Innehåll i minnesbok
Hej!
Jag har tänkt göra en minnesbok till minne av min älskade hund som vi fick avliva för drygt ett år sedan. Jag har varit så ledsen att jag inte kunnat tänka på det. Men bok och bilder är fixat redan för 1 år sedan.
Men nu tänkte jag att jag kanske orkar ta itu med det. Det är ju så fint att ha en bok om sin älskade vän.
Nu till frågan: Vad tycker ni boken ska innehålla? Är det någon här inne som gjort en minnesbok och vad innehöll den?
Självklart blir det massor av bilder men vad mer? Förslag?
Har aldrig gjort någon själv, men vilken fin idé!
Beskrivning av hundens personlighet och "egenheter", berättelser om särskilda minnesvärda händelser, någon vacker dikt?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det kan ju vara roligt med lite information, vad ni gjort under era dagar, vad ni har gjort tillsammans osv. Det är ju minnen man vill komma ihåg? :D
Jag funderar själv på att göra en bok varje år till min hund. Alltså så får han en bok varje år i födelsedags pressent med bilder och text samt beskrivningar på vad vi gjort, vad han lärt sig osv.
Ja, precis!
Tänkte först och främst ha ren fakta om hans färg, hårlag, vikt mm.
Sedan om hans föräldraro ch hur han var som valp.
Aktiviteter vi har hållt på med.
Och sedan tänktej ag mig något liknande: vad han gillade och inte tyckte om.
Egenheter och speciella saker man gjort var smart!
Fler idéer =)
Jag skriver i min dagbok om roliga, gulliga och andra händelser som gäller hund. Tänkte det är bra att spara.
#4 Ja, det är det för man vill komma ihåg vissa saker som har hänt. Dessvärre är jag orolig att jag kanske har glömt vissa händelser då det var över ett år sedan han gick bort =(
Du har inte skrivit i en dagbok eller blogg eller nått tidigare?
Kanske står saker i den som du kanske glömt bort men kommer på!
Annars kanske du kan prata med någon mer som kände din hund och dig , dom har säkert minnen som inte du kommer ihåg :)
Jag tog bort min hund för 4 år sedan och fortfarande när man pratar om honom så säger folk saker som dom kommer ihåg som man själv kanske inte kommer ihåg så bra!
Det enda jag hade och faktiskt fortfarande har kvar är hans hemsida…där är det ju mest bilder men kanske ska kolla igenom den. Usch vad jobbigt!
Ja men fråga andra är en bra idé!
Ni får gärna bara titta in på hans hemsida om ni vill se vilken charmig hund jag hade…vet ju att alla tycker att sin hund är charmigast men men! Titta in om ni vill hedra min älskling:
Inga fler förslag! =)
Skriv om första gången du träffade honom eller när du hämtade hem honom, det är mysigt att läsa om ens känslor man har då längre fram i tiden :)
Funderar på att göra en om Ricko.. Berätta om roliga, sorliga, speciella minnen osv :)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#9 Ja det är ju riktigt bra. Vi var ju och hälsade på när han var både 3 och 5 veckor. Och visst var det mycket känslor och tankar som kom fram då =)
#10 Jag är lite orolig att berätta om sorgliga minnen, jag vill ju inte att jag ska bli så ledsen varje gång jag läser. Så lite svårt att veta hur mycket sådant man ska ta med
Kanske något busigt upptåg han gjort…
kanske du har någon leksak som han tyckte om som du kan dekorera med (är det en mjukis kan du ju ta ut allt ludd och använda den som bakgrund på en sida. ett av hans halsband kan bli en snygg detalj i boken. hade han en namntag kan du fästa de i boken också.
vet inte om du gjorde ett, men om du gjorde ett tassavtryck så kan du ha med det.
skriv upp speciella händelser och saker ni lyckades med tillsammans. berätta om hans egenskaper, roliga och kanske lite udda?! stötte ni på några motgångar som ni lyckades övervinna så kan det vara roligt att ha med…
sen kan du ju sätta in hans stamtavla i boken som ett snygg detalj. dock skulle man nog kopiera den i färgkopiator så att orginalet inte klipps sönder eller liknande. kan vara kul att ha kvar orginalet helt.
men det finns inga gränser för vad som kan vara med i en minnesbok.
lycka till!
#12 Mycket bus gjorde han ;)
#13 Du har ju verkligen bra idéer…du verkar vara inne på ett dekorativt spår vilket är perfekt. Ja, jag har ju många roliga lekasker som han älskade så om jag tar ut allt ludd borde den nog få plats. Och stamtavlan kan jag också fixa…det blir perfekt!
#14 då jag själv brukar göra minnesalbum på beställning åt släkt och vänner så blir det personligare om man dekorerar boken med saker som är relaterade till personen/djuret/händelsen…
om du vill ha lite finare bakgrunder i ditt minnesalbum så kan du ju köpa fina mönstrade papper, finns papper som är med hundtema.