Utställningstråden
Eftersom många av oss håller på med utställning eller funderar på att hålla på med det så tänkte jag skapa en tråd där vi kan dela med oss av olika tips och råd under tävlingen. Hur man ska presentera sin hund på bästa sätt m.m.

Det som jag verkligen underskattade innan jag ställde ut var just ringträning och att låta någon annan handskas med min hund. Det lärde jag mej väldigt snabbat att. Även fast hunden går superfint hemma så måste man träna mycket ringträning även på ställen som det har gått mycket hundar. För man har oftast inte sån tur att man är först. inte heller att man r på ett ställe där ingen hund har gått förut och då kan det vara jättebra om man har tränat in störningsmoment i sin ringträning.
Något annat som jag underskattat är att någon annan än jag kollar tänder på min hund. Det är super viktigt att alla du känner får öppna munnen på ens hund.
Dock bara för att skryta lite så är min hund väldigt lätt att ha att göra med och just tandvisningen hade vi inga större problem med men hon tyckte ju så klart inte om det. Däremot så såg jag en annan hund som ingen hade tränat på det där misstänker jag som istället bet domaren. Den åkte ut för att den visade aggressivitet. Ras är oväsentligt då det kan hända alla men man måste vara beredd på att allt kan hända även fast man känner sin hund
#1 Precis! Viktigt med tänderna!
Hur många rottweilers (rasen jag ställer) har inte åkt ur ringen p.g.a. de försökt bita domaren eller morrat i samband med tandkoll..
Vi försöker att så många som möjligt ska pilla i munnen på hunden.
Kolla tänder, eller ta en leksak.. Så att inget är främmande för henne.
Nu har allt gått så bra och hon är jätteduktig, men viktigt att upprätthålla sådana saker..

Mitt bästa tips som ger mycket plus poäng i ringen sen är bordsträning. Dex är bordstränad sen han var pytte liten av uppfödaren och han står som en gud på bordet nu. När vi gick till finalen nu på senaste utställningen så var han den ända som viftade på svansen på bordet och ställde upp sig själv.
Så träna träna träna på det för det är det svåraste att få till om det inte funkar. Ringträning går alltid att få till men har du en rädd hund på bordet så är det svårt att få bort.
En annan myt jag vill slå hål på är att många tror att det bara är att gå in i ringen och sen gå med hunden. Det är fel, man måste jobba hunden hela tiden. Anstränger man sig inte kommer inte hunden göra det heller, och det syns direkt på resultatet. Har däremot du gjort allt du kunnat för att visa hundens bra sidor och hunden har haft kul och jobbat men ändå inte fått bra kritik så är det dommaren som inte gillar den typ av hund du har.
Mitt sista tips är att ha inte hunden framme vid ringen tills du ska in! Hunden kommer bli trött i huvudet och inte vilja prestera i ringen och skulle du gå vidare till finalen och har varit där i 4-6 timmar, hur trött tror du hunden är då? Bästa är att låta hunden vila i sin bur med täckta sidor tills den ska in i ringen. Då är den pigg och alert och redo för vad du vill att den ska göra.
Mitt tips är att få hunden så social som möjligt.
Då får man en glad hund i ringen som inte spänner sig, eller känner sig osäker kring alla hundar och nya människor.
Då får man mycket gratis när man ska in i ringen och visa upp sin hund, och när domaren ska fram och känna och klämma.
Tiken jag jobbar med, och ställer ut är toktränad och ingen människa är ond enligt henne, hehe.
Det får man mycket beröm för i ringen.
En glad hund = en bra hund i ringen
#3 Bra tips om att låta hunden vila inne i buren.
Det är tydlig skillnad - och ibland kan hundarna bli triggade av de andra och kan börja gruffa åt varandra i ringen..

3# Jättebra tips med att låta hunden ligga i buren! Gjorde det på sindra och hon var så pigg och glad när vi gick in.
Någon annan grej jag vill påpeka är att håll koll på hur din ras ska ställas. En tjejkompis till mej ställde 6 hundar i helgen och tabbade inte bort sig en endaste gång men en annan tjej ställde upp hundarna precis likadant och blev också tillsagd men inte lyssnade hon inte.
Sen så vill jag påpeka att mycket spelar roll på dej själv också! Jag var rätt lugn första gången jag ställde men däremot andra gången i BiS så trodde jag att jag skulle dö! Det var så många olika hundar och så mcyket mer att tänka på. Men nu har jag lärt mej. Jag ska aldrig stressa upp mej så igen. Det funkar inte för mej eller hunden.

Glömde också en sak. En regel när man är på utställningar är att aldrig ha t.ex. svarta kläder till en svart hund. Domaren kan ibland inte se klokt pga det. Inte heller tryck eller reklamgrejer på dej när du ställer. Om de inte fanns på nummer lappen, då kan du inte göra så mycket åt det men inget på kläderna.

putt!! några fler som idéer, tankar eller frågor kanske??
Öva på folk som tar på hunden.
Kanske sträcker på benen och annat - Inte för att domaren gör så, men all beröring är viktig.
Och tänk den dagen du kanske akut måste ta en handler som inte hunnit öva så mycket med hunden än..
Det finns ju en massa saker att tänka på, tror det är lättare om folk frågar, och man svarar 

då är det bra att man håller tråden vid liv:)
#9 Javisst, men får putta upp den ibland 

Tänk på att det inte bara är tänder som kollas. Hanarna ska få testiklarna räknade, och vissa grabbar gillar inte det. Träna på det oxå!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
det jag lärt mig som handler är att det är bra att ha med sig både godis och leksak (dock föredrar jag att man ställer hund utan godis och leksak) .. olika hundar gillar olika saker, vissa hundar funkar inte alls med godis men dem funkar med leksak, och vissa tvärt om…
om det är en dregelhund (clumber, st bernhard blodhund m.m) kan det vara bra att en liten handduk i bakfickan så man kan torka hunden under hakan innan domaren ska klämma och känna på hunden.
om det är en hund med mycket pälsvård kan det vara bra att ha en kam i bakfickan istället :P
sedan, som nog många vet, så ska man inte ställa hund i nerförsbacke!, om det är ojämn mark, ställ hunden så den står i uppförsbacke :P ..
stå inte för nära domaren, och inte heller för långt ifrån.. dommaren ska kunna se hundens vinklar men samtidigt är det inte bra om dommaren ser hunden uppirån / snett uppifrån.
när man ska springa fram och tillbaka med hunden så väljer många att ta hunden på yttervarvet när man vänder, om man tar hunden på inervarvet så ser domaren hunden hela tiden. (pratar om när man springer fram och tillbaka, oftast enskilt, alltså inte runt i ringen utan bara fram och tillbaka :P )
är väl några tips jag kom på nu som kan vara smått användbara :)
#2 Snygg!
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Att kosta på sig ett bra koppel tycker jag att man ska göra. Det gör mkt om man har ett snyggt koppel till hunden.
Sen även att man själv går en handler kurs, det kan kosta lite, men man lär sig oerhört mkt själv och kan träna hunden på ett bättre sätt samt att man får erfarenhet oftast att testa springa med olika hundar. Man kan lätt bli "hemmatam" om man bara springer med sina egna 

På tal om koppel så vill jag rekomenadera att man använder ett koppel som är tjockare under halsen, dom som finns på djuraffärer är oftast smala hela vägen och mer obehaglig flr hunden. Finns sånna special koppel oftast på utställningar.

#15 Kan bara hålla med! Mina hundar trivs mycket bättre i ringen sen jag bytte till den modellen :)

#17 Ja fast utan kedjor då för oss med små hundar, tycker det känns trevligare att använda en sådan :)
#18 Jo, vet att det finns sådana med. Men hittade bara denna bilden
Tycker så synd om de hundar som får ha tandtråd som koppel..
Vi har ju ett ganska tunt koppel, (se bilden), men det sitter inte åt hårt, och det är ett retrivierkoppel, så det är okej, anser jag.

#19 Ska man ha "tandtråd" på hunden ska den visa sig själv och gå på frittfölj tycker jag.
#20 Ja, bara för att kopplet inte ska synas..
Det finns grövre utställningskoppel, och vad jag upplevt, och sett så är domarna inte superknepiga vad gäller val av koppel..

"tandtråden" är istortsett det enda som går att använda på pudel för annars plattar det till pälsen och kan även göra så att domaren blir kinkig. Systern till min hund råkade ut för det. Hon fick en pik av domaren att inte anväda sånt för att vissa domare kan dra ner det på pudlar

Vilken vacker bild
Glöm inte berätta hur det gick.

23# lycka till!!!
Hej ! BILDER KOMMER UT IKV!=)
Idag blev det: BIR och HP. Vi gick vidare till finalen där det inte gick alls bra. Han morrade åt en annan hund och då var det tack och hej! Är ändå nöjd över våran fina kritik av dommaren: vackert maskulint huvud med fint uttryck. Bra pigment, vacker hals och överlinje, fin skuldra, lite rak i överarmarna. Rör sig alldeles utmärkt. Välvisad. HP BIR..
Inte så illa tycker jag för första gången!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

26# grattis! Nej det var inte alls dåligt:) Synd att han morrade bara
#27 ja det var verkligen synd! :( Annars hade vi nog gått vidare, man såg att dommaren gillade chabo mycket!!
Fast det är bara att ta nya tag och inte haka upp sig! Nu siktar vi in på 2010 med nya möjligheter! Det känns bra att ha hunnit med en iår i alla fall! =)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

jadå det är fint det:) Jag ska försöka ta mej på massor av utställningar nästa år då räknas sindra som vuxen så då finns det massviss av utställningar:)
Det var lite bilder från dagen.
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

såg ju jättebra ut
tack! :) för att vara den första så är jag nöjd!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

det skulle jag också vara
grattis =)
Ni som har mörka hundar, vad har ni på er ? har ju inte några ljusa byxor förumom jeans, hurpass viktigt är det? alltså är mellan mörka jeans ok eller skadet vara större kontrast ?
#37 Jag undviker svart och mörkgrönt- blått och brunt.
Brukar ha beigebyxor och någon ljusare tröja..
Det beror på vilken utställning man är på.
En större är det ju ganska viktigt.
Är det en liten med ett 100-tal eller ännu färre är det inte lika viktigt.
Men, jag undviker de färger hunden har, alltså svart eller brunt.
Eller mörka nyanser.

38# du kan få en tillsägelse om du har samma färger som hunden. Så kinkiga är vissa domare… en kompis råkade ut för det
#39 oj oj vilka kinkiga domare!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#39 I know, därför skrev jag att jag undviker det..
ojdå.. japp då blir det att införskaffa nya brallor då :P hehe

Därför köpte jag en vinröd klänning, många hundar är inte vinröda vilket gör att jag kan ha den till många olika hundar
#43 Smart! Som du säger finns det inte många vinröda hundar..

Valpklassen!
#45 Jättegrattis 

43# jag valde mellan den och en mörklila men det finns många mörka hundar som man inte skulle se klokt. Vinrött kan jag ändå ha till röda hundar utan att det smälter samman
#48 Javisst! Bra val.
Jag ställer bara rottweilers så mina ljusa kläder funkar till dem 

49# hahah:P jaa jag ställer min pudel och ett par goldens.. Tror att jag ska börja hjälpa till att ställa en harlequin grandis och en skotte också

# 47 Tack! :)

52# ja det är klart men jag är nöjd har blivit tillfrågad om jag ska ta deras uppfödning av mopsar också men det vågar jag. den som jag ska ställa är så signalkänslig så det räcker att jag blir irriterad så lägger den sig på rygg och kvider:/ dock bara i utställningsringen annars så kan man bli hur förbannad som helst utan att han reagerar:P
Skottar är så söta men min kille jävlas och säger att om jag skaffar en sån så slänger vi ut dammsugaren
#53 Ah okej. Ja min tik skulle nog inte kunna ställas utan riktig träning..
Hon lägger sig ner direkt, haha.
Haha, okej.
Skottar är såå coola tycker jag, ser så häftiga ut.