Varghybrider
Jag bor i östra Sörmland vi har helt plötsligt fått varg som stryker runt vår gård. Vargen till och med går in i byn och runt i villa trädgårdar. Konstigt varg beteende tycker jag. Det går en hel del rykten om att det skulle vara varghybrider som lever ensamma och agerar lite konstigt. Är det någon här inne som vet något om varghybrider?

Lite… Men det finns massor att läsa om det.
Vad tänkte du på?

Tvivlar på att det är varghybrider. Hur många vargar är det som stryker omkring? Är det fler? Är det en varg så är det inte alltid så konstigt. Det kan vara en ungvarg som utvandrat från sin familjeflock och går lite strövartåg i jakt på eget revir.

Sista "fira" varghybriden jag hörde talas om var för knappt 4år sedan.
Ska inte säga att det inte tillkommit någon men tror inte det..
De hybrider som finns är oftast i människans ägo..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
säger som zebben, och vargen har ju i många fall visat sig mera nu på senare år,eftersom människan inkräktar mer och mer på deras områden och byte,så dom får lov att närma sig och hitta föda närmare människan…
vargfrågan här på västkusten är enorm just nu, folk ser vargar överallt, många tamhundar har blivit dödade och folk är tyvärr både rädda och frustrerade, för att inte nämna dom som är rent hatiska.
≧◔◡◔≦
Jag tänkte inte på något speciell, unga vargar som strövar igenom landskapet har förekommit lite nu och då. Det känns så konstigt att det helt plötsligt dyker upp minst en jättesocial varg som med lätthet springer över broarna för att komma över motorvägen. Den är tjock och fin med blank och fin päls.
Hur fungerar varghybriden i med människor? Vad är syftet med hybriden? Vilket av instinkterna är starkast hunden eller vargen?

#6 Själv anser jag att ta fram varghybrid är djurplågeri. Det är inte ok att ha dessa, precis som lagen säger. Hybrid är ju egentligen fel ord, men jag väljer ändå att skriva hybrid då folk förstår vad man pratar om.
Jag "känner" en kille som har en varghybrid och den hanen är 8 år och otroligt social och trevlig. Trots att det är, minns inte till 100 nu, men jag tror det var 50/50 i honom. Han avgudar sin familj och folk runt omkring, fungerar jättebra med hundar, dock inte alla, men fullt normalt.
Men det är nog den enda jag hört om som det faktiskt har fungerat för. I USA säger ju statistiken något helt annat. Där dödas ägarna av sina hybrider och skaderisken är otroligt stor. Det är inte vettigt att blanda vilt med tamt. Det slår fel…
#6 det som man brukar uppfatta hos en hybrid är naturlig skygghet som till stor del får tränas bort men reservationen till främmande kommer man inte ifrån, det är inte ett djur som springer fram till allt och alla.
Dom flesta hybrider och hybridraser verkar vara framtagna främst för folks fashination över vargen och det ursprungliga medans andra helt enkelt är villiga att gå tillbaka 12-14 000 år av domectisering för att omarbeta tamhunden.
Korsar du in varg, blir det inte en tamhund, mer en tam varg.
En hybrid är laglig from 6:e generationen, utöver det finns hybridraser ex. saarloos wolfhond där varg inte blivit inkorsat sedan 60talet.
Mer som saarloos kan du hitta här
≧◔◡◔≦

Statistiken i USA säger ingenting - det är stor skillnad på USA och Sverige när det gäller djurhållning över lag.
Det är olagligt att äga en hybrid i Sverige - med det är inte olagligt att importera en hybrid.

#9 Nu var det inte huruvida det var lagligt eller inte att äga en hybrid i sverige vs usa som statistiken säger.

#9 Det är olagligt att hålla hybrid i Sverige. Importerad eller inte…

Men det är inte olagligt att importera den.
Du kan ta in en hybrid helt lagligt. Men så fort den är genom tullen är det olagligt=)

#12 Vad är skillnaden? Ingen alls skulle jag vilja påstå.
Är det möjligt att det finns "ägarlösa" hybrider som som lämnats någon skog för att klara sig själv?

Möjligheten finns ju alltid. Men tror risken är mkt liten. Vi har sån liten skog i Sverige så de har rätt full koll på vad som finns i skogarna. De få vargar vi har kan ju knappt gå någonstans utan att de är övervakade.
Tror inte att det är någon varghybrid.
Det händer allt oftare att varg beter sig som denna. Kommer säkert att bli ännu vanligare när populationen ökar och svårighet att skaffa föda tvingar vargen till utvandring.
Flera vargar har redan avlivats när de har kommit på fel ställe och ställt till problem.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
För inte så länge sedan, tror det var förra året. Då var det en tik som blev tjuvparad med en varghane.
Vargen blev rädd och stack iväg över en stenmur eller häck (kommer inte ihåg). Men tyvärr blev tiken släpandes efter på grund av att dom hade fastnat. Men till slut så lossnade hon. Behöver väl inte tala om att hon fick en abortspruta och en öm bakdel.
Vargen blir mer och mer orädd. Jag har en kompis som får påhälsning av varg lite då och då i trädgården. Det är jättevanligt.
Och det är jätte dålig koll på hur många vargar det igentligen finns här i sverige. Vargtelefonen fungerar inte för det är så många vargar som inte har sändare på sej.
Och i värmland säger länstyrelsen att dom tappat kontrollen helt, tyvärr.
Ska väl tillägga att jag varken är för eller emot varg om någon skulle undra. Jag bryr mej faktiskt inte.
17,det där läste jag om har för mig att det var i samma veva som en chäfer hane vaktade sin gård häromkring,och kom i slagsmål med en annan hane, chäfern klarde sig inte, men dom ägarna var berömning värda definitivt,även om dom mådde dåligt av det som hände, så förstår dom vargen fullt ut,och det är stort tycker jag
#18 Jag har för mej att det var en schäfertik som blev parad med vargen.
19 jag skrev fel ser jag, jag menar att chäfer hanen vaktade gården och att han kom i slagsmål med en varghane
.
det var en grej som hände i samma veva som med tiken du pratar om
Har känt en varghybrid.
Mamma schäfer, pappa varg.
Som en stor snäll lufs var han.
Älskade den hunden..
Det här var säkert 10 - 12 år sedan och jag saknar honom ibland, när man hälsar på farmor, (det var hennes vänninas granne som ägde honom)
Sen vet jag tyvärr inga fler varghybrider.
Hört dock att slädhundar paras med varg för att få in "nytt blod".
Om detta är sant vet jag inte, det är som sagt bara något jag hört.
Jag vet inget om dem. Bara att dem jag kände var helt underbar och den perfekta familjehunden..
Det jag läst om varghybrider är att dom får en hel del instinkter av vargen nedärvda. Och det är bland annat flyktinstinkt. Inga snabba rörelser och höga röster och en massa fladder.
För några år sedan var det ett stort reportage i "hundsport" där dom intervjuat flera som haft varghybrid. Och alla sa " En gång varghybrid och aldrig mer" Dom var för jobbiga. Lätta att stressa upp sej och hela tiden på sin vakt. Men med det så är det inte sagt att alla är likadana.
Hundar ärver 50/50 från mor och far.
Jag var själv väldigt inne på att skaffa en för många år sedan, men tänkte om efter det reportaget.
Det känns som jag får släppa tanken på hybrider och acceptera att det är vargar. Det är väl bara att lära sig leva med dem men den kunskapen som fanns förr har fallit i glömska.
Jag skulle aldrig komma på tanken att skaffa en varghybrid förstår inte ens varför man gjorde parningarna.

#21 Har svårt att tänka mig att det ska paras in varg på slädhundar. De rasrena hålls rena och blandraserna blandas ut med raser som tillför något.
Visst har vargen uthållighet, steglängd och så, men den mentala biten brister det rejält i. Hund och varg delades för mellan 100 000 och 200 000 år sedan, det är bäst att låta det vara så.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#24 Håller med. Tror absolut inte att man blandar in varg i slädhundar för som Vattnadal skriver. Vad skulle de tillföra som inte våra tamhundar skulle göra? De kanske skulle kunna tillföra lite friska gener och uthållighet. Men man skulle backa enormt på den mentala biten som är väldigt viktig i ett spann.
Får åter igen påpeka att hybrider INTE är olagliga om dom har varg inblandat tidigast i 5:e generation.
≧◔◡◔≦

Blev nyfiken nu inte långt ifrån mig bor det en som har importerade hundar tror att dom heter saaros wolfdog eller nåt i dom är det tydligen mkt varg.Vet att hon försökt få dom godkända i skk men vet inte hur det gick mvh tira

#27 Saarloos wolfhond är numera en godkänd ras i SKK =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det finns en uppfödare intill norska gränsen i värmland. Han föder upp någon blandning med varg i. Och han blir inte godkänd på grund av vargen.
Men det är inte saarloos.

Jag lånar denna tråd lite! istället för att starta en ny!!
Har lite funderingar runt amerikansk wolfdog! Är den godkänd i sverige? Hur mycket varg är det i dom?

#30 Nej den är inte godkänd i Sverige.
Det är husky/malamute, schäfer och varg i dessa hundar. Troligen inte så mkt varg.
#29 är det knappåsen-mannen du tänker på?
han är väl fortfarande aktiv.
≧◔◡◔≦

#25 och med tanke på hur inavlad den svenska vargen är och vilka hälsoproblem den har, så kan man nog knappast klassa inblandning med varg som tillförsel av friska gener heller. :(

okej! då vet jag! såg annons om såna valpar på vovve för nån dag sen!

#33 Nä, det börjar se sämre ut där med, men i dessa fall används inte svenska vargar
#33 Visst är det hög inavel på våra svenska vargar. Men någon hälsorisk förligger inte ännu. Men inom en gräns på 50-100 år är det sista rön jag fått. Det kommer hela tiden in nya från öst och som bevisligen parat sej och fått levande kull.

#36 De har ju visat sig att några vargar haft höftproblem, så visst är de svenska vargarnas hälsa redan på väg åt fel håll.

Det finns flera redan kända hälsoproblem hos sveriges vargar jo. Höft och ryggproblem bla. Tror även att de har problem med blindhet. Sen så är kullarna mindre idag än vad de vore om inte inaveln var så hög.
Än så länge så har enbart EN varg (bortsett från de tre som startade stammen igen på 80-talet) lyckats överleva och ta sig in i vår avlande population. Så att det "hela tiden" skulle komma in nya vargar som lyckas föröka sig är inte sant. Däremot kommer det hela tiden in vargar, som (ofta) tjuvskjuts och aldrig lyckas föröka sig.

Min granne hade en varghybrid innan en tik så hon har kvar en avkomma av henne blandras mellan varg och australianshepherd som heter Xena så hon borde veta väldigt mycket…
Har inte läst alla svar.
Men det finns en uppfödare av varghybrid här i värmland. Så då borde den väll inte vara olaglig att ha eller?

Jo, så länge det är mindre än 5 generationer sen det avlades in varg, är det olagligt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#40 han har varit på tapeten många gånger hurvidare hans djur är lagliga eller ej, testa att googla så lär du nog finna info om det.
≧◔◡◔≦