Tillrätta visa?
Hur gör ni när era hundar gör några fel och ni vill tillrättavisa dom?
(alltså när ni är ute på promenader tex, och hunden inte gör som ni vill)

Säger nej, och försöker få hunden att göra som jag vill. Om hunden hoppar upp mot mig så säger jag nej och ber den sitta istället. Märker jag att hunden vill dra i kopplet så försöker jag få den att fokusera på mig, pratar med den och går slingrigt så den måste hålla koll på när jag vänder etc. Går den i vägen för mig säger jag putt putt och kanske föser undan den försiktigt. Så man kan väl påstå att jag använder nej som en stoppsignal, och sedan försöker med någon avledande manöver.
Jag säger helt enkelt nej, med mörk och lugn röst. Dessutom har jag alltid en frollic eller leversnittar i fickan.

säger nej med mörk röst, är det något äckligt hunden håller på med brukar det bli nej usch, vliket betyder låt bli och släppt det du har i munnen ungefär=) Skäller dem på en annan hund eller liknande, säger jag först nej, så fort hunden tittat det minsta åt mig vänder jag och försöker locka med dem åt något annat håll( alt. göra något annat) och förstärker ev. med en godis när de tystnar och lyssnar på mig.
Jag morrar eftersom det funkar bäst på min hund.. hon lyssnar bättre på det än nej.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jag försöker undvika situationer som medför att min hund gör fel, skulle det dock uppstå så blir det ett "Nej" eller ett hårt "eh" till tiken (då hon lyssnar bäst på det)

Beror på vad hunden gör fel och vilken av mina hundar som gör fel. Det kan bli alltifrån att säga ett "hrm" till att gå därifrån och ignorera.

Ett NEJ, och sedan en avledande manöver, eller ett annat kommando beroende på situationen man är i.
det skiljer sig en del beroende på vad som händer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nu är ju missy "färdig" så hon gör inte så mycket fel. Hela Missys uppfostran är baserad på att tjäna på att göra rätt och att det är bäst att hålla sig till matte. Röda tråden är att hon håller koll på mig och istället för tvärt om(ärligt talat håller jag koll på henne oxå men det vet inte hon..)När hon var yngre och sprang fram till hundar och jagade efter kattor och rymde på promenaderna rymde jag helt enkelt åt andra hållet och då blev hon skraj och kom för att leta efter mig. För att hålla det flytande rymde jag ett antal gånger per promenad och dessutom "hittade" jag allt möjligt gott där i buskarna. Hon lärde sig ganska snabbt att det var klokast att hålla sig till matte. Vad gäller jakten så får hon titta men inte ge sig iväg och det tycker hon är ok. Att inte äta olämpligt på promenaderna är väl det som vi fortfarande stöter på ibland. Då säjer jag loss och hon släpper och jag inspekterar och beroende på vad det är får hon antingen behålla eller tar jag det. Nejkomandot används mer inomhus som tex när hon stjäler grejor vilket hon gör ganska flitigt..

Glömde tillägga att i lydnadsträningen är ordet nej förbjudet, räcker att råka säga nej en gång så blir det inte mer lydnad den dagen..
det är samma här, är vi ute och lusse är lös så kan jag också "rymma" för att påkalla hans uppmärksamhet och det funkar jätte bra eftersom han inte gärna går för långt utan att titta till mig så att jag är med (han går som mest 10 meter sen tittar han på mig)..annars är det nej och har han vart väldigt olydig eller biter mot mig så brukar jag bita han i läppen… (när jag säger biter mot mig så menar jag inte att han hugger eller är aggressiv utan en lek som kanske spårat ut lite och han biter lite för hårt…)

Det enda ord man ska använda "argt" på en hund är ett klart och tydligt nej. Det räcker gott och väl.
Man ska aldrig dra hunden i örat eller nypa tag i nackskinnet o.s.v. Dett gör din hund bara mer osäker på dig som "ledare".
Men man måste tänka på att så fort hunden reagerar på ditt tillsägande och tänker "oj, nu gjorde jag fel" så gäller det att snabbt ändra tonläge till ett glatt och tydligt Bra!.
men när vi tex busar och han blir för hårdhänt så funkar det jätte bra att bita tillbaks och han blir inte alls osäker utan förstår varför och slutar bita för hårt, d kanske inte funkar på alla hundar eller finns andra sätt som man kan göra men detta funkar super på min hund…och det är nog individuellt från hund till hund..

Jag skulle aldrig vilja bita min hund. Men det är definitivt ett sätt om leken blir för hårdhänt.
för mig räcker det med ett nej bara.