Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 6651 ggr
Ricko
0

Drever

Nån som har erfarenhet av hundrasen Drever? Hur är den, kan den bo ute året om osv osv? :)

Är rasen sjukdomsbelägen?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Hilo]
0

Det jag vet att det är en ren jakthund och behöver antingen jaga eller utöva någon form av sådan stimulans för att må bra.
Det är en hund som kan lida av frambensfel, och kroksvans samt lungödem.

Kan inte så mycket om drevern, men om den kan bo ute året runt hänger nog mer på vilken kvalité hunden är i.
Hanar med lågt hängande testiklar, samt stora och tunga drevrar är inte lämpade i vinterlag..

En drever bör också göra drevprov samt ett MH-test för att kolla statusen. Dock har de flesta drevrar idag bra mentalitet, men för säkerhetens skull. I jaktsammanhang är drevskallet vilktigt - så det är alltså en hund som är benägen att skälla.

En drever har otroligt stor arbetsvilja och stor jaktlust och bör därför inte hållas som enbart sällskaphunds.

Mer än så vet jag inte om drevern..

[Hilo]
0

Glömde - Drever utomhus året runt = Isolerad hundkoja med värme.

Fast du kan ju inte bara slänga ut den och tro att den mår bra, den måste ju vänja sig.
Men varför ska den bo ute året runt?

Ricko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Nej jag vet, har ju haft hundar ute året om (visst fick dom komma in ibland) förr men ja.. För att mamma vill slippa hundhåret antar jag? m.m :)

#1 Det är ju det att det blir 30minus ofta på vintern jag oroar mig för. Dom förra hundarna's hundkoja var det element och isolering i, men tyvärr sålde vi den. Men vi brukade ta in dom i huset/garaget dom allra kallaste kvällarna osv, även huskyn då hon var unghund/valp

[Hilo]
0

#3 Personligen tycker jag - så skaffar man inte hund för att ha den ute bara för att slippa hundhåret.. Då skaffar man en hundgårdshund, t.ex. grönlandshund om man nu måste ha hunden ute. Eller så struntar man i hunden..
Drever är ingen lämplig hund att ha ute i de där förhållandena alls.
Så drever verkar inte vara rätt för er redan där.

En drever och en siberian husky är def. inte samma typ av hund, och klarar inte av samma förhållanden = Drevern ska normalt inte behöva bo ute året runt om man nu inte bor på ett sydligare ställe där vintern är mild. Glad

[Hilo]
0

-Puttar upp om någon annan kanske har mer att säga

[jakke94]
0

tycker inte att en drever är en "ute året runt hund" ..

skulle råda er att köpa en pudel eller liknande, så slipper ni hundhåren :P :)

[Hilo]
0

#6 Javisst, finns ju en del raser som fäller mindre.

marinelady
0

Om din mor inte vill ha hund pga hundhåren, skaffa inte hund…vad gör ni under valptiden med hunden? Eller om den blir sjuk och måste bo inne?

[jakke94]
1

#8 instämmer, när hundar blir äldre är det inte säkert att den klarar av kylan heller.

[SusannaK]
0

Jag förstår inte vitsen alls med att ha hundar enbart ute. Kan dom bli särkillt sociala o trevliga av att alltid stå i hundgård? VAd ska du ha hunden till *nyfiken*

Låter som du borde vänta med hund tills du flyttar hemifrån om din mamma tycker hundhåren är så hemska….Förvånad

Ricko
0

På vintern tar man såklart in den, det gjorde vi med våra hundar när det var kallt också. Etfersom alla i familijen vill skaffa hund utan mamma och jag ska ha en hund. Jag bryr mig inte om mamma. Och det är ju inte direkt JAG som inte vill ha hundhår, det är mamma.

#10 Jaga när nån i familjen tagit licens.

Hilo, vad jag menade var att vi t.o.m tog in huskyn, då tar vi såklart in en drever också! Sen har vi haft en Pappis som vi hade inne hela tiden, och valparna och när dom(alla hundarna) var sjuka eller skadade hade vi dom också inne. Men vi menade att om den kan t.ex bo i en hundgård varje årstid osv altlså t.ex 7-8 timmar när man är på skolan. Inte att den ska stå och ruttna i en hundgård. Ni missuppfattade nu.

[Hilo]
0

Fast "Bo ute året runt" - Tolkas ju tydligen inte "8 timmar om dagen"

Men om din mamma ville slippa hundhåren - spelar väl ingen roll om hunden ändå får bo inne..
Så jag förstår inte varför du tycks ändra dig hela tiden..

Eller att din mamma inte förstår att hundar inte bara hårar vissa tiden på dygnet.

Finns MASSA raser som hårar minimalt..

[Hilo]
0

- Även tillägga att man lämnar inte en hund ensam 7-8 timmar om dagen…
Djurskyddslagen säger 6 timmar.

Har man inte tid med hunden, så anser jag inte att man ska ha hund ö.h.t.
Men det är min åsikt.

xcess
0

Vad jag har fattat det som har ni haft en hel del hundar de senaste åren ändå, så hårproblemet borde funnits hela tiden?

Taci
0

#11, jag tycker det låter som du borde respektera att din mamma inte vill ha hund helt enkelt. Du är minderårig, därav bestämmer dina föräldrar över dig = du skaffar ingen hund om de inte vill det. Så det kanske inte är så mkt att fundera på? :P

minja
0

Alltså om din mor inte vill ha hund det kvittar orsak så tycker inte jag ni skall skaffa någon. Du skriver att du skiter i vad hon tyccker men så länge du är omyndig och bor hemma så har du inget att säga till om!

Det är dina föräldrar som har ansvaret fullt ut. Och eftersom ni har haft så många hundar så borde din mor ha veta vad det innebär och det ligger nog mera till grund där än att det blir hundhår.

Ricko
0

Ändra mig? vad har jag ändrat mig? Det enda jag tillade var att  den akn vara ute vilken årstid och månad som helst i ett par timmar per dag, eftersom Ni inte förstod hur jag menade. Inte som en t.ex Chihuahua som inte klarar av 20- i några timmar. Eller klarar av gör den säkert men tror ine den mår bra.

#16 Pappa vill ha, men ej mamma

#13 Det kommer finnas som som pysslar och går ut med den nån timme imellan men ja det är svårt att förklarar, eller ja ni verkar inte förstå hur jag menar.. hmm.. Alltså jag lämnar den 08.15 och nån gång vid lunch rastar nån den osv sen kommer jag hem lite innan 5

Ricko
0

#12 Men hon är väl inte dum i huvudet heller? Men inte vet jag okej? Nu frågade jag om drevern inte eftre massa påhopp.

Ricko
0

Eller påhopp och påhopp, vad ska man kalla det.. Men ja jag behöver inte svar som dom sensate 10 inläggen. Det kunde räckt med t.ex "En drever passar inte såbra som utehund med det klimatet" eller nåt liknande.

Ricko
0

Många med hund börjar runt 6-8, och kommer ofta hem senare än 5, vad gör ni av med hunden? Jag kan mycket väl tro att ni lämnar den och efter nå par timmar kommer hem och rastar den eller liknande

Ricko
0

#16 Ja det vet hon väl? Men en orsak att hon inte vill skaffa hund är Hundhåret, förstår ni/du bättre nu?

Ricko
0

Kan vi sluta diskutera om detta nu? Tycker ni fått svar nu. Nu är detta ett disskusionsforum och alla får säga osv, men om nån kan respektera TS's önskning så vill jag att det bara ska komma inlägg med fakta om Drevrar, eller ja frågor som jag hade på mitt första inägg!

[jakke94]
0

#22 det är du själv som hålt disskutionen i liv, du har skrivit dem 6 senaste inläggen Flört

Ricko
0

#23 Just för att svara på de dom inte verkar förstårr ;)

[Hilo]
0

#24 Jag har förstått precis av det du skrivit. Ord för ord.

-Men jag tyckte att det vart en ändrig från "Bo ute året runt" till "Ute några timmar om dagen". Det är en ganska stor skillnad enligt mig.

Ett tips är då kanske att skriva vad du menar från början, så slipper du en massa svar som du inte önskar.

Jag är hemma hela dagarna så mina hundar behöver inte vara ensamma en hel arbetsdag.
Kan inte svara för de andra, men om jag åkte hemifrån kl 6 på morgonen och kom hem klockan 16 på eftermiddagen skulle jag inte skaffa hund.
Tog de tiderna då det är så sambon jobbar.

Jag jobbar helg, varannan oftast, så jag har all tid för hundarna, och på helgen är sambon hemma om jag skulle jobba.

Här bor det folk som låter sina hundar vara på gården, och går ut på helgerna med hunden.
I veckorna så går någon annan ut med dem. Då tycker jag att de kunde lika gärna vara utan hund.

Du har fått bra info om Drevern i inlägg #1
Vill du får du fråga mer.
Så kan vi återta trådens ämne - lite närmare.

Royalz
0

Varför ska ni skaffa nya hund när ni bara omplacerar dom ni haft. Det är inte normalt att ha haft 7-8 hundar på bara några år. Etersom ni omplacerat alla..

Ricko
0

#26 Vi har omplacerat 2, resten har dött -.-' om du inte vet hur det ligger till ska du ej säga nåt. och det räknas bara som vi omnplacerat 1 eftersom Ricko var för han bet min syster. Men nu lämnar jag tråden om ni ska hålla påsåhär. Tycker HiF börjar bli riktigt dryg.

[Hilo]
0

#27 Tar det som att du inte har fler frågor om drevern?

Ricko
0

#28 Nej, jag är tackasam för ditt första och andra inlägg :) Men det var dom sista.

[Hilo]
0

#29 Okej, då vet jag. Så lite så.

Ricko
0

#31 tack :)

#26 Desstom har vi haft alla på 10 år. Och en har avrit fordervärdshund av dom. Så vi har haft 6 hundar på tio år, och 1 fodervärdshund på 10 år. Vwt många som haft 30 på 10 år. Vi har haft ganska många samtidigt på dom där 10åren också. Men skit samma nu

xcess
0

#32 gå in på lokala klubbar och hitta en klubb nära dig, du kan säkert vända dig till dem med dina funderingar, kolla på hundar som jobbar, prata med kunigt folk osv

Vi är inne på våra 5de hund på 15 år varav 2 har dött och 3 är i livet.