Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 6767 ggr
mingopingo
0

Mörkrädd valp, vad bör jag göra?

Jag och familjen har en engelsk springerspanielhane på 16 veckor på halvfoder Glad

Underbar på alla sätt, kontaktsökande och busig. Funkar bra med dom andra två hundarna. Men.. Han är mörkrädd.

Det är framförallt på promenaderna det märks, han ser saker som inte finns, blir rädd för stenar och sånt. Han låser sig, och försöker att dra hem igen. Man får kontakt med honom till en viss del men han kan inte slappna av. Hjälper inte att den 8 år äldre hunden är lugn och fin.

Har ni nått tips på hur jag ska göra?

Blir han rädd för nått fast föremål, som en sten så går jag fram till den och visar att det inte är nån fara. Då funkar det bra.

Tillhör det kanske hans ålder?

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

[SusannaK]
0

Är det inte det här som kallas för "spökåldern" När dom får för sig saker o blir lättskrämd. Kanske någon kan förklara bättre än jag :)

Vattnadal
0

Spökåldern handlar om att valpen ska lära sig hantera läskigheter. Dumt att öva på riktiga monster, så de skapar sina egna.

Det bästa är om man hjälper valpen att hjälpa sig själv. Behöver den stöd, finns där, men försök låta den undersöka det läskiga själv om det går. Kopplet på kan vara bra så att han inte kan springa hem. Går han närmare, följ med, törs han inte, gå före.
Räcker det att gå halvvägs, gör det, annars följ med hela vägen fram. Behövs det, prata med saken och ta på den.

Det kan sen behövas att man passerar det läskiga igen ett par gånger, så att han får avreagera sig helt, och inser att det inte var så farligt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

tsset
0

Låter som ett klart fall av spökåldern! Låt honom upptäcka, gå nära om han vågar och annars kan du visa honom.

Viktigast är dock att du är lugn och inte gör någon grej av det. Han känner nämligen av ditt humör och blir du rädd så är det absolut något jättefarligt.

Se därför till att du upptäcker de farliga innan han gör det, "den där soptunnan kan han reagera på" så du inte får en chock av hans skall/uppträdande. Du ska redan veta om allt och att det inte är någon fara.

Ricko
0

Som #2,3 säger. Hade en hund som var mörkräddn eller inte direkt mörkrädd men..(Ricko) jag gick dock ut med han 2 på natten osv utan problem. Men det var en gång vi var i stugan och vi gick på övervåningen och när vi gått ner satt han i trappen och gnydde osv för han inte våga gå ner(det var kål mörk) men han var väl rädd för att att ramla i trappen kanske eller nåt också.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

mingopingo
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spökåldern säger ni Glad

#2 Han har oftast koppel på sig så han kan inte springa iväg från det läskiga. Han går inte fram själv men han följer med villigt bakom en. Grannarna måste tro att man är dum i huvudet när man står och klappar en soptunna och pratar med den Flört Får gå förbi sakerna några gånger till då så han förstår att det inte är nån fara.

#3 Jag är inte rädd för soptunnor och stenar så jag är lugn. Haha. Nej men klart jag inte stressar upp mig eller så. Märks tydlig skillnad om man är lugn mot om man själv stressar upp sig.

Bjuder på en bild som tack Glad Var jobbigt att få med alla på samma kort ensam.

Sebastian 12 år är den långhåriga collien, sen kommer Tim 16 veckor, engelsk springer spaniel och slutligen är det Casper, 8 år och golden retriver.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

[SusannaK]
0

#5 *hi hi* Snäääääll soptunna *klapp klapp*Flört….så go han ser ut…myshundSkrattande

[jakke94]
0

jag tror också att det är spökåldern :P 

när en av våra vuxna tikar var valp så blev hon jättesur på soptunnor, klädhängare m.m :P dock har det gått över..

men hon är fortf. mörkrädd.. går inte ut ensam om det är mörkt ute :P