:/ hur ska jag göra?
Jo det är såhära, jag har börjat på hundgymnasie och tycker det är skit kul men min hund Robin (1år collie) hon är inte alls arbetsvillig, hon lyder och gör som hon ska men efter ca 10min vill hon inte mer… Hon tycker inte det är kul att träna lydnad och agility som vi gör som mest, en lektion varar ca 1,5h och jag kan inte delta för hunden vill absolut inte… Och agilityn är det jag brinner för, jag vill kunna tävla och komma långt inom den sporten men Robin är mer inne på vallning spår. det är väldigt frustrerande, när man har sånna planer så går det inte. men självklart aktiverar jag henne i det hon vill, för hon måste tycka det är kul.
Men så jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag ska endå gå på denna skolan i 3år så jag funderar på att köpa en omplaceringshund, en Aussie eller en BC. men isf vad ska jag göra med Robin, vill absolut inte sälja henne, för man kan inte bara ersätta hundar hit och dit, dom är ju familjemedlemmar. hade varit bra om man hade fått ha 2 hundar på skolan :P
Men jag behöver verkligen råd för jag vet inte vad jag ska göra och det är jätte jobbigt!
kan inte hjälpa dej, men undrar vilket hundgymnasium du går på ?, går i 9an och ska söka snart ..
eller ett tips har jag föresten, försök att trigga igång han innan med någon rolig leksak ? :)

#1 jag går i östra ljungby :) det ligger i skåne.
jag har försökt allt tyvärr men det funkar inte :/

Har du någon som kan ta hand om Robin under tiden du går i skolan?
Om du har det kan du ju gott skaffa en till hund och ha med den till din skola. 3 år är ganska lång tid, spciellt om man har en hund som inte duger.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Pröva att byta ut belöningen, använd dig av köttbullar istället, varva mellan godis och lek och belöna mycket och länge. Arbeta i små 10 minuters pass, kör lek och vila, börja jobba igen osv.
Fungerar inte detta så håller jag med Nikkis och instämmer.
Du har väl massa lärare på skolan som är utbildade instruktörer och liknande? Dom borde väl kunna hjälpa er!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Men om där finns någon på din skola som verkar klok så be om hjälp. Prata med dem om problemet. Var KRITISK. (Jag har hört mycket, mycket knepiga åsikter om just den skolan och deras lärare).
Har ni lärt er något om hur viktigt det är med pauser? En otränad hund kan inte koncentrera sig särskillt länge och en vältränad hund kan koncentrera sig HELT i max 20 minuter (dvs utan gäspningar, borttittanden osv som är små pauser för dem).
Fundera inte på att skaffa ny hund, det gjorde jag också en gång i tiden när det "strulade" sig med min. Jobba på så kommer du se att allt löser sig fint.

#3 tyvärr så kan ingen passa henne under skoldagarna och jag bor dessutom på internat så kommer bara hem på helgerna. :/
#4 har provat det, men hon vill inte :/

#5 vi har bara 2st som är utbildade inom hund, jag har snackat med dom och dom ser oxå att robin absolut inte tycker det är kul, inte ens dom kan få igång henne…
#6 vi har inga pauser, men jag gör många pauser med robin, för jag vet oxå att det är viktigt. Jag får hoppas att hon ändrar på sig för det finns inget mer jag kan göra än att försöka vara så rolig så möjligt
Kanske dags att börja klickerträna?
Jag tycker att du under hundträningarna ska träna mer på kontakt, börja med klicker!
Min kompis har en whippet, hon lyssnade aldrig på sin matte, då bad jag henne att börja med klicker och hennes hund är idag jätte uppmärksam, sammarbetsvillig och arbetsvillig.
Genom att träna på kontakten förstärker du den och det kanske är det ni behöver? Bättre kontakt? Men somsagt, testa med klicker.

men kontakten är det inget fel på, hon har ögonkontakt med mig hela tiden och följer mig vart jag går…
#11: Jo, men klickerträning innebär inte bara kontakt :) Klickerträning är ett träningssätt, en träningsfilosofi. Det brukar vara ett fantastiskt sätt att få upp glädjen och sammarbetsviljan på hundar!
Man har till och med lärt apor frivilligt sticka ut armen ur buren för att glatt få en spruta, valar att utan protest få tänderna genomsökta, hundar att hur lätt som helst klippa klorna även fast de innan blev helt vansinniga.
Min poäng är - du kan få upp glädjen på henne! Inför vad som helst! Kan du lära någon att med glädje få en spruta kan du lära henne att njuta av agility :) Be någon av hundtränarna lära dig allt om klickerträning.
#11 det är skillnad på kontakt såsom ögonkontakt och kontakt såsom samarbetsvilja och viljan att träna med sin förare.
Mitt tips är att läsa boken "Kontaktkontraktet" av Eva bodfäldt och börja klickerträna henne. Köp böcker och läs, då det tyvärr inte verkar som om dina instruktörer har några bra tips.
Kan det vara så att hon inte trivs på internatet? Att hon tycker det är stor omställning? Tränade ni agiltiy och lydnad innan ni började på internatet, hur var hon då?
#11 Okey, men som det låter i alla fall i texten (#0) så tror jag att du oftare måste ta pauser och längre sådanna. Och ett tipps är att börja jobba med klicker.
Andvänd dig av belöningar som hon ÄLSKAR och ge henne detta ENDAST under träningspassen på skolan, då kommer hon snart inse att det bara finns ett tillfälle att (tex.) få dom där goda köttbullarna.
Ett annat tipps är att, varje gång ni kommer in på träningsbanan, sätta på henne ett annorlunda haslband, eller byta koppel på henne. detta kommer snart att symboliser att "nu jobbar vi och får belöning för det".
Men somsagt, ge henne bara den där extra goda belöningen på tex. agility banan.
Ett tipps är också att köpa blodpudding och hacka i små bitar och sedan stoppa in i ugnen, 100 C i ca 30 minuter - super gott tycker hunden! :D
Eftersom doi hud bara är ett så är det kanske ganska förståligt att hon inte orkar i en och en halvtimme. Kanske känner hon sig lite pressad och tycker inte att agilityn är kul av den ora´saken. Träna korta roliga pass med henne med mycket lek!

Försök träna så korta stunder att hon inte hinner tröttna.
Försök fokusera på att sluta tränan när hon tycker det är som roligast
Jag hade samma problem som dig med min tik, hon tyckte att lydnaden var hur tråååkig som helst. Men efter att ha tagit en paus nu några veckor plus köra smååå korta pass med allt mest på skoj och mycket belöning och inte allt för höga krav så har jag nu en hund som tycker detta är jätte kul och viftar på svansen !
Tränar även med klicker och det rekomenderar jag absolut!
Jag hade samma problem med min, jag ville träna lydnad och agility. Hon tyckte det var kul men sen var det inte lika kul längre.
Jag gav hon uppehåll från agility hela vintern och gjorde inte nått som hade med det att göra tränade bara lydnad i gg iveckan korta pass kanske 20 min med 2 pauser och belöning som godis och busa. Nu tycker hon det är jätte roligt igen :)
Varför försöker du kräva 1½ timmespass av en 1-åring? 
Kör lite dragkamp eller så innan ni kör igång, få upp henne på max och kör max 2-3 minuter. Beröm med lek och bus, lugna ner henne lite, och gör sedan om det.
Om inte instruktörerna kan få igång henne, så är det nog ingen vidare skola, skulle jag tro…