Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4882 ggr
stallostby
0

Hundfoder?

Att välja hundfoder till sin valp verkar vara en hel vetenskap!

Vad har ni för erfarenheter av olika foder?

Hon fick Arion hos uppfödaren, vilket hon ogärna åt blött när vi fick hem henne. Torrt gick bättre men sedan ratade hon det också. Återförsäljaren i stan har slutat ta hem det för att hundarna inte äter det = säljer inte.

Hon har fått Pedigree från ica och det är ok. Men jag funderar på om ett dyrare foder får henne att skita mer sällan, som det sägs..Royal Canin ska ju vara så bra, men det fraktas hit från frankrike och usa har jag hört så det går bort, och är jäkligt dyrt. Vi fick en påse Purina Pro Plan, hon åt första gångerna, sedan vägrade hon äta detta också.

Jag funderar på att chansa på Carrier, eftersom det tillverkas inte så lång från mig och är inte så dyrt och verkar ha små bitar. (junior) OCH det är vetefritt!

Ricko
0

Har använt Axess men till när dom var valpar använde jag en blå påse(valpfoder) med en golden retriever valp men minns inte vad den hette. + matrester då

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Hilo]
0

Carrier gillar jag.
Alla mina hundar som ätit det (4/6) har mått finfint av det.
Hur de fungerar på valp är jag osäker på, men svärmors hundar har gått/går på det, och har gjort hela livet.
Ena hunden är 9 år och den andra vart 10 år

Tycker det är ett bra foder för den lilla plånboken om man ni vill Glad
Testa går ju alltid, lycka till!

Zebben
0

Det är otroligt viktigt att ge ett bra foder till sin hund. "Dyrare" foder är oftast inte dyrare i längden. Billigt foder innehåller mer spannmål och "bukfylla" och detta skiter hunden ut och man behöver då kompensera med att ge större mängd foder/dag. Dyrare foder innehåller normalt mindre "bukfylla" i form av spannmål och hunden kräver mindre mängd vilket blir billigare i längden.

Jag låter mina hundar äta Orijen. Ett foder med mkt hög proteinmängd. Säcken kostar strax ca 850:- för 20 kg. De äter ca 6 dl per dag och hund. Med tex Purina Pro Plan som också är ett "dyrare" foder så fick jag ändå ge 10 dl per dag och hund. Så i längden är det billigare att ge Orijen som är ett mkt bra kvalitetsfoder. Tyvärr tillverkas det inte i Sverige. Vilket är den enda nackdelen med fodret.

stallostby
0

ja jag jämförde med Pedigree där man skulle ge 400g mot Carrier som ordinerade knappt 200g..(4dl)? Då blir det ju det mer fördelaktigt. Orijen har jag ALDRIG hört eller sett?? Vilka säljer detta? och vad är så bra med detta så det rättfärdigar priset??

Vill ge vovven bra foder till rimligt pris!

Carpedium
0

Mina hundar äter Pedigree och mår toppen av det. Det är ett gammalt beprövat foder som fanns redan för trettio år sedan när jag hade min schäfer. Du får fyra säcker för samma pris som en Orijen !

[Hilo]
0

#4 Här hittar du Orijen hundfoder.
Jag ger Orijen till mina katter och är nöjd.
Beställer även från foderbilen.. Jättebra sida, där man hittar det mesta Glad

Zebben
0

#4 Kolla innehållet i Orijen. Det är allt man behöver veta.

#5 När jag letar foder till mina hundar så vill jag inte att de bara ska må bra här och nu. De ska även må bra i flera år framåt. Vad påsen innehåller är alltså otroligt viktigt, om hunden ska må bra även i det långa loppet.

Karizma
0

jag har kör med RC och det blir inte dyrare nu är våran hund vuxen men det finns även valpfoder. Funderar lite på färskfoder men det är lite o läsa på med o tänka på frysen samt ska räknas vad det kostar.

Carpedium
0

#7 Självklart vill man väl att ens hund ska få vara frisk och  må bra och leva ett långt liv. Kanske har jag haft en väldig tur med mina hundar.

Min första hund schäfer var frisk i hela sitt liv, blev 14 år,

min golden likaså, han blev också 14 år. Min älsta Wheaten  som jag har nu blir snart 10 år och fullt frisk.  Livslängden på stora raser som schäfer och golden t.ex är i regel inte längre än mina blivit gamla och jag tror inte dom levt ännu längre med t,ex orijen.

stallostby
0

min väninna med kennel Starbeach rekommenderar ProPerformance, vad nu det är för något och tyckte absolut man skall ha kvalitetsfoder de första 2-3 åren, sedan kan man fodra med typ Doggy..

Idag köpte jag faktiskt Doggy junior på ica, för jag iddes inte åka till granngården och köpa Carrier, prismässigt är de samma. Men Ronja åt med god aptit jag gillar att Doggy junior har små bitar och bra råvaror och hög smaklighet vilket märktes.

StuteriSolo
0

Läs innehållsförteckningen på foderpåsarna, största delen av proteinet bör komma från djurriket, och fodret får inte innehålla socker (sätts i en del foder för att öka smakligheten, hur bra det är kan man ju gissa)

Jämför priser genom att räkna ut hur mycket din hund rekommenderas att äta av ett visst foder, då får du fram vad det kostar för dig per dag. Då upptäcker man att de "billiga" fodrena inte alltid är billigast…

Kakan81
0

Vi har gått över från Eukanuba till Orijen, Emil äter mycket bättre nu och skiten ser bättre ut. Kolar man dessutom på kilopriset så är inte orijen dyrast om man köper större säckar. Går ju att förvara i fodertunna och ta upp lite i taget.

Foderbilen.se handlade vi ifrån och jag kan varmt rekommendera dem, snabb leverans fast vi beställde på helgen.

stallostby
0

Hittade Orijens hemsida. Verkade kanon..lite kolhydrater mkt kött osv för det är det naturliga för hundar istället för spannmål, låter bra! MEN sedan när äter hundar tomater, tång och örter mm!!??

Spannmål får de i sig till liten del i de förmodade bytesdjur de äter…

Issm
0

Har prövat lite gott och blandat på mina djur.. Lite dyrare foder med mycket kött vinner med hästlängder.

Purina Pro Plan - Funkade bra på detta, dock tycker jag att det är lite för mycket spannmål och för många spannmålskällor.

Pedigree - Var tvungen att köpa detta foder under en period då jag var pank. Både päls och kropp rasade, och sket i mängder. För mycket spannmål av alla dess slag och färgämnen.

Royal Canin - Finns bara ett ord för detta foder SKIT, det kostar multum för ingenting. Fyllt med spannmål. Den enda anledningen till att de säljer är deras namn och flashiga säckar. Skulle aldrig rekommendera detta foder till någon.

Orijen - har inte kört det till hundar. Men på katten. Men på hundfodret tycker jag det är oroande med en sån hög proteinhalt. Hundar kan få problem med både lever och njurar och jag skulle nog inte våga köra det till en hund som inte är helt frisk.  Ofta rekommenderas det en proteinhalt på 20-25% på hundfoder och kanske runt 30% för hårt arbetande hundar. Det jag också vill lägga till att orijen har mycket örter o växter som man inte heller vet hur det påverkar hundar.  En väninna körde Orijen, men fick sluta pga svår klåda på hundarna. Men jag vill ändå säga att jag tycker att orijen är ett utav de bättre hundfodrena ute på marknaden..

Olivers - Tycker att det är ett bra sammansatt foder, men min hund sket som en häst.

Standardt - Tycker jag har bra innehåll, med kött. Känns som ett rent foder, med bara en spannmålskälla. Det enda negativa är att de inte skriver ut exakt vad köttinnehållet är. Det står bara att det kan vara kyckling- fläsk osv. Men inte exakt. Mina hundar har funkat väldigt bra på detta. Dessutom är det svenskt och rätt lågt pris 15 kg för ca 450 kr.

Nordics Färskfoder - Hundarna har alltid älskat det, och alltid varit väldigt fina i pälsar o klor. Dock lite lågt mineral och vitamininnehåll, så man kan tillsätta lite utav ex. Standardt Immun

Priima färskfoder - Ett bra foder, men lukten var vidrig så jag klarade inte av att ge det.

Nu tror jag att jag har fått ihop de foder som prövats genom åren..

Issm
0

Glömde Sportsmans Pride, det slutas ju sälja nu i sverige och lika bra det.. Valpen åt det när han flyttade hit, och var inte fin i päls, dessutom kliade han en massa och avföringen var inte bra.

SaraC
0

Jag har en superkräsen hund när det gäller torrfoder. Har provat Eukanuba, RC och Carrier, matte har varit mer eller mindre nöjd med samtliga men inte hunden. Doggy åt han när jag fick honom,  det tyckte han inte om och han var kass i mage och päls så det slutade vi snabbt med.

Nu äter han Klass färskfoder. Har länge velat testa färskfoder men har inte haft plats i frysen och inte haft något företag som sålt här vid jag bor. Därför jag valde Klass, det är nu det enda färskfodret som säljs här. Han har ätit det i drygt 2 månader nu och slickar skålen så ren den kan bli efter varje måltid. Magen är bra, pälsen är bra. Kostar mig lite mindre än 250 kr/månaden, då har jag en hund som väger 10 kg.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

stallostby
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Tack för ditt svar. Har hört av fler att Royal Canin är skit! det som ska anses vara kvalitétfoder. Sportsmens Pride tror jag det var min väninna nämnde som var så bra men hon fodrar nu men något som heter ProPerformance, har för mig att det var samma sak..

Min fyramånadersvalp åt Pedigree med bra aptit, men testade sedan Doggy Jr vilket tydligen var bättre, för nu äter hon inte gärna Pedigreen..jag växlar över successivt.

Idag köpte jag dock Carrier Jr eftersom det är vetefritt och det var erbjudande på detta. Nu får hon äta det ett tag (15kg). Jag vet att det är dumt att byta hela tiden men vill prova mig fram. Just nu skiter hon ca 5-6 ggr/dag är inte det lite mkt?

Issm
0

#17 RC var säkert ett kvalitetsfoder en gång i tiden, men det är de inte längre.  Stämmer nog helt klart att det var properformance som tog över sportsmans pride.

Ja, jag tycker nog att doggy är bättre att ge hunden än pedigree. Pedigree innehåller färgämnen och sånt. (de har olikfärgade bitar)

Carrier, blir faktiskt mer och mer populärt. Det är ju ett foder som funnits länge på marknaden men haft ett dåligt rykte. Men jag tror de har "ryckt" upp sig, för många går över på det och är nöjda.

5-6 ggr kan kännas lite mycket. Men en valp skiter oftare än en vuxen eftersom maten passerar snabbare har jag för mig. Dessutom tänk på att de kan ta ett par månader innan magen stabiliserar sig helt efter ett foderbyte.

Du har aldrig funderat på färskfoder? De allra flesta hundar älskar det, det är billigare att köpa och många hundar mår bättre på det..  Många allergihundar eller känsliga hundar äter det och är nöjda.. Dock kräver det ju en del plats i frysen och man måste komma ihåg att ta upp. Här hemma kör jag Nordic på heltid, men om jag glömmer ta upp så får han torrfoder från standardt.

stallostby
0

#18 Tack för din trevliga information!

Men förklara gärna vad färskfoder är för en novis!Glad

Issm
0

Färskfoder är fryst foder, som är rå.. Det är ett helfoder. Man kan säga att det är ett mellanting mellan att BARF:a och ge torrfoder.

Färskfodrena är oftast frysta i små plastkorvar som man tar upp. Det är väldigt rena foder. Det innehåller i stort sett bara kött och spannmål. Inga konstiga örter osv.

Det finns ett flertal märken.

Fodax har ca 94% kött i fodret www.fodax.se

Priima har runt 55-60 % kött i fodret www.priima.se

Nordic www.nordichundfoder.se

Bravo http://www.bravodjurfoder.se/

Klass www.klassfoder.se

ligger runt 45% i kött.

Hursomhelst så innehåller iaf färskfodren mer kött än ett torrfoder och är renare. Det är helfoder, de flesta hundar tycker det är smakligare och många har fått hjälpt med sina allergier osv. Jag tycker det är ett perfekt foder om man inte orkar göra eget men fortfarande vill att hunden ska få "lite naturligare" foder. Glad

stallostby
0

Ok, tack det är inte som burkmat då? För det kan jag tänka mig att Ronja skulle sluka i en tugga! Men det blir ju så dyrt, mkt vatten man bär hem i sånt.

Men färskfoder var väl det som luktade så illa enligt ngn (i tråden?).

tack för länkarna!

(Just idag slukade hon Pedigreen, men nu är den slut och nästa mål fick hon smaka Carrier Jr, det var ganska stora bitar som inte luktade mkt. Men hon åt med god aptit, fick 100 g men åt i täta omgångar nästan upp allt) bara en parantes.

SaraC
0

#21 Nej, det är inte alls som burkmat. Det är färskt kött, och till viss del spannmål, infryst. Det luktar givetvis mer än torrfoder, men jag tycker inte att det är någon jobbig lukt.

Som jag skrev tidigare, tror jag, har jag en superkräsen hund och färskfoder är det enda han äter med lika god aptit över tid.

cannaydia
0

Vi kör på Standart som uppfödaren gav sina hundar, och jag som annars är fodernörd på illersidan tyckte Standart var ett intressant foder till hund som jag fortsatt med. Men just nu går hunden på 50 Standart och 50 BARF, tanken är att hel BARFa. Hitills bara posetivt att säga om Standart och BARF.

stallostby
0

Vad menas med BARF?

SaraC
0

Biologiskt Anpassad Rå Föda = Du utfodrar själv med rått kött, ben och så vidare. Läs mer här

Issm
0

Färskfoder luktar lite mer, sen beror det på vilket foder också.

Jag tycker att Priiman luktar mycket. Men det är den enda.. Att den luktar lite mer kan bero för att de har fisk i fodret.