allt ett disk.forum.

[lillajessi]
0

personen ifråga hängde ut sig själv rätt bra så…

Nikkis
0

Hängde ut sig själv? Knappast så att jag har ngt att dölja.
Tala klarspråk istället ch ta det direkt med mig om det är något du stör dig på.
Behöver inte alls vara via PM, lätta ditt hjärta här i tråden, du har ju redan börjat så fint.Flört

Emaljoh4
0

Men Den som kallade andras hundar för byrackor, har också byrackor isåfall! Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Nikkis
0

Du behöver inte prata om mig i tredje person, jag är här och läserFlört

Byrackor har jag knappast, och innan du drar argumentet som andra mindre kunniga; "alla hundar är blandraser från början", håller inte.

Då alla rasrena hundar idag är homogena och har Alltid varit ända sedan dom blev stambokförda, och så var det med den saken.Cool

Emaljoh4
0

#8 HUR kan du veta att jag VISSTE att det var DU som sa det? Har jag sagt det någonstans? NEJ, då så!

Och du! Trevligt att du är den perfekta hundägaren! Skrattande

Jag har aldrig sagt "alla hundar är blandraser från början".. och du ska inte dömma vem som är mer och mindre kunnig! Obestämd

Emaljoh4
0

Och eftresom du säger att andras hundar är byrackor, så kan väl jag också säga att dina hundar är byrackor. Glad

Säger du dte om andras hundar, så kan jag väl också säga det om dina Skrattande

Nikkis
0

Saken är den att jag anade att du med största sannolikhet skulle dra den visan om att 'alla är blandisar från början' i och med ditt uttalande..

Hade du läst kamphunds tråden så hade du sett att jag Aldrig kallade Någons hund för en byracka!

Utan jag kallade blandrashundar av kamptyp för byrackor. Det är lite skillnad vettuFlört

Det är nog bäst att veta vad man snackar om och ha lite mer på fötterna innan man ger sig in i en disk. som den här tråden och häver ut sig saker man inte vet någonting om.
Bara ett litet tips till nästa gång.Cool

Emaljoh4
0

#12 Spelar dte nån roll? Jag kanske kan kalla renrasiga hundar för byrackor också! Obestämd

Nikkis
0

Ja det gör det faktiskt, då du får det att verka som att jag kallade Någons hund för en byracka, vilket jag Inte gjorde!

Sen vad du säger om rashundar får du stå för, men få det inte till att det är grundat på vad jag har skrivit i ren allmänhet.

Emaljoh4
0

Oooooooooooooooookej / Evert

[lillajessi]
0

men hallå….med tanke på att du överhuvudtaget yttrat "byracka" så är det väl för F** NÅGONS hund? Även om du inte riktade det till någon särskild.

Detta var något som du tyckte om de som innehar blandraser av dessa typer. Jag reagerar för det första över uttrycket, för det är oförskämt av dig, för det andra så råkar jag inneha flera såna "byrackor" du talar om.

Och ja, jag diskutetar mer än gärna din inskränkthet via en tråd Flört

[Hilo]
0

Oj vad här händer mycket när man har vart borta en stund.
Kan ju även stå bakom Nikkis, som råkar vara en av de mest kunniga, och ärliga hundmänniskor jag träffat och säga att dessa "pitbulls" som de så fint kallas är i fel händer byrackor.

Allmänheten måste få ta att när man pratar om allmänheten och inte någon specifik.
Jag har haft en s.k. byracka, och jag tar inte illa upp.
Jag vet även Nikkis ställning till blandraser, och framför allt dessa blandraser inom kamphundsraserna..
Ändå tar jag inte illa upp. Det beror själv på om man tar åt sig har så vidare..

Jag skulle tolka de som har detta som statussymbol, och tror det är coolt med någon pit-staff i kopplet..
Inte de som beter sig som sig bör.

Säger jag att jag ogillar, ja pudlar då detta är ett hundforum, och tycker i allmänhet att det är en hemsk ras.
Så är det självklart någon stackars pudelägare som blir helt rabiat och skäller på en.
Om så vore fallet att man ska tänka på vad man ogillar och gillar så kan man inte säga något alls.

Antingen tänker man efter lite, och tar man åt sig, ja synd. Glad

och Nikkis är äl den sista människan som är inskränk Skrattande
så mycket jag lärt mig av att läsa hennes inlägg.

Byracka tycker jag inte är ett så hårt ord.
Det är ju en tolkningsfråga såklart, men det är lite (för mig) som att bli helt chockad av ordet "järnspikar!"

[lillajessi]
0

18# uppenbarligen är var det fler än jag som reagerade på inlägget om byrackor och annat och det där med "mest hundkunniga människa" kan ju verkligen diskuteras.

och Vad förväntar man sig när man uttrycker sig såpass klumpigt?

och du verkar inte mycket bättre som lägger fram en tolkning om att en pit-staff skulle vara en statussymbol.

Känns inte den synen lite gammal? Stereotypen av den dåliga hundägaren som hetsar stackaren,slår den och visar upp den för polarna.. som statussymbol. Och vilken hund kan inte bli besvärlig i fel händer? Eller hur menar du? Så vanligt som det är med blandisar av dessa typer som finns hos "normala" hundägare och familjer (som dessutom är riktiga mystroll)

[Hilo]
0

#19 Du kanske inte förstod att jag menade själv inte att jag tycker att dessa kampmixar är någon statussymbol, och den synen finns mycket väl kvar så visst är den gammal, men i allra högsta grad aktuell. Kanske beror lite på vart man bor, men inne i stan har jag sett en hel drös med nya kampmixar och dessa hundar är inte direkt kära familjehundar..

_Sen är det väl lite löjligt att påstå att någon inte är mycket bättre än den osv. just för att man delar samma åsikter?
Då sjunker man ju till samma låga nivå som du tycker personen i fråga har Flört
Genom att nedvärdera personen i hundkunskp och tycke?
Eller var det inte så du menade?
_

Nu menar jag att dessa raser är just den "tuffa, coola hunden" och det är sällan de väljer en golden framför dessa s.k. pitbulls.. Eller har jag fel?

Har som sagt själv haft en sådan kampmix, och det var en mycket trevlig kille. Men jag tar inte illa upp. Så jag vet hur gosiga dessa kan vara. Även haft en urmysig rottweiler som var en av de trevligaste hundar jag mött, och mest barnkära..

Som sagt, alltid när man framför sin åsikt så tar alltid någon, eller några illa upp. Men är det då bättre att ta "skiten" och stå för den, än att alla håller tyst och inga åsikter är välkomna, för att någon, kanske tar illa upp?

SÅ, är det rätt att anpassa sig till ALLAS tycke, och vara tyst?

Jag har haft en byracka, och nu har jag en råtta.
Råtta råkar då vara något jag kallar småhundar, Chihuahua, papillion-stuket.
-Och just DÄR tar alla småhundsägare illa upp, men vad ska jag säga?

Det hela är hur det uppfattas, och ordvalet, i mina öron är inget allvarligt. Tycker man kan bli lite för överbeskyddande, och de som tog illa upp har tydligen en väldigt allvarlig syn på ordet, och borde hamna i "den fula ordboken"?
Men man kan omöjligt ta hänsyn till alla.

tsset
0

Tycker gott och väl att man kan använda ordet "byracka", är det det man tycker så är det det man tycker. Liksom man kan tycka att "småhundar inte är hundar" eller "alla pudlar är korkade" eller varför inte "leonbergern är dålig ras".

Däremot är jag inte lika okej med ett personligt "din hund är en byracka", men något sånt har jag hittills inte sett här.

Sen handlar det lite om hur man väljer att "ta skiten". För alla tycker inte lika, aldrig någonsin kommer alla att tycka samma sak om samma hund/hundras/träningsform/whatever. Som exempel finns det säkert folk som tycker att "min ras" är en bunt veka hundar, och där kan jag välja att antingen ta åt mig - "vafan är det du säger, är du helt ***?!" eller säga - "jaha, och vad får dig att tycka så? För jag tycker såhär…".

Bråk och onödiga diskussioner som inte kommer leda någonstans, eller diskutera på ett bra sätt, lära sig hur andra ser på saken och acceptera andras åsikter.. välj själv, jag väljer det senare.

[Hilo]
0

#21 Bra sagt!! CoolSkrattande

Nikkis
0

Lillajessi;
Värst vad du går igång?! Trampade jag verkligen på såpass ömma tår? Isynnerlighet hos dig då du kände dig så enormt tvungen att starta en helt ny tråd där du mer eller mindre baktalar om en person…

Rätt fegt och lågt av dig måste jag säga, men fine, är det så du vill ha det så visst.

Exakt vad betyder ordet byracka för dig, eftersom du uppenbarligen ser det som något fult?
Skulle jag ha skrivit "Jycke" istället? Det är iprincip samma sak i mina ögon, men jag fann just "Byracka" som passande vid tällfället. So what?

Jag skrev i ren allmänhet, och Inte till ngn speciell person. Men känner man sig träffad så är det väl synd för vederbörande, men vad ska jag göra?
Inte delta i diskussioner för att Mina åsikter (och ev. ordval) kanske kan såra någons känslor för att denne av ngn anledning råkar ha en hund av en viss typ som Jag inte hyser så värst starka känslor för?

Tyvärr men det gör jag inte, jag ids verkligen inte att sitta och engagera mig i varje och enskild medlem som finns här på sajterna och "passa mig".

Jag förstår verkligern inte vitsen med den här tråden… Jag hade förstått om jag Verkligen hade sågat ner någon och så, men det har jag knappast gjort.
Man ska väl för guds skull kunna uttrycka sina åsikter!?

Det känns lite som att "ni alla" (med fåtal undantag) som Just äger de sk byrackorna anser att det Inte är OK att "vi övriga" ens får yttra sig om dessa, medans "ni" fritt fram får snacka skit om t ex rashundar…
Men det är en helt annan diskussion som jag inte tänker gå in mer på!

Och ang ditt uttalande som svar till Hilo om min hundkunnighet… GÅ inte ens dit, då är du ute verkligen ute på tunn is.
Så jag varnar dig bara en gång innan det kan bli riktigt otrevligt.
För sånt ordbajseri om ngt du inte har en endaste aning om, är jag verkligen inte på humör för!

Dessutom är det inte upp till Dig att avgöra om vad Hilo (eller ngn annan) anser som är "mest kunnig" eller ej i Hennes ögon!

Speciellt när Hilo (och Många, MÅNGA fler från hundsajterna här på iFokus, som dessutom tränar med mig…) har träffat mig och vi har god kontakt privat, till skillnad från dig som enbart utgår från ett par sketna inlägg på ett forum, du har mao ingenting under dina fötter på den fronten.
Så återigen Lilla Jessi, tunn is…Flört

Hilo: Löv ya, och din krulliga lilla råtta-potta!FlörtKyss

[lillajessi]
1

20# om jag missuppfattade dig så ber jag om ursäkt!

vad det hela handlade om från början var att jag undrade hur tonen var härinne. Jag halkade in på en relativt otrevlig tråd där en Medarbetare (enligt mig) betedde sig dumt. Jag reagerade på ordval och attityd. Kalla folk för något så provokativt som "lilla du", ta upp extremexempel på "pojkar med små snoppar" som arrangerar hundslagsmål. Det tycker jag är dumt och fördomsfullt. Minst sagt

Vidare så medger du att det finns HAT hos dig gentemot rasen/raserna.

Sen förstår du inte att folk reagerar? Jag har tillräckligt med underlag för att kunna se dig som högst okunnig på fler än ett område..

och du, dina hot kommer du inte långt med ska jag säga dig.

stor förbannad skam….särskilt av en Medarbetare..

Mischa
0

Är det ordet byracka som folk hänger upp sig på?

borde vara minst lika nervärderade att kalla ungar för rackarungar, vilket det oftast görs i dagligt tal men utan ordets rätta bemärkelse.

≧◔◡◔≦

Taci
0

#24, men vad snackar du om, Nikkis är väl inte ens Medarbetare på Hundar.ifokus? Eller har jag missat det bara..?

[lillajessi]
0

på brukshundar väl? men nej inte på hundar.

Taci
0

#27, ja men vad har det med denna sajt att göra egentligen? :P Hon har inget ansvar att föregå med gott exempel här inne. Däremot så tycker jag personligen att hon uppfört sig på allra bästa sätt.

[lillajessi]
0

det får ju stå för dig. jag tycker hot är mindre expemplariskt ;)

Taci
0

#29, när har Nikkis hotat dig!? Jag tycker du tar åt dig nåt så fruktansvärt mkt helt i onödan. Alla tycker vi olika, alla älskar inte pitbulls osv, alla älskar heller inte vavvor osv. Låt folk tycka vad dom vill om kamphundar utan att ta det personligt, det handlar inte om Dig.

[lillajessi]
0

tyck du vad du vill, det har du rätt till precis som jag har rätt att tycka vad JAG vill!

Eller hur?

Det löjliga hotet kom i form av ett inlägg alldeles ovanför här :)

Ett långt inlägg kanske jag ska passa på att säga..

[lillajessi]
0

sen undrar jag var jag refererade till att nikkis var medarbere på hundar?

detta handlar inte om att tycka olika utan om att kunna uppföra sig utan att reta upp folk i onödan och säga nedlåtande saker, det är inte ok! ännu mindre okej när det kommer från någon Medarbetare. oavsett var den personen är Medarbetare!

Taci
0

#31, absolut, jag menar bara på att man inte behöver brusa upp så jäkla mycket som du verkar göra, som nu till exempel.

Citera gärna när hon hotade dig? Är nyfiken, då jag själv inte såg det!

Eftersom du har påpekat flera gånger att det är sååå dålig stil av en Medarbetare att bete sig som hon, så tog jag för givet att du trodde att det var Här. Annars har det väl ingen betydelse alls, det är ju inte samma sajt.

[lillajessi]
0

jag tog upp det för att det var här det hände. vart sen medarbetaren hör "hemma" är ju precis som du säger en annan femma.

jag brusar upp för att jag tycker det är dumt helt enkelt. fult.

läs inlägg 23 ordentligt så kommer du dit.

Nikkis
0

LillaJessi;

Men herreguuuud. *Suckar höögt*

För det första, så var jag inte Medarbetare på ngn sajt då inläggen i den där tråden skrevs. Även om jag ff står för mina åsikter.

För det andra så står det alla fritt att tycka vad man vill, och nu råkar det vara så att jag ogillar vissa raser/blandningar mer än andra, vilket verkar störa dig väldigt mycket märker jag.
Men det rör mig inte så värst mkt i ryggen om jag ska vara ärlig.

Jag rent av Hatar (att äta) fisk och skaldjur, men det borde jag alltså inte få göra enligt dig, då jag kanske kan såra känslor hos folk som kanske älskar sushi?
Hör du inte själv hur larvigt det här låter?

För det tredje, dina sk underlägg på min kunskap kommer du absolut ingenstans med, då detta enbart är baserat på inlägg på ett forum.
Du vet ingenting om varken mig, mina hundar, min kunskap, min djurhållning eller Någonting!
Så vad är det du sitter och ens försöker uttalar dig om?

Jag har inte hotat dig, jag sa bara till vänligt men jäkligt bestämt att Du inte skulle ta det steget att börja snacka om ngt (det sistnämnda/ovanstående) du inte vet ett piss om, för du börjar redan nu att göra bort dig Big time.

[lillajessi]
1

Om någon har gjort bort sig big time så är det du. Haha!

Allvarligt talat, du sitter och skriver att om jag gör ditten och datten så blir det otrevligt för mig? vad är det om inte ett hot?

Sa till mig vänligt? Har du en skev uppfattning om verkligheten?

Du har inte gjort någonting vänligt alls, och innerst inne vet du säkert om det.

Sen stör det inte mig alls att du tycker som du tycker. Förstå det.

Jag stör mig på att du har en attityd som är otrevlig och häver ur dig fördomsfulla saker. Punkt.

Nikkis
0

Jag måste nog göra dig besviken nu, men tyvärr är det Inte jag som gör bort mig.
För det är knappast jag som har startat den här tråden och än mindre börjat ifrågesätta folks åsiker och ffa deras kunnande inom hund.

Jag skrev ingenting om att det blir otrevligt för Dig, vart skrev jag det? Hänvisning, tack!
Däremot skrev jag "Innan det blir riktigt otrevligt" = Otrevligt för Alla inblandade parter, men du missade nog att läsa mellan raderna och förstå innebörden av den meningen.

Jag ids egentligen inte sitta här och tjafsa med dig-vem du nu än är, för ngt Du hittat att störa dig på och sedan staratde en tråd om det för att öppet diskutera en specifik medlem.

Lite motsägelsefullt det där sista va? Du stör dig inte på mina åsikter säger du, men du stör dig på att jag skriver fördomsfulla saker… Som trots allt Är en åsikt baserat på egna upplevelser.Oskyldig

Nej vet du vad, otrevlig är jag knappast, det har tillomed flera här i tråden skrivit att jag Inte är.
Utan det är nog en fix-idé du fått för dig.

Gå och stör dig på ngt annat, lite mer viktigare saker än det här. Måste vara rätt jobbigt att ödsla sin energi på en massa "störande saker", speciellt på ett forum!

[Hilo]
0

_om alla skulle bli sura för att någon inte tycker om "deras ras" skulle det inte vara ett forum och ett ställe där alla skäller på alla.

jag vet att alla inte gillar schäfrar.
jag har haft, och Nikkis har - inte tar vi illa upp för att alla inte älskar rasen?_

nej, det blir som att "leta efter fel" - enligt mig.

Hoppas folk förstår att alla inte gillar alla, och att alla ord inte tolkas lika, men man kan inte få alla att tycka lika. Tar man illa upp, synd.
Antingen hanterar man det, eller så ältar man för att man känner sig - diskriminerad?

Nej, kanske dags att dra sig ur, innan det blir en sandlåda av det hela.

Nikkis - Kyss

[FrejaGna]
0

En liten fråga helt utan att dra mig in i diskutionen, vad menas (vad menar ni) med byracka? Är inte det bara som att säga hund eller menar någon det på ett förolämpande sätt? Jag kallar mina och andra hundar för byrackor och många runt mig, förstår inte riktigt, någon kanske kan klarna upp det för mig, har nämligen inte läst den andra tråden eller så, men bara såhär på rak arm låter det inte direkt elakt att säga byracka till hundar.. Eller har jag fel?

[Hilo]
0

#39 Jag håller med dig. Jag kallar hundar för byrackor, i samma benämning som jycke o.s.v.
Kallar även små hundar för råttor. Har själv haft en kampmix.         

*(som detta handlade om, vart kallad byracka, men allmänt och inte riktad till någon person. Har även en småhund men ordet råtta rör mig inte i ryggen, heller inte om någon skulle säga hundj---l. Det får stå för dem..)

Jag är en av de som inte tog illa upp av ordet, och jag inte i min vildaste fantasi förstå varför man skulle göra det.

Men, som med allt annat finns det undantag, och alltid när man säger något kommer någon ta illa upp.
Tycker inte man ska haka upp sig på ett ynka ord.
Hela grejen har blivit förlöjligad tycker jag.

tsset
0

#39 Jag kallar mina hundar odjur, om det är snällt eller inte enligt alla… troligen inte, men jag kallar dem odjur och för mig är det ett fint smeknamn.

Det är en tolkningsgrej, allt är en tolkningsgrej. Kärring(kär-ing) ses oftast som något positivt bland äldre, min kär-ing, medan det bland yngre anses vara ett grovt ord, dåligt, negativt laddat. Skillnad!

Och undrar man hur någon menar med t.ex. byracka så tycker jag att man frågar. "Menar du byracka som i hund eller som i värdelös hund?". Man behöver inte göra en sån grej av det.

[lillajessi]
0

Återigen så är det en kombination av många saker. Att kalla andras hundar för byrackor är inget jag personligen skulle göra. men det är inte där skon klämmer. Utan attityden. Sättet man gör det på. Man kan föra fram sina åsikter på klart bättre sätt.

Nikkis: Det är nog DU som borde ödsla din tid på annat än att skriva meningslösa inlägg klockan 2 på natten.

Otrevlig och inskränkt är du i mina ögon oavsett vad din hejarklck säger ;).

[Hilo]
0

sandlåda…

Ja, alla vet det nu.
Förstår inte meningen med tråden, och ensam är jag uppenbarligen inte.

Nåväl. forsätt tjafsa om det är så viktigt..

[lillajessi]
0

sluta läs då. enklare kan det inte bli.

Mammi
1

Har inte varit inne här och läst på en längre tid men hamnade här i kväll när jag sökte svar på en del frågor jag har. Måste säga att jag blir chockad över hur " otrevlig" tonen är här i denna tråd och då främst på inlägget # 23….Vojne vojne….Foten i munnen

Nikkis
0

Vilken tid på dygnet som jag sitter vid min dator har absolut ingenting med saken att göra!

Först skriver du att du stör dig på att jag har skrivit byracka, och nu plötsligt är det min attityd som e störande.
Men vet du vad, jag kunde inte bry mig mindre, för ngt som är Väldigt störande - det är Du och den här otroligt löjliga tråden du skapat.

Som jag för övrigt kommer att lämna nu då jag verkligen inte ids med det här.
Fortsätter du, eller ngn annan för den delen att skriva ngt Om Mig, så kommer jag att meddela det till sajtvärden/medarbetare så får denne besluta vad nästa steg blir.
Jag tänker då Inte acceptera att Någon ska sitta och skriva om mig på det här viset, isynnerlighet nu när jag lämnar denna otroligt Onödiga och barnsliga tråd.

Punkt slut!

Marylojs
0

Men OJ ett sånt drama vi har här då…

Jag måste erkänna att jag har mer fördomar om kamphundsfolket än deras hundar, och jag får ständigt mina fördomar återbekräftade. Så bitska som ägarna är förstår jag att hundarna också blir lite stingsliga, man blir som man umgås… :-)

Jag skulle själv inte använt just ordet byracka, snarare bastard tror jag, men det är ju en smaksak.

Jag kan inte för mitt liv förstå att man gör en så stor sak av att någon (i det här fallet Nikkis) säger något man inte håller med.

Fakta är att det sker många "olyckor" med bastarder med diverse kampraser i sig, och det kan man inte ljuga bort, hur mycket man än vill.

[lillajessi]
0

Vet inte riktigt hur folks läsförmåga är….men för att sätta det på print igen: Attityden stör mig. Att man sen är verksam MedarbetareiFokus stör mig ännu mer.

Marylojs - är det ren avundsjuka det handlar om från din sida eller vad? Kamphundsfolket? Är vi ett folk för sig?

Vill du utveckla det? är väldigt intresserad av att höra din tes om hur jag är som "kamphundsmänniska"

Är jag kriminell? Från förorten? Hetsar min hund? Har allmänt dålig komminikation med mina hundar? Slår dem? Använder dem som vapen/statussymbol?

Utveckla.

Taci
0

#48, kanske är det Du som är avundsjuk för att Nikkis är Medarbetare? Flört Eftersom du går på om det hela tiden, fast det inte har någon betydelse i sammahanget.

tsset
0

#48 Ett hett tips till dig: Ta inte åt dig av allt och se det riktat till dig själv! Marylojs nämnde inte ett ljud om att det var specifikt riktat till dig utan klargjorde tydligt att det handlade om dennes EGNA fördomar om KAMPHUNDSFOLKET, alltså det h*n kallar för kamphundsfolk.

Jag delar också upp folk för att förtydliga vilka typer jag talar om: vallhundsfolk, väskhundsfolk, familjehundägare…blir tydligare så även om inte alla ingår där utan generellt (ingen regel utan undantag).

Så igen, du behöver inte ta åt dig eller se det riktat till dig.

Dessutom behöver du inte koppla det direkt till allt det negativa som finns, kanske det bara betydde "ägare av det som kallas "kamphund" i massmedia"? Bra att du frågar iaf, annars hade det väl blivit en "kamphunds-folk"-tråd likt denna om byrackan…

Marylojs
0

#48 Vad exakt skulle jag vara avundsjuk på? Hundar som är helt värdelösa för det jag har hund till?

Min generella åsikt om kamphundsägare är att de är hyperkänsliga med känselspröten ute, riktigt jagandes efter allt som kan liknas vid kritik av deras hundar så att de kan gå på om påhopp och fördomar. Inte sällan ser man killar med rakad skalle, tajta linnen och stora tatueringar, eller tjejer med sönderblonderat hår som enda skillnad.

Tänk om man istället kunde få se dem ute i skogen, med träningsväst, spårlinor och andra träningsattiraljer…

Om nu era hundar är så vansinnigt bra, ut på klubbarna och visa det! Var goda föredomen i samhället, sluta ha nit/kamouflagehalsband och börja istället visa upp er på ett positivt sätt.

StoraRaser
0

Ny här, men jisses! Vad e det här?
Ingen klar bild hur detta e, men exakt vad bråkas det om?

E det ett ord eller e det något annat??

Hoppas alla trådar inte e som denna..

Verkar en aning, vad ska jag kalla det…
Verkar som om vissa letar fel.. Att stå för sin sak e en sak, men detta blir ju lite fanatiskt.. eller har jag fel?

Taci
0

#52, nej, alla trådar är Verkligen inte som denna! Ta dig en titt omkring så ser du betydligt bättre stämning i andra trådar! :)

StoraRaser
0

#53 Det hoppas jag.
Orkar inte sitta på ett dagis Obestämd

Emaljoh4
0

#54 Hehehe! Tungan ute Dagis är roligt! Jag vll vara på dagis igen!

StoraRaser
0

#55 Vet inte om jag kan hålla med om det.. Om dagis e som denna tråd så vill jag inte dit.
Denna tråd var en aningen omogen och ännu mer meningen med den från början.

Verkar vara en tråd bara för att ha något att klaga på..Finns värre problem här i världen.

Till trådskaparen säger jag även att jag kan läsa mycket bra, men står fortfarande för att den är onödigt och har spårat ut en del, med samma ältande.

[jakke94]
0

#51 tycker det värkar som om du fått lite för många fördommar, har träffat massvis med kamphundsfolk som är jättetrevliga och har jättetrevliga hundar!

känner en uppfödare av raserna staff och fox, men jag har mer respekt för foxarna än staffarna.. och visst han har nithalsband på dem, men det behöver inte betyda att dem är agressiva :S
prec. som varför alla (många) chihuahua-ägare har rosa fluffluff grejer till sina hundar, för att inte snacka om nakehundsfolket :P

StoraRaser
0

#57 Nakenhundarna har väl kläder för att de måste?
Skyddar mot stark sol och kylan..? Sen e ju marknaden för dessa kläder tyvärr överöst med gulligull, även om det finns ett enfärgat, vanligt alternativ..

Sen tror jag inte att 51 menade att det var farliga om de hade nithalsband, man det sätter ju mycket giller i huvudet på vissa.
Jag tolkade det så att varför inte sitta ett vanligt halsband på en ras som e så pass nere i smutsen, istället för att spä på för allmänheten genom att sätta hunden i ett nithalsband? Hoppas ni förstår?

När vi hade staffen så bar han inga nithalsband, medans farsans polare hade det på sin tik. Gissa vilken folk kom fram till, och vilken de undvek..?
En sådan liten grej kan göra mycket, och det visade väl på hur mycket folk som är involverade i dessa fördomar? Säger inte att de borde ha fördomar, men svart på vitt så e den synen fortfarande rätt utbredd.
Beror väl kanske på vart man bor, men fortfarande.

Synd på oss då som råkade ha en, men ändå så gjorde halsband och koppel en hel del, det fick pappa många kommentarer om.
Kanske ska säga att staffen tog vi bort i Maj -09 pga av ålderns krämpor, och hela hans liv fick vi höra från båda sidor..

Ibland blir man väl lite irriterad, men varför älta samma sak som pågått i flera år? Det finns andra, som har lite svårare att släppa taget som fixar det så bra åt oss, så varför..?
Tänker på frasen;
"Den som ine har något att dölja, behöver heller inte försvara sig."

Marylojs
0

#58 Det var precis så jag menade, tack för att du förtydligade (och för ett välskrivet inlägg),

Det finns en staff som tävlar elitspår, det är en ägare och hund jag respekterar fullt ut och är ruggigt imponerade. Det lustiga är att hon säger att hon aldrig bemötts otrevligt, varken på klubbar där hon tränat eller tävlat.

Mischa
0

vad är det här för löjlig diskussion(?)

vill du kan jag skicka dig en bild på mig själv när jag och hunden är ute i skogen……

inga tajta linnen, blond är jag inte…tatuerad är jag förvisso men det syns inte under kläderna som är fulla med hål, pösiga, bekväma och praktska och ett par rejäla gummistövlar har jag också.

ledsen att jag inte passar in i din profil.

och ja, glömde….eftersom hunden tidigare är tränad i tävlingslydnad så skall vi återuppta det på klubben nu till hösten…..

dock fattar jag inte varför man måste befinna sig på en apellplan för att "jobba" med hunden eller varför man måste prestera inom tävlingsarrangemang för att visa hunden värdig.

≧◔◡◔≦

[SusannaK]
0

………..vände o gick ut igen *skakar på huvudet*

ingann
0

Här händer grejer när man inte är inne så ofta må jag säja…

Vad är det för fel på ordet "byracka"? Det brukar jag kalla min och mina kompisars hundar Flört

Att vara Medarbetare innebär inte att man inte får delta i diskussioner och ge sin synpunkt och åsikt… Däremot ska de inte ta någons parti i ett bråk och straffa den ena (med tex skrivförbud).. Men det gäller på den egna sajter där man är Medarbetare. På andra sajter är man en helt vanlig medlem.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

tsset
0

#60 Easy! Tror mer betydelsen är "visa att ni bra hundägare av sk kamphundsraser finns", så tar jag det iaf!

Liksom jag mer än gärna tycker att bra ägare av småhundsraser likt Chihuahua kan visa upp sig och sin hund så man får se att det inte bara är blaha och blaha.

Mischa
0

tro, mig dom som finns gör det redan och tippar på tå för att inte väcka uppståndelse för "fel" saker medans rubrikerna fortsätter att figurera i varenda kvällstidning så känns det som om man arbetar i konstant motström.

Man måste hela tiden framstå som en idealisk hundägare för att inte riskera att hunden skall tas för en samhällsfara, inte minst när klimatet kring dom här hundarna är kyligare än någonsin.

Rasentusiaster påminner varandra hela tiden om att ha hunden kopplad, lämna inte ut den till vilken hundvakt som hellst och släpp inte ihop hunden med okända hundar.

Missförstånd och olyckor kan ske hela tiden och vad man inte vill ha är fler rubriker.

Förövrigt struntar jag i om folk inte gillar min typ av hund eller byter gata när vi kommer, jag kunde haft större problem än så och jag intresserar mig heller inte för alla raser i världen, men det som talas i folkmun är oftast grundad i stor okunskap och fördomar, dom hundar som oftast skyltas för när det gäller min ras är inga bra representanter…det är något jag kan störa mig på.

≧◔◡◔≦

tsset
0

#64 De älskade kvällstidningarna ja, undrar hur många fördomar dom skapat?

Jag förstår faktiskt hur jobbigt det måste vara att alltid bli misstagen för det sämre… Jag har själv en "stor svart muskulös kamphund i munkorg" - vilket egentligen är en genomsnäll labrador i halti, men folk ser ju det dem vill se. Och jag tycker det är så himla tråkigt, att han ses som farlig när vi är ensamma med halti, men när det gula labben är med är han "heeelt underbar"…

Dock inte sagt att alla labradorer är änglar, i fel händer kan vilken hund som helst, labbe, Chihuahua, amstaff, bli en farlig/dålig hund. Det är bara synd att ett fåtal raser ska få ta all skit för vad resten av hundfolket misslyckas med.

StoraRaser
0

Men herrgud! Skrikandes

Först om ett ord, sedan attityden, nu har allt pötsligt vänt till fördomarna?!

Det finns fördomar om ALLT!
Pudlar är korkade, labradorer är sega, rottweiler är farliga, svarta är alltid kriminella, alla taxichaffisar är från turkiet, svenska tjejer är lättfotade, datanördar är fula och feta, osv - osv i alla oändlighet!!!

Det jobbigaste som finns är fanatiker!
Detta börjar luta åt det håller med allt ältande.
EN människa kan inte ändra på vad folk tycker sålänge de läser tidningen, ser de som står ut och hör historier som gått genom tio pers och alla har lagt till och tagit bort..

Var stolta över "er" ras istället och visa upp er.
Göm er inte!
Sen att folk snackar, so what?
De snackar säkert om er frisyr, att byxorna passar inte alls eller den fula färgen ni har på tröjan..

Jag har en schäfer, de har ju fördomen att de hugger för minsta lilla..
Jag tänker inte  låta bli att han får hälsa på barn, bara för att folk har de fördomarna..
Jag tänker inte veva med näven och gapa såfort någon säger något fördomsfullt om schäfern.
Snarare fnissa i huvudet på mig själv över dennes okunskap/trångsynthet!

Sen måste ni hålla med om att "byracka" låter trevligare än "j---a kamphund"?

[SusannaK]
0

#66 Du har så rätt! Jag skriver under på det!

Jovich
0

Jag tycker att det varit bra attityd här tills den här tråden startades…

Karizma
0

jag anser inte byracka är så farligt o säga visst kanske beror på den klang man har med när man säger det o vilket sammanhang.

Taci
0

Men så är ju den här tråden flera månader gammal också ^^

Emaljoh4
0

#70 tänkte precis säga det! Tungan ute

Jovich
0

#70 Jaha jag trodde det var en ny tråd, jag började undra hur alla hade hunnit skriva så mycket redan:)

lennartsdotter
0

Holy cow!

Altså, det här räknas  väl som att baktala en person??

Att över huvud taget starta en tråd om vad någon har sagt är ju rent av taskigt. Om hurvida någon har sagt ett ord som man inte tål att höra, eller var det attityden?

Nä det här är nog den löjligaste tråden på länge.

Kan ingen ta bort den? Den ger inget annat än att man blir sur och att en dålig stämmning skapas.

Taci
0

Om det är en så löjlig tråd så förstår jag inte varför folk skriver i den efter flera månader =D

[Hilo]
0

#74 För att visa sin åsikt kanske Flört

Taci
0

#75, jovisst, men jag tänkte mest på att tråden blev kallad löjlig o att den skulle tas bort. Då förstår jag inte varför man hjälper till att sätta den till liv igen ;) Eftersom den var långt bak i inläggslistan innan =)

[Hilo]
0

#76 Det var ju inte så den kom till liv igen Glad

Taci
0

#77, nej det var därför jag skrev "hjälper till" att sätta den till liv :) Alltså bidrar till att den ligger bland senaste inläggen igen :)

Strunt samma nu, jag har inget mer att säga i den här diskussionen ändå =)

[Hilo]
0

#78 Ja, där ser man, läser lite för fort ibland.

Nej, inte jag heller, tycker ju själv att den var väldigt löjlig.

kerstinjo
0

*funderar* Tänk då de som döpt sitt företag till Byracka Designs, för att inte tala om att det finns en tapeter som lanseras av Byracka. Vågar man köpa någon?

Min godinge Alfons Töntbull är ju till hälften Pitbull och jag är en gammal tant.  Obestämd Hur hänger det ihop?

Men eftersom jag är sååå gammal och antagligen aningen dement, så får ni ha överseende med att jag satte igång tråden igen.Glad

Attans, jag kallar Amos för både Marodör och liten skit. Kan han stämma mig må tro??

Kerstin 

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.