Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 8878 ggr
Jovich
0

Hunden i soffan?

Hejsan! Vill höra med er andra här inne om ni låter er/era hundar vara i soffan hemma? Motivera gärna varför eller varför inte ni tillåter det.

[jakke94]
1

vi låter våra 4 hundar vara i soffan :P
vi tycker att dem har nästan lika mycket rätt där som vi :P haha :)

Nikkis
1

Mina hundar får vara i soffan när vi ger dom tillåtelse till det, likaså i sängen.

AnneN
0

Självklart får hunden vara i soffan (och sängen), ser inte en enda anledning till varför hon inte skulle få vara det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Hilo]
0

Sitter sällan i soffan, sitter mest i sängen och glor på TV då jag hatar soffan vi har hemma, men för att svara på din fråga.
Ja, de får vara i soffan/sängen.

Xondah
0

Ja de får dom, av den enkla anledningen att jag tycker de är mys och vill ha dem nära. :) Tror dom tycker det är mysigt också. ;)

[Stampelina]
0

Nej, han har aldrig fått vara i soffan eller sängen, tycker inte det är speciellt trevligt när man varit ute i skogen och lufsat runt i lera att han ska hoppa upp i vår beiga soffa och smutsa ner den med stora tassavtryck. Likadant med sängen. Vill inte ha smutsiga lakan när jag ska gå och sova.

Skulle varit svårt att få honom att förstå att han får vara där när han är ren men inte när det regnat och han är lerig under tassar och på mage, därav en enkel regel att soffan och sängen får han inte vara i och det har funkat bra. Han har däremot en egen fåtölj och sin bädd som bara är hans.

tsset
0

Får vara i säng/soffa med tillåtelse och de "frågar först". Har varit enklare än jag trott att lära dem, det är precis som att vänta på ett varsågod innan man tar maten i matskålen eller vänta på ett varsågod för att få hälsa, ta mat ur handen, springa iväg osv. osv.

SaraC
0

Ja, våra djur får vara där vi är. Har inga lortiga djur inomhus och lite hår dör vi inte av, då hade vi inte skaffat dem Tungan ute Däremot får de finna sig i att gå ner från möbler eller att inte få vara på vissa ställen när vi av någon anledning bestämmer det. Just nu får till exempel hunden inte vara i sängen annat än när vi lyfter upp honom, eftersom han har skadat benet.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Stampelina]
0

Men hur går det när ni inte är hemma? Händer det aldrig att de smiter upp och lägger sig där då?

Jovich
0

Tack för alla era svar! Känner mig redan klokare:)

Taci
0

Vår hund får vara i både soffa och säng. Av den anledning att vi vill ha honom nära oss, o han vill vara nära oss! :)

Linnda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp, dom får vara i soffan och sängen. Men eftersom soffan är lite trång får de ju såklart finna sig i att inte alltid få plats.

anaprincess
0

Ja här får han det men bara ibland hos mamma och pappa och då aldrig ensam. Kan se anledningar till varför en hund inte ska få det. Har man en ny fin skinsoffa så skulle jag inte vilja ha hunden där. Och har man tyg soffa så skulle jag inte heller vilja ha hunden där.

reverse
0

Aldrig låtit hundar vara i säng/soffa/fåtölj, dessa är för mig och andra tvåbeningar och jag är rädd om mina saker helt enkelt. Doggen har en egen mjuk plats att vila på, plus alla mattor i hemmet. =) Eftersom det varit självklart sedan han var valp, så är det inget konstigt för honom.

//Lina

[Vargnatt-]
0

Ja då, Aramis får vara i säng och soffa. Soffan får han hoppa upp lite när han vill i, bara han går ner när vi säger till. Och sängen får han vara i när vi säger att det är okej.

tsset
0

#9 Vet inte då jag inte är hemma och kan se det ;) Har heller inga kameror uppsatta… Men det jag inte vet lider jag inte av, dessutom lämnar jag aldrig hundarna hemma om de är skitiga. De torkas alltid av utanför dörren och är de fortfarande blöta får de torka till i badrummet.

marinelady
0

Min får vara i säng och soffa när jag släpper upp henne, annars är det total förbjudet, hon skulle aldrig hoppa upp självmant. Hon har inte heller tillgång till dem rummen när jag inte är hemma, då bor hon i hallen i sin säng. Jag ser ingen anledning för hunden att vara i min säng eller soffa, det handlar egentligen bara om att jag vill ha henne där för sällskap. Oftast hoppar hon ner när jag somnat eller när hon ledsnat på att trängas i soffan :)

Hellis
0

Har aldrig haft mina hundar i säng/soffa, och förstår inte varför dom skulle få vara där. Om hunden följer med hem till någon vill man ju inte att den ska hoppa upp i soffan där, och att låta dom vara där ibland och ibland inte låter bara dumt, tycker jag. Så en enkel regen är att alla sängar och soffor är off limit. Och i sängen vill man ju då rakt inte ha en hund om man har tänkt sig annat mys där!

Men så är inte min ras någon som vill kela när den sover heller, den föredrar ändå att sova i fred.

[Hilo]
0

#18 Man får väl lära hunden att vara där när man själv vill Glad
Svårare än så är det inte.

Hellis
0

#19, ja, min hund får aldrig vara i soffan. Så för mig är det enkelt. Menvara inkonsekvent är inte så enkelt, för hunden eller mig.

[Vargnatt-]
1

#18 Han hoppar aldrig upp i soffor hos andra om han inte får ett okej från oss, han vet att det är här hemma han får hoppa i soffan när han vill, inte på andra platser :).

[Hilo]
0

#20 Har inte med att göra om konsekvens eller inte. Hunden hoppar inte upp förrän du säger det. Samma sak med ha dörren öppen, men hunden går inte ut förrän du säger det, eller äter maten förrän du säger det.. Glad

See my point?
Alla gör ju som de vill, men ville bara säga att konsekvens har inget med det att göra i mina ögon.

Hellis
0

#19 och #21: Nu startade nog inte Jovich denna tråd för att ni skulle berätta för mig om min hund ska få ligga i min soffa eller inte. Vill ni fortsätta med det kan ni ju starta en egen tråd.

Men, för att svara på er ändå; alla raser är olika. Inkosekvens och ibland-regler kanske funkar på era hundar. Jättefint, good for you.

tsset
0

konsekvens har väl lite med saken att göra, men det beror på hur man lärt hunden.

Får hunden ena veckan hoppa upp som den vill och får skäll för det veckan efter så är man inkonsekvent och hunden kommer inte förstå vad som gäller. Har man däremot metoden "du får när jag sagt varsågod" och alltid ser till att hålla på reglerna är konsekvent och hunden kommer hunden förstå precis, vilket den som aldrig låter hundarna kliva upp också är.

Det enda som inte funkar är när man är inkonsekvent, otydlig med vad som gäller. Tydlig, och "alltid soffa", "aldrig soffa" och "soffa med tillåtelse" kommer funka utmärkt.

Sloj-border
0

min lilla borderterrier får vara i sängarna och sofforna så mycket hon vill :) därföa att jag/vi i min familj älskar henne och vill bara sitta och pussa och krama och klappa henne hela tiden vi älskar henne lika mycket som vi älskar alla andra familjemedlämmar och vi tycker att hon ska ha ungefär samma rättigheter som oss i hemmet :3 jag har självklart förståelse för dom som inte vill ha sin/sina hundar i soffa/säng också ;) våran hund hårar tex inte och är liten till skillnad från andra raser :)

[Vargnatt-]
0

#23 Skrev absolut inte att du gjorde fel eller försökte få dig att ändra hur du gör med din hund. Du skrev att man väl inte ville att de skulle hoppa i soffor hemma hos andra, då svarade jag bara hur det fungerar för min hund.

tsset
0

#23 Rättelse: Det är varken inkonsekvens eller ibland-regler, då hade det inte funkat. Det är bara en annan typ av regel, istället för "du får aldrig gå ut genom dörren" så gäller "du får gå ut genom dörren om jag sagt att du får". Det är konsekvens och alltid-regler, precis som en konsekvent "aldrig i soffan"-regel.

Sen har du rätt i att det inte funkar för alla, men inte alla raser utan för alla individer. Alla hundar inom en ras är inte varandras spegelbilder. Det är dessutom bara ett fåtal individer som inte klarar av konsekventa regler, dessa har dessutom ofta "problem" på fler fronter än att få gå upp i soffa och säng.

ingann
0

min får vara i soffan när det finns plats för honom… är det fullt ligger han gärna på ryggstödet bakom mig:)

i sängen får han också vara men hoppar ner efter en liten stund till sin bädd.. troligtvis är det för varmt i sängen..

borta hoppar han aldrig upp i möblerna:) jag har aldrig behövt säja ifrån det utan han gör det bara inte…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Hilo]
0

#23 Ursäkta, men vem har sagt åt dig hur du ska göra? Bara utvidgar mitt svar lite.. Och talar om att det har inget med konsekvens att göra i det sammanhanget. Sen har det inget med ras att göra Glad

#27 Tack tsset! Huvudet på spiken.

destroyed
0

Min hund får vara i soffan om hon vill. Hon är inte så mycket ivägen övrigt

Maddepadde
0

Nix, här är det ingen hund i soffan inte. Vi har en beige soffa i typ konstmocka, och labradorhår och konstmocka går inte riktigt ihop. Min säng får hon däremot ligga i om hon håller sig på sin kant och frågar om lov innan hon hoppar upp.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

minja
0

Min får vara överallt. Men han har egen bädd i både vardagsrummet och i sovrummet så han får själv välja vart han vill ligga.

xcess
0

I våran familj har vi alltid låtit våra  hundar vara i såväl soffa som säng.

Men nu när jag har flyttat hemifrån och går i hundköpar tankar (om ca 2 år blir det hund) så tänker jag inte låta hunden vara i sängen eller soffan. Av flera anledningar.

scth
0

Vår hund får varken vara i säng eller soffa. Först och främst för att sambon är i mot det och sedan för att hon kommer att bli så stor.

Till våran tur är att hon knappt försökt. I sängen blir det nog för varmt..

bobbs
0

Absolut, både soffan och sängen är tillåtet. Vi har till och med en extra stor soffa så att en utfläkt sovande boxer ska få plats. Antar att vi får köpa en till soffa nu när boxer nr 2 kommer!:)

[lillajessi]
0

De får komma upp i både sängen och i soffan när de har tillåtelse :) Men tycker inte om att de bara hoppar upp och ner som de vill.

Nicki
0

Våra schäfrar får inte vara i soffan. Pga att de skitar ner och hårar så mycket.
Jack russeln däremot får det. För att hon inte smutsar ner på samma sätt.

Kakan81
0

Då vi har tre katter som får vara i soffan får Emil också vara i soffan. Dock är han så liten att han inte kan hoppa upp själv. Därmed får vi lyfta upp honom och det blir som ett slags "varsegod"

Sängen får han vara i på morgonen. Ofta är vi ut och kissar vid 6 tiden, sen får han komma upp i sängen och sova med oss. Det är riktigt uppskattat. Men det beror också på att katterna också är i sängen.

Sen kan jag även tycka att det är skillnad på att ha vår lilla kille, 2,2kg, i soffan eller en leonberger. Är inte säkert att jag skulle låta en stor hund vara där. Men vem vet, nu har jag ju en liten kille. ;)

Karizma
0

Ja hon får vara i soffa och sängen, nu väljer inte hon hela tiden vara uppe i soffan lr sängen men vill hon så får hon. Varför: Hon var van innan hon kom hit att hon fick det o jag tycker inte hon är ivägen, visst vara på kudden det får hon inte men brevid o vid fötterna. Hon brukar sova halva natten i sängen vid fossingarna :)