Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2042 ggr
[Hilo]
0

Hjälp med rasval åt väninna

Har en väninna som söker hund och då jag är bara en person så kommer jag gärna med förslag från andra också.

Hennes liv och kriterier

• En hund med mycket motor
  • En hund som kan dra med inget nödvändigt
  • En hund som gärna spårar med inte ett måste
  • Mycket skog
  • Mycket aktivitet på hundklubben
  • Mycket metal stimulans
  • Päls spelar ingen roll, men inget som dör av kyla

Säkert glömt något, men det kommer säkert upp om ni frågar om något Glad

Hon har haft hund förr och är 25 år gammal.

tsset
0

Finna mängder av raser som skulle passa! Hur är det med storlek? Hur är det med jaktinstinkter, vall? Hur höga är målen(alltså vill hon ha en tävlingshund till SM eller en bra kompis att träna och tävla ihop med)? Hur är det med fysiken, en större biffigare eller smärt och lätt?

ingann
0

Aussie!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Hilo]
0

#1 Storlek spelar ingen större roll, men det ska ju inte vara en Chihuahua vad jag förstått..

Hon tävlar inget, men tränar gärna så de kraven ligger endast på träning utan något speciellt mål.

Jakt och vall är inga problem, är det en hund med mycket vallbehov har hon en pappa med border collies och vallfår så att säga så den stimulansen får hunden om det behövs.

Jaktviljan behöver inte vara överdriven då hon inte jagar, men kör gärna konstgryt och spår.

Låt oss säga att det ska vara en hund som klarar av att hoppa över stock och sten, som klarar av alla hinder på en agilitybana - även fast hon inte ska köra så mycket agility, men du förstår Glad

[Hilo]
0

#2 Aussie ska jag föreslå. Glad

anaprincess
0

Tänkte också direkt på Aussie.

empan-hampus
0

Jack russell terrier skulle nog passa Flört

[Hilo]
0

#5 Tack tack

#6 Ja det har jag också tänkt på!

Hon har gärna några raser att välja på, åka runt till olika uppfödare av olika raser och välja verkligen rätt hund för henne.

Xondah
0

Aussie, Kelpie, jrt, sheltie, Polski owczarek nizinny. Finns ju ganska mkt hundar som kan passa:).

ingann
0

#4 alla aussies jag känner uppfyller alla kriterierna du angett:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Taci
0

#6, den jackisen jag känner fryser bara det är mindre än 7 plusgrader ute.. men det kanske inte gäller alla? ;)

tsset
0

Pulin/pumin - vilken av dem det nu är som är kortklippta och utan dreads.

Pinscher?

[Hilo]
0

#8 Kelpie tyckte hon lät intressant, aussie också.

Xondah
0

De russlar jag känner till är främst jakthundar och de drar sig inte för kyla. :)

Xondah
0

#12 Kelpie tror jag verkligen på, har pratat en del med uppfödaren på Meringa då jag var sugen på en förut. Super shysst och ärlig på frågor var dom där.

[Hilo]
0

#14 Hon har ju lite kelipeerfarenhet, då hennes kusin tydligen har 3 st..

Hon tackar och tar emot fler förslag om det finns fler. Glad

empan-hampus
0

#10 Det gäller inte alla :)

Xondah
0

Kanske Mudi?

Har inte träffat ngn, men har läst att dem är aktiva, smidiga och orkar hålla igång. :)

anaprincess
0

Pumi är en hund med mkt fart, ett starkt psyke och kräver mkt motion och stimulans. Dom är lätt dresserad och alltid glada.

Xondah
0

Haha lite ot kanske men kom och tänka på att jag tycker din lilla blandistik påminner om en mudi i pälsen.

Mischa
0

Dom flesta bruksraser passar ju in.

Men jag skulle nog säga schäfer alt. kelpie för något mindre storlek på  allround brukshund.

≧◔◡◔≦

[jakke94]
0

kelpie skulle jag också föreslagit :P :P

eller kanske groenendahl eller tervueren ?

[Hilo]
0

Xondah - Jo, det bor en mudi här som det är rätt mycket håll-i-gång i haha.
Ja, hon fick gå som oreggad Mudi när hon bodde hos sina förra ägare, hihi. Jag fick beskrivningen "mini-mudi" innan jag skulle titta på henne Glad

Mischa - Kelipe ligger på listan Glad

jakke94 - Groendendael funderar hon också på.

Så här långt på listan har vi fått ihop groendendael, kelipe och mudi.

Maddepadde
0

Kan ju bara säga att hon ska vara RIKTIGT noga om hon väljer grönisuppfödare och inte lyssna för mycket på andra utan faktiskt skapa sig sin egen uppfattning.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Hilo]
0

#23 Jo, hon har haft en grönare förr, så hon har en del erfarenhet om det, men tack för infon Madde! Glad

Ricko
0

Sibbe? Malamute?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Hilo]
0

#25 Jo, en malamute skulle kanske funka.

mabia
0

Sankt Bernhard! Glad

[Hilo]
0

#27 Hehe, men är inte det en tung ras…?
Kan man fara med en sådan hund i hård terräng i skogen tex? Glad

mabia
0

Jo, tung är min kille….men sicken fart han har…….älskar att dra och spåra!!    Skrattande

[Hilo]
0

#29 Hmm, kul! Glad

Ska framföra det..
Är det någon skillnad på de långhåriga och de korthåriga vad gäller mer än själva pälsen?

mabia
0

Nej, ingen skillnad på kort/långhåriga……inte vad jag vet i alla fall….jag föredrar de långhåriga……en riktig Båtsman ska det vara!

Min sanktis älskar skogen och springer som om han är skjuten ur en kanon! Glad

Och han älskar att dra sin skrinda…..ser hur stolt ut som helst där han spatserar fram på gatorna!

SaraC
0

Det beror väl på vad det är hon vill jobba tillsammans med också. Du skriver mycket motor, mycket mental stimulans och mycket tid på hundklubben. En malamute eller en sankt bernard låter inte som det mest ultimata om man vill satsa på högre lydnad till exempel.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ricko
0

Tycker Malamute och Sibbe passar in på allt annat hon skrev iaf, sen är det väääldigt svårt att få en hund som passar in på ALLA önskningar osv

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

mabia
0

Rottweiler kanske passar henne!?

Mycket go i denna ras!

[Hilo]
0

#32 Lyndnaden kommer sitta oavsett ras, det är ingen hund som kommer tävla eller så, utan kunna sin vardagslydnad och en malamute är inte svårare på den biten Glad

Nog vill hon ha en lite mer smäck hund när hon tänkt efter lite, och är mer inne på kelpie..

Du har inget förslag kanske?

[Hilo]
0

#34 Jo, har föreslagit rottweiler av brukstypen.. Fast hon ville tydligen testa något nytt då hon har haft rottweiler innan, hehe.

mabia
0

Ok…..ja, de är underbara hundar….rottisarna….min är hur snäll och lättlärd som helst…..ja, de är riktiga nallebjörnar mina vovvar, både rottisen och sankt bernharden! Glad

[Hilo]
0

#37 Jo, jag vet. Morsan har fött upp och jag har haft 2 stycken.
De är underbara hundar!

destroyed
0

hmm… jag tänkte lite på tollare, tycker den verkar passa rätt bra.

[Hilo]
0

#39 Ja, kanske det Glad

SaraC
0

#35 Jo precis, alla hundar går ju att träna lydnad med, bara att vissa platsar bättre än andra beroende på i vilken grad man tänkt sig. Men det var därför jag frågade eftersom jag tycker kraven annars kan passa på hundratals raser.

Aussie, Schäfer, Rottis och Kelpie tänker jag också på, Boxer, KH Collie, Lapsk vallhund är några andra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hellis
0

Riesenschnauzer?

[Hilo]
0

#41 Ah, jag förstår Glad

[Hilo]
0

#42 Tack för förslaget Glad

Alex
0

Kelpie tror jag kan vara ett bra val, annars kanske malle (Belgian Malinois) kan vara ett alternativ? Om hon är intresserad av skydd framför allt. Annars finns ju alltid schäfer som passar bra till allt det där.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Hilo]
0

#45 Malle ligger på listan, omän lite långt ner kanske..

Men tack för förslagen! :)