Nyfiken...
Jag är en kattägare som bara är lite nyfiken… eftersom jag fått för mig att hundar ska ha mycket motion. Varje dag, tre gånger om dagen ser jag att ett gäng St Bernhards hundar får en promenad, de går ca 2 km i maklig takt. Är det lagom mycket för dessa storla killar…
Bara nyfiken för egen del, tacksam för att få nyfikenheten stillad.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Skulle tro att de kanske få annan aktivitet i form av mental stimulans och lek.
Men promenaderna låter bra för dessa killar.
Tack för svar…
Aha… det så klart att de behöver det mentalt stimuli lika som katterna… det är kloka hundar St Berhard…
Trodde att stora hundar behövde mer motion men så är det kanske inte…
#2 Är det inte möjligt att de får motion någonannanstans också? Åker iväg en bit och springer omkring där? Så gör vi och många andra ;) Sen kanske de får springa av sig under promenaden? Även om den är av en längd så kan man ju springa omkring fram och tillbaka ;)
Här hemma går vi bara under promenaderna då det rastas, och jag är verkligen jättenoga med att de ska gå, inte springa eller gå snabbt! Det gör vi när vi jobbar :)
I mitt tycke behöver inte en hund mer motion än att dom håller sig i form, vilket inte baseras på storlek.
Resten består att mental stimulans vilket jag tror dom flesta hundar mår bättre av att få delvis än enbart fysisk aktivitet.
≧◔◡◔≦
#3 Visst är det möjligt… de bor nära men kan givetvis åka iväg någonstans. Vi bor precis vid ett stort motionsspår och där syns de aldrig till iaf (men många många andra med hundar).
Jag tänker inte fråga dem, jag är bara så vansinnigt nyfiken och tänkte att här var en bra plats att få svar…
#5 Klart man ska fråga - Men håller med Mischa lite grann - Bara för att en hund är stor betydet det inte mer motion 
håller med #3. Jag brukar ta epan och lasta in vovven och fara någon helt annanstans där jag inte gått och fara ut och gå. Kasta boll på fotbollsplaner mm.
Tänk jag som alltid trott att stora hundar krävde mycket motion, bra att lära mer…
#8 Ett exempel kan vara bullmastiff, det är en stor hund som kräver måttlig motion för sin storlek. 
Kan tippa på att det finns mindre hundar som kräver mer..
Jack Russel kanske..
Foxterrier, jack russel terrier, tysk jaktterrier, border terrier är ju bra exempel på mindre hundar som kräver mkt motion och stimulans för att må bra. :)
Hej Aggeelin!
Tre promenader om dan och 2 km åt gången är fullt lagomt åt denna ras…det är ju mycket det tycker jag. Så mycket går inte jag/vi med våran sankt bernhard….det behövs inte mer. Å andra sidan håller vår kille igång och härjar med vår andra hund på gården om dagarna.
Är så nyfiken vart i vårt land dessa sanktisar bor….är det måntro lång uppe i norr?
Mvh. Mabia
Tack för svar! Nej då, de bor i Örebrotrakten dessa tre killar (jag har försökt kika att det är killar men kan förstås ha fel).
De lunkar mycket långsamt och hussarna går efter… ser trevligt ut tycker jag
(en liten husse eller en stor husse)
Ok, jag tänkte att det kanske var uppfödaren till min sankt bernhard…men han kommer från västerbotten.
Ja, det ser mysigt ut när de lunkar fram dessa stora raringar! 
#13 vart i VB? (nyfiken då min kompis ääääääälskar Sanktisar och både hon och jag bor i Västerbotten)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Nu blir jag osäker…..men tror det är Västerbotten…..Råneå, en bit norr om Luleå.
Finns även en till kennel som ligger i västerbotten…6 mil utanför Lycksele.
#15 Luleå ligger i Norrbotten ..