Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 3849 ggr
lennartsdotter
0

Hoppa med hunden!

Hej!

Jag och min hund brukar hoppa hinder på gården! Oftast inte så högt utan hellre kombinationer med oxrar, räcken osv. Han verkar tycka det är okej fast inte så kul när det är lätt. Ju svårare kombination desto villigare blir han. Ibland tränar vi cavalettis oxå. Bommrna är då ganska låga och vi tar dom alltid i trav. Jag undrar om det finns fler som hoppar med vovvarna?

Ungefär så här lägger jag upp passen på ca 20-30min

-Vi börjar med små kryss eller galopp-bommar för att mjuka upp honom.

-Sedan hoppar vi lite studs med kryss eller räcken på 20-50cm

-Efter det lägger vi upp en kombination med två hinder först. Oftast oxer och räcke med två eller tre språng emellan. Ju oftare man ändrar avstånd, höjd, gångart osv. desto bättre.

-Efter det lägger jag upp tre räcken i studs på ca 50cm. Efter en stund sänker jag till kryss.

-Sist blit det cavalettisar med 4-6 bommar som jag lägger ner på marken eftersom.

En liten promenad och sen är det klart!

Man ska tänka på att inte hoppa på för hårt underlag och att inte hålla på så länge ibörjan. Ibland gör vi svårare övningar när han ska byta gångart mellan hinder osv.

Hoppas att många blir inspirerade av detta och provar! Bra träning både fysiskt och psykiskt!

Många kramar! (Stoppar den i agility för det kändes bra)

Maddepadde
0

Nix, här tränas och tävlas det agility!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Yessica
0

Jag brukar använda cavaletti och studds i Stings agilityträning. För att få lite mer varierat och så. Vi tränar och tävling officiellt i agility. Så vi kör ju alla hinder. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Toscany
0

Ja, vi hoppar lite små hinder ibland på mjukt underlag. :)

[alena]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hoppas det både över olika sker som vi ser på våra promenader och över egna hinder eller genom rockring på tomten.

Hundarna älskar att hoppa!

[alena]
0

Azlan flyger över!

[alena]
0
Yessica
0

#4-5 Jag tycker du ska tänka på att hunden ska kunna riva hindret du bygger upp. När kvastskaftet sitter sådär kommer hunden inte kunna riva, och kan då göra illa sig. Obestämd

Ha en bra dag!

fredrikaa
0

Håller med nummer 7.

Du kan annars ta hinkar och lägga kvasten på då kan dom riva iaf:)

Lycka till!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

lennartsdotter
0

Här är en bild på min vovve när vi hoppade i sommras!

[alena]
0

Ok, bra synpunkt! Fast åt mina "långbeningar" är inte det där så högt så de har "så mycket till godo" när dom hoppar, så jag tror inte det är nån risk. Känner dom att dom kommer fel, så springer dom bredvid… och det finns ju faktiskt fasta hinder (både i naturen eller på träning och tävling). Kolla i tex."Härliga hund" nr 3, 2009 på sidan83.

Maddepadde
0

Den dagen dom felbedömer och hamnar på hindret med pinnen mellan frambenen och därför bryter nåt?
Fast ok, upp till var och en att se till att skador inte uppkommer :)

Bara ett tips att köra med rivningsbara hinder!

Men börja grina då!

[alena]
0

Ja, det är bra med tips, och det är ju nyttigtl att variera hinder också.

Klart man inte vill att de ska göra sig illa!!

Yessica
0

#10 Håller med Madde här, även långbeningar kan faktiskt felbedömma, blir trötta och/eller slarva. Klart det finns fasta hinder i naturen. Men där kan det också hända skador. Har inte HH nr 3 så kan inte kolla. Jag låter inte hundarna hoppa icke rivningsbara hinder. Vill inte att dom skadar sig bara för en sån sak liksom… Men det är ju som sagt upp till var och en vad dom väljer.

Ha en bra dag!

fredrikaa
0

Jag skulle aldrig hoppa en hund med fasta hinder, olyckan kan alltid lura. Om hunden tar ett felsteg eller blir trött eller halkar i upphoppet så är det godnatt!!

jag är lite dramatisk, men man vet ju aldrig.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

lennartsdotter
0

Självklart ska man undvika fasta hinder. Natur hinder som är fasta får man oxå se upp med men det brukar inte vara några problem.

#14 - Grejen är ju att sluta innan hunden blir trött eller åtminstone sänka hinderna. Kommer hunden fel så tror jag inte att den dör. Markbom brukar funka när jag ser att Ecco taxerar dåligt.

Maddepadde
0

Gud vilket puckat argument "Kommer hunden fel så tror jag inte att den dör".
Är det inte upp till oss, som faktiskt är dom som ska se efter våra hundar, att våra hundar inte kommer till skada eller får ont?
Dessutom brukar det lätt bli så att hundar som blir säkrare och säkrare på hoppen och får mer fart taxerar mindre = lätt felbedömning.

Men börja grina då!

Yessica
0

#15 Håller återigen med Madde! Dumt argument. Vissa gånger händer det att hunden missbedömmer. Så är det bara. Visst det kanske händer sällan, men när det händer är det inte roligt. Då önskar man nog att man haft rivningsbara bommar… Dom kanske inte dör, men dom kan skada sig mycket om man har otur. Jag skulle aldrig chansa!

Markbom brukar oftast inte hjälpa som det hjälper på hästar, det är såå olika djur! Om man vill förbättre hundens hoppteknik ska man istället jobba med hopptekniksövningar.

Ha en bra dag!

India
0

Hallå! Jag tror inte att någon argumenterar för fasta hinder. Man ska ju i vilket fall som helst sluta innan hunden blir trött, även på rivningsbara hinder..

lennartsdotter
0

#16 o 17- Tar tillbaka det jag skrev, hade väldigt brottom!

#17- Markbom funkar på min hund.

Gingo
0

Jag brukar låta min hund hoppa max 1 gg iveckan. I sommar har hon bara hoppat 3 gg så lite ringrostig är hon och hon är ju i samma kroppsform som hon var förra sommaren :( Tog några bilder när hon hoppade idag över några hinder.

Jag värmer upp 10 min med att springa gå slalom mellan benen och några småa skutt. Sen går jag över till rätuppstående hinder elr vad det heter. Sen gör jag några olika hinder antagligen på längden elr höjden elr så gör vi att hon hoppar ca 20-30 cm hinder i nån sorts bana runt huset. Som högst har hon hoppat 1,05 cm förra sommaren och det är jag stolt för, På längden tror jag det var 185 cm då vi tränade lite längdhopp dock inte med ett sånt långt hinder. Sen kör vi lite nervaravning och strechting och massage :)

Hindret på bilden är kanske runt omkring 50 cm hon är 56 hög :)

Ricko
0

Ja Agility är ju kul! Brukar variera men har bara tunnel till katterna och kaninerna så det blev bara slalompinnar och hinder till hundarna.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Gingo
0

Balansbrädan tycker min om. men inte slalompinnarna.

wildamatte
0

11#

Men om man kör teräng agility så är det fasta hinder man kör på. Te.x stockar och stenar. Jag tror inte att det är någon fara när det är såpassstota hundar :)

wildamatte
0

14#

Om man värmer upp ordentligt och på ett vättigt sätt innan man börjar hoppa och avslutar när hunden går som bäst så är det inga problem.

wildamatte
0

20#

Hunden bör inte hoppa 1.05m I agility får en large hund MAX hoppa 65 men oftast 55.  Men om den klarar det utan marginal kan man väll hoppa 1.05 :)

Gingo
0

#25  Hon har bara gjort det en gång det är inte så att hon hopar det jämt, och hon kommer inte få hoppa så högt igen. Vi brukar hoppa 50-65 och förra sommaren gick hon så bra att hon fick prova :)

wildamatte
0

okej (:

Sloj-border
0

jag brukar både göra ungefär som du fasst lite mer saker ^^

min lilla borderterrier Greta som hoppar ca 80 cm :))<33

Yessica
0

#28 Oj! Gillar inte att pinnarna sittar fast… Rynkar på näsan

Sen tycker jag verkligen inte man ska låta hundarna hoppa för högt/långt för sin storlek. Det finns ju en maxgräns av en anledning..

Ha en bra dag!

Sloj-border
0

#29 det är inget fast hinder! :O den sitter jätte löst på andra sidan så hon hur lätt som helst kan riva :) jag brukar absolut inte hoppa så höga hinder med henne nå ofta! :O det har bara hänt nån gång när jag har velat se hur högt hon kan hoppa :) annars brukar jag köra på hinder som är ungefär lika höga som henne själv eller lägre..

wildamatte
0

Aww! vad sööt :'D

Sloj-border
0

#31 hihi aa, tack! ^^

Ricko
0

#30 Ser då ut som det sitter fast om du tittar på kvasten eller sopen eller vad det är längst uppe. Den sticker ju igenom två hål, hur ska den då kunna ramla?

lennartsdotter
0

#33 Ser ut som att det bara är på ena sidan. Och det skriver hon oxå :)

Yessica
0

#30 Aah, okej. Såg ut som om det satt fast, eller liksom att den skulle kunna "riva" men att det bara flyttas framåt men inte lossnar. Men det är ju svårt att se på bild, men jag tror dig när du säger att det inte sitter fast. Det är bra att det inte gör det! Glad

Ha en bra dag!

Gingo
0

en fråga bara hur får du din hund att byta gångart mellan hinderna ?o: det skulle vara ett under om ajg kunde gör det med min eller iaf hålla hon i trav.

Ricko
0

#34 Jo man ser att den är lösare på andra sidan men ändå inte så den kan ramla om hunden inte klarar det. Men svårt att se på bild, får väl lita på dig(ägaren)

Sloj-border
0

jag skulle adrig göra nått farligt för min lilla älskling! hon betyder allt för mej och hon är min bästa vän och jag älskar henne så oerhört mycket! <3333 om hon skulle göra illa sej skulle det göra ont i hjärtat på mej!

JAG ÄLSKAR MIN LILLA GRETIS (greta) OCH JAG SKULLE GÖRA VAD SOM HELST FÖR HENNE! :D<3333

lennartsdotter
0

#36  (hoppas du menar till mej) - Ja det var svår till en början, och det funkar nästan inte alls när min hund är pigg… :) 

Men börja med att kunna trav hoppa, tills det sitter. Sedan kan du trava över ett litet hinder och sedan gallopera över nästa.

Och sedan fortsätter du tills du kan få hunden både från trav till galopp och från galopp till trav, det kan man förresten träna utan hinder också. Det kanske blir lättare om du inte har hinder från början. :)

Gingo
0

# 39 jo jag menar dig. okej, Hade du koppel på din? Skulle vara bra att lära min att ta det lite lungt ibland rusar hon så mycket så hon hinner nästan inte hoppa.

vad ska jag ha ist för hinder då?

lennartsdotter
0

#40 - Japp, min kan inte vara lös, eller jag kan snarare inte ha honom lös.. hehe… Fast om du har din lös kan du ju börja med koppel och sedan när det funkar höja kraven genom att ha hon lös.

Ingenting. Bara jobba med att kunna få huden att röra sej i den takt du vill till en början. Sen kanske bommar och efter de små hinder.

Jag är inte direkt expert men… Jag skriver bara det jag tror kan funka, värt ett försök ialla fall. :) Och jag gör unefär såhär med min hund. :)

Lycka till!

Gingo
0

# 41 okej.  Hmm min kan inte heller vara lös inte själv iaf.

Röra sig i takt gör hon med mig hela tiden Så med det är det inga problem. Bommar skulle inte funka då hon inte brukar bry sig om dom utan bara springa över som vanligt.

Men jag ska prova iaf :)

lennartsdotter
0

#42 - Okej, men då kan du ju ha små hinder och bara ha som mål till en början att hon ska kunna trava över dom. :) Det är ju som inte så stor ide om hon struntar i bommarna… haha. ;)

Gingo
0

#43 Haha nej de tär det inte ;) Ska börja nästa år Då hoppsäsgonen börjar ta slut just nu Snön börjar komma :D