Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2044 ggr
[lottaeriksson]
0

OT Kattsand

Hej Hej

Har även postat detta på katter.ifokus men testar här för eventuellt snabbare svar!

Jag har tagit hand om 4st avlivningshotade kattungar, och jag är väl direkt ingen "kattmänniska", eller kan direkt mkt om katter och det som hör därtill. Nu ska jag om en stund åka och införskaffa kattsand till kattlådan. Den ska vara av billigare variant, men ändå vara bra, klumpbildande och reducera lukt bra. Någon som har nått förslag?

Såg att ÖoB hade kattsanden "Klumpe", någon vet något om den eller har erfarenheter av den?

Tacksam för svar!
/Lotta

Jonna75
0

Jag har alltid använt Pussi kompact ultra när jag haft katt, fortsatte med det nu efter några år utan katt. Är väldigt nöjd. Det är ganska billigt, klumpar sig, det är drygt och luktar väldigt lite. Folk säger att dom aldrig känner någon lukt från lådan här (som tur är). Den enda är att den dammar lite. Ibland kan man få tag på det på ÖB för en billig peng. Annars kostar ca 5 kg 55-65 kr

destroyed
0

Jag har kört på everclean detär ett dyrt märke som är väldigt drygt och luktar gott om man tar den med lukt på:)

AnneN
0

Om du har hundar som det finns risk äter upp det som finns i kattlådan så kan jag rekomendera att köpa något som inte klumpar sig (kan bli farligt för hunden annars).

Jag har 4 katter och använder Toa-Lätt som är papperspellets… dammar inte, klumpar inte och luktar inte så mycket.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zabelle
0

#0 Billig kattsand brukar bli dyrare i längden. Ever Clean är enligt min åsikt bäst. Man behöver aldrig kasta någon grus utan bara fylla på och det luktar absolut ingenting.

Den med doft tycker jag blir för stark, mina katter gillar den inte heller.

Zabelle   

Issm
0

EverClean (199 kr 10 kg) är dyrt men faktiskt det bästa. Men utav de billigare sorterna tycker jag att Pussi är det bästa.

SaraC
0

Till kattungar rekommenderas att man inte använder klumpbildande sand, på grund av risken att de tuggar/äter klumparna.

Hur gamla är kattungarna?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

anaprincess
0

det finns ett pulver på djur affärer som man strör i kattlådan så att det inte luktar funkade jätte bra när vi hade katt. Kommer tyvärr inte ihåg vad vi använde för sand men det var billigt och räkte länge. Var i en låda iaf.

adone
0

Lamina Ultimate ultra compakt kostar strax över 100 kr. Det har precis samma egenskaper som EverClean men är betydligt billigare.

Karizma
0

klumpe tycker inte jag har vart så himmla bra dels lite mycket kattsand får man här MEN Pussi kompact ultra är bra tänk på att ha rätt mycket sand i lådan snåla inte för då luktar det kiss o bajs :) Jag körde med 2 olika lådor ena var endas pussi andra 50-50 klumpe jag föredrog o katterna med endast Pussi :) Kattmat köp inte burkmat utan köp något mer vettigt för där kan du spara lite pengar på kosta på iaf. En säck 2.5 kg räckte 1 mån till våra stora katter 5 st vuxna katter o de åt o var väl inte de magra katterna heller :P tvärtom lite runda o fina. 250 kr i mån för mat o räkna ut med sand 120 kr katten tycker jag är ett billigt djur :)

Karizma
0

Glömde ju ge dig en KRAM för att du ställer upp för kissarna :)

[lottaeriksson]
0

Everclean är ju helt klart det bästa, men eftersom jag endast ska ha dem i ca 2-3 veckor tills de är leveransklara tycker jag det känns onödigt, då är det bättre med ett billigare!

#6 Jag vet inte hur gamla de är, kattmamman födde dessa ungar ute i skogen och började komma hem med en och en åt gången. Sen några dagar tillbaka började mamman skjuta ifrån sig kattungarna och struntade i dem, fräste när de kom nära och visade att hon absolut inte ville ha med dem att göra. Eftersom mamman inte ville ta hand om dem var det tänkt att man skulle ta bort dem. Det var då jag ryckte in, så nu finns här i lägenheten 4 små kattungar! :P Gissningsvis är de runt 8 veckor.

#3 Tarox kommer inte röra kattlådan. Den är placerad längst in i en stor hundbur som jag fått låna av en kompis, och när vi sover eller inte är hemma är dörren stängd dit in :)

SaraC
0

#11 Tänkte om de behövde stödmatas. Kanonbra att du ställer upp för de små liven!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar