Bada borderterrier?
En bekant till mig har en borderterrier som luktar illa. Jag frågade lite försiktigt hur man sköter en sådan päls och om hunden tycker om att bada.
Svaret jag fick var att man inte badar en border för det tar så lång tid för den att torka med all underull och allt hudfett.
Är detta verkligen riktigt? Alla mina andra hundar av olika typ med olika pälsar har behövt bada då och då.
>>>Malum domesticum<<<
hmm låter lite knepigt min syster badar sin o hon har inte sagt att det är något svårt med bada den heller.
läste detta på en sida om rasen: En borderterrier behöver inte mycket pälsvård - en genomkamning då och då, bortplockning av den sträva överpälsen (trimning) 2 gånger om året är fullt tillräckligt för familjehunden. Den lite händige kan lätt själv lära sig detta. Den sträva pälsen är mycket smutsavstötande, så schamponering behövs sällan. hitta det här---> http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=94&site=2
Det är inga problem med att bada en borderterrier, det där är bara struntprat. Stinker hunden så ska den självklart badas! Det enda som är att det tar ett tag för pälsen att gå tillbaka till den funtionella sträva päls som den ska ha, men det kanske tar någon vecka eller så. Hunden kan bli ganska "fluffig" efter bad.
Visst tar det ett tag för pälsen att torka, men det måste väl gälla de flesta hundar? 
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

men om det nu är så jobbigt så får man väl föna hunden?
skadar inte det pälsen att föna pälsen?
det skadar ju på människo hår..

5# det beror på hur man ser det. vi har tunnare här än vad en hund har. Visst slits det mycket om man borstar hunden samtidigt som man fönar med en handfön men eftersom det är en fällande ras så vet jag inte klokt hur dte fungerar om de byter ut hela pälsen eller något annat. Dock så skaffar man sig en klok fön som blåser bort vattnet så brukar man faktiskt kunna vinna få det mer så det sliter inte lika mycet..

Tack för era svar. Det blir nog svårt för mig att påpeka att jag tycker det är dags för ett bad. Jag har inte så mycket på fötterna.
>>>Malum domesticum<<<