Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2797 ggr
[jakke94]
0

hjälp med gymnasium ?

hejsan, ska välja in till gymnasium snart och funderar väldigt mycket, så tänkte se om någon här har några erfarenhet av dem olika linjerna.

dels är det ju djur då, och då är det
hundgymnasiet i örkelljunga, naturbruksgymnasium i svalöv som jag funderat på ..

det jag skulle kunna tänka mig att jobba med inom djur är vetrinärsassistent, driva hundpensionat eller kanske jobba/driva en djuraffär, och sedan hade jag ju tänkt driva vidare vårat kennelnamn.

men är inte säker på att man kan klara sig på att endast jobba med djur så har även funderat lite på handel eller hotell och resturang, eftersom jag även kan tänka mig att jobba som tex servitör eller i någon butik, typ klädesbutik m.m.. men helst djur då ..

så vad tycker ni ? jobbar ni enbart med djur/hundar och klarar er på det ? har ni tips på skolor nära lund/malmö ?
tänker tyvär (?) inte på på internat då jag inte klarar att läma resten av hundarna här hemma, och sen har jag ju mina papegojor och kanin kvar också :P

så efterlyser erfarenhet, tips och råd!

bblomquist
0

har också funderat att börja på hundgymnasiet i örkelljunga när det är dags för det, känner en som ahr varit där och hon säger att det var jätte kul, en riktig upplevelse. men att man fick råka ut för lite grisar, men att det var helt OK. det ska vara ett  jättebra gymnasium som ja har förstått :)

[jakke94]
0

haha okej :P ne, jag klarar av dem flesta djur, har erfarenhet av:
hund, kanin, fåglar, sköldpaddor, marsvin, får, grisar, ankor/höns, ödlor, spindlar och liiten vana av iller, akvariefisk och chinchilla :P 

dock är jag rädd för katter Cool

bblomquist
0

#2 varför rädd för katter? Förvånad

[jakke94]
0

haha, litar inte på dem, tycker dem är lömska, och så kan jag inte läsa deras signaler, tack för att et finns hundar ;)

men någon som har nått annat att säga om gymnasiumen ? :D

tsset
0

Nu vet jag inte vad det finns för kurser på de skolorna, men det kan finnas en möjlighet att du kan läsa både något med djur och läsa till de andra kurserna som behövs för att läsa vidare till vet.assistent, för det verkar i mina öron vara den säkraste utbildningen!

Eller så läser du natur för att kunna läsa vidare till vet. och har hunderiet/djuren vid sidan av. För, hund kan man ju faktiskt lära sig utanför gymnasiet, många hundutbildningar sker ju "privat" för att bli t.ex. instruktör.

Antingen gör du det du tycker är kul nu, läser hundgymnasiet, och läser ett basår sen och vidare till vet. eller så läser du grunden nu och sen vidare till vet., och har hunderiet vid sidan om.

Själv valde jag att göra något kul, så jag vet att jag tar mig igenom gymnasiet.Tyvärr inte hund då det inte fanns så nära på min tid. Nu efteråt planerar jag att läsa lite fler kurser för att få behörighet till mer, troligen på distans så jag kan hänga med hundarna mer under dagarna. Sen får man väl se vart man hamnar!

[jakke94]
0

#6 tack för tipsen

Jupp vill gärna komma in nånstans där jag tycker det är kul :P

men är det samma utbilding till vet. assistens som vet ? :P

tsset
0

#7 Näe, verkar inte så! Sökte lite snabbt på det och det verkar inte som att man tidigare har behövt utbildning för att vara vet.assistent men att det numera (självklart) är så att folk med utbildning anställs före folk utan. Djursjukvårdarutbildningen är det som gäller då, för det behöver du ha läst naturkunskap B eller biologi B utöverkärnämnena, och ha "- Yrkeserfarenhet; minst 6 månaders yrkesverksamhet med arbetsuppgifter som djurvårdare/djurskötare/djursjukvårdare".

För veterinär är kraven lite högre: Matte D, biologi B, fysik B, kemi B, utöver kränämnena.

Verkar som att du kan läsa biologi a+b på hundgymnasiet iaf. Troligen bör du kunna det på den adnra skolan också men jag hade lite svårt att hitta till den…

I mina öron verkar hundg roligast då de också har internat! Lägga till biologi a+b och efter gymnasiet utbilda sig till vet.ass. Då får du allt i ett!

Ricko
0

Lite OT men men. jag brukar säga "hundar, en kattägares dröm" eller en smådjursägaresdröm. Dock älskar jag mina katter men hundar är faktiskt den bästa skapelse ;)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[jakke94]
0

#7 jupp hundgymnasiet verkar roligt, men det är ett ganska långt avstånd, men kanske får bo där, men det vill jag helst inte då jag får orda passning åt mina smådjur:P

vetrinär har jag inte betyg till att bli, och jag vill nog inte bli det heller :P .. men är nästan helst säker på att jag vill jobba med djur :P .. så det är jag väldigt öppen med, bara det handlar om djur :P

drömmen i framtiden är ju att driva vidare kennlen och då ha hundstall så man kan ha hunddagis ;P mer och mer folk skaffar ju hund och mer och mer jobbar mer och oftare :P men då behöver man ju kanske jobba med något annat först så man har råd och vågar ta första steget att öppna upp / bygga upp ett hunddagis :P

ska prata med "syon" på vår skola nu i veckan :P

tsset
0

#9 Näe det är klart att du inte har betyg till att bli vet, du har ju inte läst kurserna än! Betygen på grundskolan avgör ju bara vilket gymnasie man kommer in på, det som har betydelse för att läsa högskola är att du har gymnasieutbildningen klar och att du läst de kurser som krävs med minst godkänt.

Så att grundskolebetygen avgör om du kan bli vet eller inte är helt fel! Även om det ofta sägs så "om du ska bli vet när du blir stor måste du få höga betyg redan nu"…

Annars finns ju säbyholm också, och något i forshaga osv. där jag tror att man får ha med sig hund och andra djur. Kolla upp!

[jakke94]
0

#10 just det (1) .. dock tror jag inte jag vill bli vetrinär :P
hade hellre velat bli vetrinärassistent..

jupp syon ska plocka fram några gymnasielinjer / skolor till mig som finns här i skåne :P finns ju säkert många man inte känner till än :P

bblomquist
0

#1 uuuppsi duuppsi, örkelljunga vet ja ingenting om , det var tydlgien ett annat gymnasium min kompis hade vart på, men det e örkelljunga jag ska gå på. hoppas det är bra, har någon gått där?

[jakke94]
0

nu har jag hittat två bra gymnasium, ett i lund och ett i malmö som jag troligtvis kommer söka in till! både med inriktning Hund & djurvård.

söker ju in till båda och sen får jag se, för det är ju inte säkert att man kommer till det man valt som första val :P och det är samma gymnasium bara i olika städer.

jag kommer isåfall komma med i den första klassen då dem öppnar upp helt nytt i malmö o lund .. eller linjerna är helt nya inte gymnasiumen :P på skolan har dem bara djurlinjer

MissMee
0

Seriöst börja absolut inte i örkelljunga! Jag gick där innan fast jag bytte till östra ljungby eftersom hon hundläraren där är inte alls bra, hon lyssnar inte på eleverna och hon skäller ut folk och visar ingen hänsyn alls, och ingen har koll på hundarna alla bara står och skäller där hela dagarna man kan nästan inte tänka där eftersom där är så mycket oväsen :/ du kommer vantrivas… tilloch med min kursledare uppe på brukshundsklubben sa till mig att det var bra att jag sluta för hon läraren var ett psykfall. :P inte alls kul, fast alla elever och dom andra lärarna är jätte trevliga. Men hon Charlotte är inte att leka med.

jag rekomenderar inte den skolan så du vet, men svalövs skola är jätte bra :) och östra ljungbys oxå :)

[jakke94]
0

#14 tackar för tips men blir nog inte örkelljunga för mig, då jag hittat gymnasium som värkar minst lika bra och som ligger närmare :P :)

MissMee
0

Vad bra :) var lixom bara tvungen att varna dig haha hoppas att du väljer rätt skola för dig :) själv fick jag byta 3 gånger för att hitta rätt haha :)

anaprincess
0

skulle inte råda att gå djur gymnasium. För framtiden ser inte ljus ut inom det. Det är överskott på arbetsmarknaden i ca 15 år framåt. Sen måste man tänka på vad får du för ämnen med dig därifrån? Kan du söka andra utbildningar med dem? Har du ämnena som ger grund tillbehörighet till högskola med dig från den linjen? Och vill tillägga att du behöver inte gå djur linje för att söka till veterinär assisten det kan man gå ändå om man har svenska, engelska och matte B, samhälle A och Naturkunskap B men du är medveten om att du måste ha ett medel på 19 (medel på 20 är MVG i alla ämnen) för att komma in på den utbildeningen sen?

[jakke94]
0

#17 hmm, jag tänker så hära, jag är redan nu skoltrött på den "vanliga" skolan och vill därför göra någonting som jag tycker är kul på gymnasiet, och sedan om man inte kan få jobb efteråt, ja då får jag väl försöka läsa till något annat jobb jag kan tänka mig att göra..

Och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att öppna eget, Tex hunddagis eller liknande :P

men tycker det är viktigt att det man läser är kul och att man kan få jobb som man tycker är roliga.

men tackar endå för dina råd!

anaprincess
0

#18 Jo visst ska det vara kul men väljer man fel så blir det mycket längre. Jag valde fel och är nu inne på mitt 5:e år av gymnasie studier och det är inte kul! För även om det fattas bara ett ämne för att söka en utbildning så är det bara komvux som gäller och köerna dit är långa och det är svårt att få ett specifikt ämne. Och för att få pengar när du går på komvux så måste du läsa minst 200 poäng annars måste du ta lån. Så tänk efter vad är viktigast en rolig linje eller en vettig linje. Valet kan avgöra om du ska plugga 3 år eller 4-5 år på gymnasie. Lycka till.

HannaM
0

Gör något du vill, att gå en linje som är studieförberedande bara för att folk vill det är i mina ögon korkat. Jag ångrar mig så ofantligt att jag gick natur, jag kan inget alls i dagsläget och jag hatade skolan hela gymnasiet. Däremot kan man ju se till att dom valbara kurser man har hamnar på "vettiga" ämnen som gör det lättare att läsa vidare sen om man skulle vilja.

tsset
0

Fast sen är det väl så att det mycket väl kan finnas de kurser som behövs på skolorna, bara att prata med syon så kan hon ta reda på det. ALLA linjer ger högskolebehörighet, inte till alla program där man kan behöva ha läst t.ex. historia A eller biologi B eller så, men finns det att välja till på skolan blir det nog inga problem.

Dessutom är det väl så att bara en del tas in på poäng, och en del på högskoleprovet?

Själv valde jag att läsa något jag tycker om just för att jag inte vet. Skulle jag få för mig att vilja läsa till veterinär eller något som kräver mer än det jag har så är jag 100% beredd att läsa upp kurser under något år för att kunna komma in på det jag vill. Man behöver dessutom inte ta lån, man kan mycket väl jobba och få det att gå runt om man bara har en kurs eller två att läsa upp.

Hoppet är inte ute bara för att man väljer att läsa något kul under gymnasiet! Finns ju dessutom KY-utbildningar, folkhögskolor och privata utbildningar…

KitoBonito
0

Jag kan verkligen inte hålla med dig, men du är väl en av de få som hoppar av för att man är kaxig mot Charlotte och inte klarar av hennes kaxighet tillbaka. ;)

Till jakke94: JAG har gått på Örkelljunga Hundgymnasium och det är det bästa val jag någonsin gjort. Jag har lärt mig otroligt mycket, både om hundar och mig själv. Charlotte är en grymt kompetent, cool lärare som lyssnar på sina elever. Hon är bestämd och har sina åsikter och hon går verkligen att diskutera med. Det finns få som har hoppat av och det är typiska "bråkstakar" eller människor som inte "pallar". Jag kan inte känna igen nr 14 via hennes presentation men jag tror inte hon kan ha gått på skolan mer än några få dagar.

Men kika in på hemsidan; http://www.hundgymnasiet.se/

De har dessutom öppet hus i helgen.

SaraC
0

#21 Nu var det 3 år sedan jag sökte till Högskolan så det kan ha förändrats, men då gick man efter poäng och HP gav förtur om urvalet skulle ske bland flera med samma poäng.

Välj det du tycker är kul nu, säger jag också. Du kommer hinna ändra dig flera gånger om vad du vill ändå.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

tsset
0

#23 Har tittat runt lite och det verkar vara olika överallt, tror att jag läst att några tar in 30% på högskoleprovet och 30% på poäng? osv. osv. Massa konstigheter och ingen klarhet får man.. kanske beror på vad man ska läsa ;)

SaraC
0

#24 Enklast att fråga antar jag. Hursom klargjort att val av gymnasieprogram inte hindrar helt annan inriktning i framtiden. Själv läste jag handel på gymnasiet och nu pluggar jag till lärare, jag behövde inte läsa upp någonting mer än ett IG i MatteA.

tsset
0

#25 Och jag tror att du blir en utmärkt lärare för det är som en sådan jag uppfattat dig!

Själv var jag en riktig pluggis tidigare, men en olycka gör att jag knappt minns något jag lärt mig och har svårt att minnas nu. Tungt till en början(speciellt att erkänna det) men sen när jag släppte pressen så gick det lättare. Och nu på senare har jag insett att det man presterar i gymnasiet inte är allt. Man kan fortfarande bli något utan att plugga ihjäl sig och läsa utökat program på 700 poäng och få mvg i allt (har både en och två och tre sådana vänner, jag var också sån och jag tycker otroligt synd om dem när de är som mest pressade).

HannaM
0

Nej hoppet är inte ute men däremot kanske man blir skolskygg? Skrämd och uttråkad? Jag har ingen som helst lust att sätta mig i skolan igen, jag led tre år i gymnasiet och är rätt säker på att det inte varit så illa om jag gått något jag tyckte var kul.

anaprincess
0

Det där med behörighet är olika men man kan räkan med att dom flesta utbildningar krävet Svenska A & B Engelska A Matte A &B Samhälle A och Historia A och dom flesta djur utbildningar kräver Naturkunskap A & B och i många fall även kemi, biologi och fysik.

Sen kan man ju ha hur många ämnen som hellst och ändå inte komma in på nått pga medeln. Jag kommer inte in på nått fast jag läst snart 2900 poäng…

tsset
0

#28 Men visst är det så att man kan läsa upp betyg? Alltså inte bara från ig till g utan höja ett g till mvg? Har fått för mig det, men kan ju ha fel… går väl att göra prövninar också, och då går det väl "fortare"?

Antal poäng säger ju tyvärr inte mycket, bara för att man läst mängder betyder ju inte att betygen är bra(om de tinte är utökat på gymnasiet vi talar om, där krävs det att man "kan plugga", har bra betyg).

[jakke94]
0

ska försöka få tag på min syo i morgon, han har inte varit där innan i veckan fastän han skulle varit där ^^ ..

men tror fortf. att jag kommer göra det jag tycker värkar roligast.. och det är ju inte så att det enda man gör är att plugga hund, man läser även tex svenska a och b, matte a,engelska a, sammhälskunskap, religionkunskap m.m!

SaraC
0

#26 Tack, kul att höra! Absolut, man ska inte hänga upp sig på val man gör i tonåren.

#28 Fast flera ämnen du räknar upp måste ingå i alla gymnasieutbildningar och ännu fler ingår ändå.

#29 Jag tror att vår nya regeringen har ändrat det till att du bara kan läsa upp ett streck eller IG. Förr kunde du läsa upp ett G till ett VG eller MVG. Antingen har de ändrat eller kommer/vill, minns inte.

#30 Jag tycker att det låter klokt. Du kan som sagt välja att läsa in ämnen senare om du kommer på att du vill bli något du inte har behörighet till. Man ska gå på vad man vill och inte vad andra tycker!

anaprincess
0

#31 Finns flera linjer som inte har dom ämnena. Min sambo läste inte historia, svenska B och matte B som jag gjort men han hade kemi, fysik och biologi som inte jag har.

#29 var ju just det jag skrev, fastän jag läst massor så kommer jag inte in på nått för jag har lågt medel. och jag kan inte läsa upp allt för det skulle ta flera år. och skulle inte har råd för böckerna kostar skit mycket.

SaraC
0

#32 Har inte sagt att alla linjer har alla ämnen och kurser du räknade upp, men alla gymnasieprogram har åtta kärnämnen på minst 750 poäng- Engelska, estetisk verksamhet, idrott och hälsa, matematik, naturkunskap, samhällskunskap, svenska eller svenska som andra språk, samt religionskunskap.

tsset
0

#31 Låter ju otroligt korkat av regeringen! Varför inte kunna läsa upp liksom? Finns så otroligt mycket som kan påverka skolgången och hur det går, inte bara lathet. Dags att börja fundera på vad man ska rösta på nu känner jag ;)

#32 Numera är svenska B ett av kärnämnena som alla läser, matte B läser de flesta linjer dock inte media och estet tror jag det är. Histora A ingår väl bara i sam och något mer så den får man också lägga till.

#32 Kan du inte lösa det med folkhögskola istället för komvux då? Minns jag rätt kan man läsa upp där också och det verkar lättare att göra där än via komvux.

SaraC
0

#34 Ja, jag vet. Det är en väldigt, väldigt dålig idé. Man ska inte behöva lida för "missar" i tonåren hela livet. Men det är knappast den enda bottenidé regeringen har när det gäller skola och utbildning, tyvärr.

anaprincess
0

#34 På estet läser man både Matte B och Historia A. Gick ur där i juni.