Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2830 ggr
Royalz
0

Dragkamp

Är det dåligt att två hundar har dragkamp om tex en leksak?

Ricko
0

Nja det skulle jag itne direkt säga men det blir oftast svårare vid apportering om hunden ska släppa saken m.m

Men med Människa ha jag hört att man helst ska undvika kamp/drag lekar.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Hilo]
0

Nej, men jag skulle vilja säga att det beror lite på ras och individ.
Ibland kan leken övergå till allvar så jag har alltid hållt koll när mina hundar har haft dragkamp med varandra.
Detta har dock gällt rottisarna och schäfer- samt retriviermixen.

Vissa hundar kan bli mer triggade och bli väldigt heta i sin kamplek.
Men är båda hundar av samma kaliber och lugna individer så kan de få hålla på, men givetvis under uppsikt. Olyckor händer så lätt.

Royalz
0

Jag har en amstaff blandis och han är valp på 16v.

Den andra är en shetland sheppdog på 3år. Båda okastreradehanar.

Än så länge har sheltien vunnit varje gång. Men jag tänker på att valpen kommer ju bli större och starkare än sheltien.

Kan dom kampa med varrandra så länge amstaffen är en valp eller ska jag avbryta dom även nu?

[Hilo]
0

#3 I och med att båda är hanar, och är okastrater och med tanke på rasen din valp är så ska du nog vara lite försiktig när valpen börjar bli könsmogen.
Sålänge du kan läsa av hundarna och ser du kroppsspråket ter sog gentemot varandra under leken så fixar du det tror jag.
Den risken jag först tänker på är när valpen blir stor och lätt kan knycka till den lilla sheltien så den får skador på nacke och rygg, inte främst att det kan trigga hundarna till allvar.

Inget tjafs om kamphund och allt sånt bara för att det är en am.staff. De kamphundraser har mer benägenhet att ta kampen på mer allvar - gäller givetvis inte 100% av gruppen. All kamplek skall ses över och läsas av.

Royalz
0

Okej.

Då kanske det är bäst att avbryta när dom börjar med dragkampen. Vill ju inte att det händer några olyckor senare.

[Hilo]
0

#5 Ja, det är nog vettigast. Det finns ju så mycket annat de kan göra, och du kan ju, om du vill kampa lite med sheltien om den saknar det. Dock inget måste.. Alla hundar är anpassningsbara och du hittar säkert på massa annat skoj med dem Glad

Jag kampar lite lätt med min stora hane, han älskar det, men det blir bara korta stunder och hinner aldrig bli för intersivt.

Han brukar också kampa med sitt koppel med en pitbullmix.
Där får man avbryta ibland när piten blir lite het på gröten.

Min lilla tik går inte att kampa med, hon är inte för det och hon hade heller inte fått kampa med min hane. Det skiljer 40 kilo mellan dem ca så.. Du kan ju tänka dig vem som fått sig en flygtur om de hade haft dragkamp Flört

Nikkis
0

Givetivs är det oerhört individuellt, men Jag ser gärna till att mina hundar Inte (!!!) kampar med varann, då båda har stor kamplust och föremålsintresse samt en del försvar i sig när det kommer till "mitt och ditt".
För många hundar kan en sådan här "lek" sluta upp med allvar, det har jag erfarat!

Jag lät min valp hållas när han ville kampleka med min vuxna hund (Jag har två schäfrar - båda okasterade), tills han en dag blev könsmogen och såpass säker i sig själv att det en dag slutade upp med akut besök på djursjukhuset.
Det var frågan om mm så att min unghund skulle ha skadat sitt öga väldigt allvarligt. Gamlingen blev av med en bit av sin örontopp. INTE KUL!

Så idag är det stört förbjudet och jag får hålla en tumme i ögat på unghunden som gärna vill testa gränserna!
En till sak jag uppmärksammat med mina är att dom - ffa gamlingen gärna vallar den yngre då han har ett föremål i mun, vilket triggar den unga.

Med andra ord så är jag av den åsikten att hundar inte behöver den här typ av lek med varandra!

Samt att jag tycker att kamplek är något som ska ske mellan förare och hund, det är tex en väldigt bra belöningsform.

Nikkis
0

Kan du utveckla det där lite mer?
Varför ska man undvika kamplek mellan förare och hund?!

[Hilo]
0

#8 Det undrar jag med.

Det är ju som du säger en jättebra belöningsform som jag använder på min hane.

Ricko
0

Inte vet jag det är vad jag hört. Kanske för att ägaren inte ska bli skadad eller ja. jag sa inte att jag tycker det, jag sa att jag HÖRT det.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Hilo]
0

#10 Ska vara en väldigt ostabil och stark hund i så fall…

I vilket fall är det fel Glad

Xondah
0

Jag tycker också de beror på individen dom en del har sagt.

Min terrier kan tex inte kamp leka med min pappas terrier..då blir de slagsmål tillslut efterssom ingen släpper föremålet.

Med kamplek mellan honom och mig går bra.

Vattnadal
0

Tidigare sa man att man inte skulle leka dragkamp med retrievers som skulle apporteras med, då de kunde bli hårda i munnen av det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Yessica
0

Mina två tjejor har dragkamp tillsammans då och då. Har varit så hela tiden sen Pippi kom. Hon är 1½år. Dom delar med sig av att vinna. Inget har hänt än så länge och då låter jag dom leka, då det heller inte blir några arga miner från dom heller. Glad Men håller med flera andra här, det beror ju lite från individ till individ.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

anaprincess
0

Att man inte ska ha dragkamp med sin hund har jag aldrig hört utan tvärt om. Har man en hund som är vek med dåligt självförtroede så ska man göra det och låta hunden vinna ofta för att bygga upp självförtroendet och viljan att ta för sig.

Själv har jag försökt få terriern och pappisen att dra med varandra men terriern gör något som jag aldrig trodde en terrier skulle göra, han släpper sin leksak till pappisen :O och då är vi hemma hos han. Han låter till och med pappisen vara så fräck att han tar hans leksaker rätt ut munnen på han :O väldigt konstigt beteende tycker jag. Och han är en hund som är väldigt ägande av sina saker.

marinelady
0

Är kampleken sund mellan hundar så låt dem leka, om hundar dock aldrig lärt sig leka på ett sunt sätt när det kommer till kamp så kan det alltid smälla, men det kan de i många tillfällen. Sen är jag lite fundersam över det här med kamp med ägaren.. jag kampar med min terrier med diverse föremål, men apporten har aldrig blivit påverkad, den är inte intränad och grundad på hennes kampbeteende riktigt..

Zebben
0

Man ska absolut kampa med sin hund om den tycker det är roligt och är fysiskt frisk. Det är en rolig lek för både hund och ägare. Man ger och tar i leken. Ibland förlorar man ibland vinner man.

Och man kan kampa med alla hundraser…från Chihuahua till pitbull. Kamhundsraser är i stort behov av att få leka kamplekar och dessa bör berikas med detta anser jag, inte som många gör, säger att man absolut inte kan/ska leka kamplek. Däremot är det väldigt viktig att lära dem leka rätt och att man har ett fungerande "slut"kommando. Som egentligen alla raser.

Kamplek hundar emellan är också en rolig lek. har de kommit så långt till att de kan hålla i en och samma leksak så brukar de faktiskt gå väldigt bra att kunna dra och kampa med den. Men självklart kan de även bli fel, men då handlar det om dåligt hundspråk.

Att inte kampa med retrivers som används till jakt i tron om att de blir oaktsamma med fågeln tyder enligt mig på dålig träning. En brukshund kan ju apportera utan att tugga trots att man sekunderna innan har belönat hunden med en kamplek. Kan även be, åtminstonde mina hundar, att apportera råa ägg. Trots att vi leker mkt fysiskt hårda kamplekar.

marinelady
0

#17 Väldigt bra formulerat, håller med på alla punkter.Skrattande

[jakke94]
0

vi låter inte våra ha dragkamp mellan något, dels för att bråk kan uppstå och på tiden vi hade flattar så skadade den ena hunden (en valp) sina tänder och sen växte dem konstigt så den hunden kunde vi inte använda i vår avel sedan =/ ..

kamp mellan ägare hund ser ja som ett bra belöningsätt, gjorde så på en kompis malle efter agility, dock högg den för mycket när den tappa greppet så blev biten (OLYCKA!!) så nu kör vi med en längre kampleksak :P