Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1632 ggr
Betty
0

Kan jag ha hund?

Hej!

jag har aldrig varit hundägare men ofta kommit i kontakt med dessa underbara djur. hjälpte tidigare till att passa en hund några dagar i veckan. enda djur som jag har haft är hästar men det är ju lite annorlunda :)

Jag undrar om jag skulle kunna ha en hund. Det är såhär: jag jobbar i butik och börjar oftast vid 12.00-19-00. Min sambo är oftast hemma vid 17.00. Så detta innebär att hunden blir ensam i ca 5 timmar. Jag är oxå ledig minst en veckodag och min sambo är alltid hemma på helgen.

Vi bor i lägenhet  men har nära till grönområden och områden där hunden kan springa fritt. Tänkte isf köpa en äldre hund som behöver ny ägare.

tror jag skulle bli mycket lycklig av en hund och jag skulle såklart ge den all kärlek men vill inte vara ego och skaffa hund om den inte skulle må bra.

Vad tror ni?

[Hilo]
0

Du kan ha hund, men se till att kunna vara hemma med hunden de första veckorna och sedan ensamträna hunden.

Jag, peronligen skulle se till att någon kom och rastade hunden efter halva tiden.. Eller att hunden var hos en hundvakt.

Se också till att välja en hund som är van att vara ensamhund.
Som alltid inte tidigare haft sällskap av hund eller katt.

Det blir noog lättast att anpassa en sådan efter er livsstil.

Karizma
0

Jag tycker inte ni kan köpa valp då den blir själv 5 tim o det är för lång tid för liten. Men en vuxen omplaceringshund skulle jag titta på och har man inte hundvana så kolla på en passande ras. Finns flera trevliga raser som inte är så där jätte krävande :) Själv köpte vi en omplaceringshund på 4 år jätte trevlig tik. Jag är som du kan inte allt om hundar men van och uppvuxen med hund o valet vart då börja med vuxen hund lära mig mer o sen kanske köpa valp.  Kolla in lite raser vad ni vill ha och träffa hunden ni tänkt ut vi valde en bra hund med bra ägare, men det finns rätt många som inte är så himmla ärliga o säger hundens brister osv.

Leorag
0

Ja det tror jag absolut! men som de andra säger så får man kanske ta ut lite semester för att kunna vara hemma med den i början under några veckor så att hunden får lära känna er och bli trygg i sin nya miljö. Har hunden svårt för att vara själv så finns det ju alltid dagmatte/daghusse som kan passa den under de timmar som ni är borta Glad

Karizma
0

Ja semester kan man ta ut lite o även som #1 skriver hundvakt elelr om man har en snäll granne som kan ta ut den på en svänga, just 5 tim i sig är annars helt ok tid för en hund o klara sig på men i början kan det blir lite trist. Har man hundvakt o så funkar det även med valp :)